Audiența mass-media și cum se măsoară aceasta

0

Dimineața devreme, cele mai mare audiențe le înregistrează radioul și ziarele, iar televizorul este cel mai vizionat între orele 20 și 21. Pe online, cele mai căutate sunt știrile, iar cel mai mult timp pe internet îl petrec femeile. Aceste date le putem afla din studiile de audiență.

Printr-o simplă aritmetică, putem calcula numărul cititorilor unui ziar sau  reviste, sau ai unei broșuri. Pentru aceasta, sunt numărate exemplarele scoase spre vânzare, cele vândute și nevândute, minus cele returnate de către distribuitori. Redacțiile monitorizează tirajele săptămânal, le trec în tabele fixe, iar mai apoi acestea sunt verificate de către organizații independente, așa cum este Biroul de Audit a Tirajelor și Internetului din Moldova (BATI).

Stanislav Popov, director executiv BATI: „Editurile trimit lunar așa-numitele declarații pe propria răspundere, unde sunt niște tabele pe care le completează ei cu cifre de tiraje, începând cu ceea ce iese din tipografie, terminând cu ceea ce se întoarce de la distribuitori cu retur. Aceste date sunt publicate de BATI. După  care, la sfârșitul anului, o companie de audit contractată sau un auditor contractat de asociație vine la editură și verifică toată documentația care reflectă mișcarea tirajului. Astfel încât să coincidă cifrele publicate pe propria răspunde cu ceea ce este în realitate”.

Cel mai vechi Birou de Audit al Tirajelor a fost înființat în SUA în 1914, ca replică la tendința editorilor de a majora cifra vânzărilor pentru a atrage cât mai mult spațiu publicitar. În Republica Moldova, verificarea audienței site-urilor și a tirajelor datează din 2009. Biroul de Audit a Tirajelor și Internetului oferă date utile pentru piața media, cum ar fi: care sunt cele mai citite site-uri, cine sunt cei care intră pe online sau ce tip de materiale citesc oamenii?

Stanislav Popov, director executiv BATI: „Se face un studiu în offline, așa-numitul studiu structural, care ne ajută să înțelegem mărimea și structura populației de internauți în general pe țară. Ulterior, grație contoarelor care stau pe site-uri și chestionarelor completate de utilizator, putem extrapola aceste date pe fiecare site care se află în studiu și să cunoaștem audiența”.

Structura audienței devine o informație tot mai necesară pentru ca un ziar, site sau televiziune să se poată menține pe piața media. Și asta pentru că datele despre audiență determină menținerea sau eliminarea unor programe din grila posturilor de radio și televiziune, racolarea unor noi moderatori, schimbarea formatului anumitor emisiuni, a orele de difuzare sau  a tipologia reclamei etc. Dar cum  se măsoară audiența televiziunilor?

Dumitru Țîra, director general „Realitatea TV”:  „Există o companie – ea trebuie să existe doar una în piață, ca să nu fie interferențe și interpretări eronate sau diferite în partea de audiență”.

Pentru posturile de televiziune, audiența este mai dificil de măsurat. În Republica Moldova, serviciul în cauză este oferit de către Compania AGB News. Aceasta contractează o altă instituție, care face o eșantionare pe baza recensământului. Și asta pentru că audiența se bazează pe diverse categorii sociale: femei, bătrâni, copii etc. Datele sunt colectate și sunt furnizate către companie. De asemenea, compania de audiență instalează în casele mai multor oameni „peoplemetres” – niște telecomenzi speciale care colectează informația despre produsele media la care se uită oamenii și intervalul de timp pe care îl petrec ei în fața televizorului.

Dumitru Țîra, director general „Realitatea TV”: „Datele privind nivelul  de vizionare sunt baza pentru instrumentul de vânzare de publicitate. Și este un instrument pentru programarea și contra-programarea grilei de emisie. Adică, aflăm când este mai bine de plasat o emisiune – dimineața, la prânz sau seara. De asta emisia, de fapt, se împarte în prime-time și off-time”.

Cercetările pentru măsurarea audienței sunt susținute financiar de către două sectoare, ambele la fel de interesate într-o informație cât mai exactă. Este vorba de sectorul economic, reprezentat de agenți comerciali care, prin cunoașterea audienței, pot aproxima vânzările la produsele la care plătesc pentru a le face publicitate. Cel de-al doilea este sectorul media, atras de o ajustare cât mai corectă a raportului dintre preț și serviciile oferite. În Republica Moldova măsurarea audienței TV se face din 2012.

___________________

flagAcest video a fost finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările și concluziile  din articol aparțin autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA. 

Lasa un raspuns