Cum și de ce folosim Instagram pentru mass-media

0

Atunci când avem resurse limitate, cum determinăm dacă prezența pe încă o rețea de socializare își merită efortul și investițiile? Și la ce rezultate ar putea să se aștepte instituțiile media, atunci când trec (și) pe Instagram?

Un studiu recent, efectuat de Agenția de comunicare digitală „Gramatic”, ne arată că principalele două platforme de unde se informează cetățenii Republicii Moldova sunt Facebook și Odnoklassniki. Potrivit aceluiași studiu, internauții folosesc rețelele sociale, înainte de toate, pentru a se informa și nu se adresează direct site-urilor de știri în acest scop. Iar Instagram, cu peste 600 de mii de utilizatori în Republica Moldova, este rețeaua de socializare cu cea mai mare rată de creștere în țară.

De ce alegem rețelele sociale?

Atragerea traficului pe site, așa cum o face Facebook sau Odnoklassniki, este la sigur un avantaj al utilizării rețelelor sociale. Instagram – pentru că nu permite publicarea link-urilor active în postări (doar în descrierea contului și în instastories, și doar dacă acest cont a atins 10.000 de urmăritori) – nu este unealta primară ce ar contribui la mărirea numărului de vizualizări ale știrilor. De ce, așadar, am vrea să o utilizăm?

Instagram, care este o rețea socială focusată pe conținutul vizual, are un potențial mare în sporirea vizibilității brandului (pentru că media tot branduri sunt) și în descoperirea unei audiențe tinere, diferită de cea care consumă informația direct de pe site-uri sau de pe Facebook. Majoritatea utilizatorilor din Republica Moldova, pe care îi găsim pe Instagram – 65,8%, mai exact – au vârsta cuprinsă între 18 și 34 ani, iar acest segment reprezintă o audiență importantă pentru mass-media. Astfel, datorită specificului său, Instagram este platforma perfectă pentru storytelling, pentru crearea unei legături mai personale cu audiența și pentru dezvoltarea vizibilității brandului.

La momentul actual, instituțiile media din Republica Moldova sunt reticente sau, în cel mai bun caz, ceva mai încete în adoptarea acestui trend. Se întâmplă inclusiv ca urmare a faptului

 că prezența pe Instagram necesită o metodă diferită de afișare a informațiilor, decât pe Facebook sau pe alte rețele sociale (conținutul necesită adaptare pe partea vizuală și de format), iar aceasta înseamnă mai multă creativitate din partea echipei și implicarea a minimum unui membru al redacției.

Nu există date referitoare la prezența mass-media moldovenești pe Instagram, însă un studiu recent privind cele mai interactive pagini de media pe Facebook ne arată că redacțiile care sunt active pe Facebook (TV8, PRO TV Chișinău, emisiunea „Prima Oră”, JurnalTV.md) – au și o prezență solidă pe Instagram. Astfel, odată ce au înțeles necesitatea prezenței pe rețelele sociale, redacțiile se adaptează la noile provocări.

Ce și cum comunicăm?

Primul pas este identificarea scopului redacției. În timp ce unele media apelează la Instagram pentru a relata despre teme serioase și a publica știri (TV8, Radio Europa Liberă sau PRO TV Chișinău), altele îl preferă pentru a crea o legătură mai intimă cu comunitatea, prin prezentarea membrilor echipei sau oferirea unor detalii din viața redacției – exemplul

 Diez.md.

Oricare ar fi strategia de comunicare pe Instagram, important este ca publicarea conținutului să se fa

că în mod regulat și să fie caracteristic stilului sursei media.

Pentru rezultate bune și de lungă durată, redacția trebuie să-și cunoască audiența și necesitățile ei, să încerce să ofere ceva nou pentru utilizatori (detalii din culise, anunțul/promovarea unor materiale/reportaje noi, curiozități din viața redacției, opinia cititorilor), să-și încurajeze consumatorii să participe la identificarea istoriilor și la exprimarea părerii referitoare la subiectele publicate.

Câteva bune practici și tactici, adoptate de mass-media din Republica Moldova:

  • Agora.md folosește opțiunea highlights pentru a-și familiariza publicul cu Oamenii Agora și pentru a oferi Top șase știri ale zilei.
  • TV8 a adoptat un stil vizual comun pentru postările de pe feed și oferă unele știri în stil Meduza – un carusel explicativ la o anumită temă.
  • Diez.md este mai aproape de comunitatea sa prin publicarea unor crâmpeie din viața redacției și prin crearea unei relații cu jurnalistele și jurnaliștii Diez.
  • Locals.md a ales să ofere în totalitate platforma comunității sale, publicând cele mai reușite imagini cu hashtagul #localsmd.

Teren de joacă pentru media

Instagram este o platformă ideală pentru creativitate și experimente. Dacă este folosită în mod creativ și de o manieră constantă, aceasta ar putea fi o sursa de croudsourcing de subiecte sau poate facilita procesul de crowdfunding (prin angajarea mai personală a comunității și crearea unei legături mai intime cu audiența). De asemenea, ea poate genera noi formate de storytelling (prin IGTV, instastories sau caption video), poate servi drept platformă de împărtășire a unor imagini sau situații mai deocheate de pe teren. În definitiv, ea poate, pur și simplu, să anunțe noi proiecte – ca un site de știri pentru propriul site de știri. Totul depinde de efortul și de imaginația redacției.

Stela Roman, președinta Influencers Hub Moldova

__________________________

Realizarea acestui articol a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului American și cel Britanic, prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UK Aid. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, a USAID sau a Guvernului Statelor Unite ale Americii.

Lasa un raspuns