Fundațiile de binefacere: povara mediatizată a bunătății politicienilor noștri

0

Bunătatea, ca și răutatea, există de când lumea. Și tot de când lumea se știe că prima e modestă, tăcută și înțeleaptă, iar a doua e mai întotdeauna la vedere, tupeistă și periculoasă. Toate cărțile care ne-au vorbit vreodată despre bunătate, începând cu Biblia, ne-au spus că binele se face fără să te știe cineva, și binefacerea e cu adevărat recunoscută, primită și răsplătită doar dacă e făcută în tăcere și cu umilință (smerenie).

Într-o țară cum este Republica Moldova este ușor să faci acte de caritate, în condițiile în care sunt atâția oameni care au nevoie de atâtea lucruri pentru a putea supraviețui. Nu știu cât de moral, corect și adecvat este ca politicienii să facă acte de binefacere în locul politicilor publice, legilor și condițiilor pentru ca oamenii să nu aibă nevoie de aceste „ajutoare”. Cert este că, pe lângă alte modalități de creare/șlefuire a imaginii la televizor, în ultima vreme s-au înmulțit „știrile” despre acțiunile fundațiilor de caritate patronate (de fapt, deținute) de către politicieni sau apropiații acestora.

De ce politicienii utilizează (și) această tehnică pentru a se promova și a-și crea o imagine pozitivă, putem doar intui sau presupune – având în vedere faptul că și fără acest element respectivii politicieni sunt tratați exclusiv pozitiv în mass-media pe care o dețin. Cred că mai important este să ne întrebăm: sunt moldovenii sensibili la acest tip de publicitate? și dacă da, această sensibilitate le va influența, de exemplu, opțiunea în viitoarele alegeri? O altă întrebare ar fi de ordin juridic și ar viza prevederile (sau lipsa acestora) din legislația noastră cu referire la acest subiect.

Până a afla niște eventuale răspunsuri, să vedem câteva exemple proaspete din (doar) două „tabere” ale eșichierului politic.

Bunăoară, pe site-ul NTV Moldova găsim 13 știri (din anul 2018) în care sunt prezentate acțiunile Fundației de binefacere „Din suflet”, patronată de Prima Doamnă, Galina Dodon. Dintre acestea, trei cele mai recente au fost difuzate în cadrul buletinelor de știri din luna iunie (pe 22 iunie, 26 iunie și 29 iunie).  În niciunul din cele trei materiale patroana nu are apariții directe (cu excepția câtorva imagini de arhivă), fiindu-i menționate numele și implicarea în ajutorul acordat grădinițelor din câteva localități. Nelipsit însă, din aceleași materiale, este președintele Igor Dodon – acesta vizitează, inspectează, promite noi ajutoare, zâmbește în fața camerelor de luat vederi, le vorbește copiilor, etc.

Pe președinte îl vedem fie înainte, fie după vizitarea unui teren agricol, a unui teren sportiv sau a unei întreprinderi de producere și comercializare a cărnii. În halat alb, la costum, sau în cămașă cu mânecile suflecate, pozând într-un lan de floarea soarelui, acesta este promovat cu o imagine de părinte grijuliu, care pe lângă toate eforturile politice depuse pentru propășirea țării (de exemplu, negocierea cu Federația Rusă pentru reluarea exporturilor de carne și fructe moldovenești), este și un filantrop care are grijă în special de copii și vârstnici.

Cu mici diferențe de cantitate și mod de prezentare, postul de televiziune Accent TV face știri despre acțiunile aceleiași Fundații de binefacere, cu același personaj principal în persoana lui Igor Dodon, de fiecare dată cu apariții și intervenții directe. De la începutul anului 2018, pe website-ul televiziunii au fost postate nu mai puțin de 18 știri la acest subiect, dintre care șapte în luna iunie (și patru difuzate în cadrul principalului buletin de știri: 4 iunie, 22 iunie (2 subiecte) și 29 iunie).

Un alt exemplu relevant în acest context este cel al Fundației lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”, acțiunile căreia sunt pe larg mediatizate de mai multe posturi de televiziune. Pe Prime.md, de exemplu, în 2018 au fost postate nu mai puțin de 54 de știri despre acțiunile de caritate ale Fundației în denumirea căreia se conține numele fondatorului său, președinte al unui partid politic. În iunie-iulie 2018, 15 materiale cu această tematică au fost inserate în buletinele de știri de la Prime TV (1, 5, 12, 14, 16, 20, 22, 25, 27, 29 iunie, 4, 6, 11, 13, și 17 iulie). Toate materialele sunt despre ajutoarele pe care Fundația le acordă mamelor în maternități, după nașterea copiilor.

Spre deosebire de Igor Dodon, care apare în toate subiectele în calitate de personaj principal al știrilor despre Fundația Primei Doamne, Vlad Plahotniuc este prezent în toate materialele doar cu numele, și doar rareori spre deloc cu intervenții directe – în special, se utilizează imagini de arhivă. Cu mici diferențe, aceleași subiecte sunt prezentate la Canal 2 (în total 35 de subiecte în 2018, din care 12 în iunie-iulie), Canal 3 (în total 52 de subiecte în 2018, din care 15 – în iunie-iulie) și pe Publika.md (în total 68 de subiecte în 2018, din care 17 – în iunie-iulie). Și în acest caz politicianul apare în rol de binefăcător, grijuliu față de viitorul Republicii Moldova reprezentat de nou-născuți. De ce mamele nu au lucrurile necesare pentru primele săptămâni din viața copiilor lor, într-o țară în care partidul patronului Fundației este la guvernare, la TV nici nu se întreabă, nici nu se răspunde, și nici nu se atinge problema. Imaginea liderului partidului contează și este promovată pozitiv.

Ar mai fi și exemplul primarului de Orhei care, mai puțin agresiv, dar practică uneori aceeași metodă de promovare, iar până nu demult l-am avut și pe Renato Usatîi, care apărea adesea la TV făcând acte de caritate.

Revenind la legislație, actualmente nu avem nicăieri definită, de exemplu, publicitatea politică, dacă asta o fi publicitate politică. Codul Audiovizualului încă în vigoare dă noțiunea de publicitate mascată (art.2), dar nici ea nu se pliază exact pe practicile descrise mai sus. Legea cu privire la filantropie și sponsorizare prevede, la art.24, că „Organizaţiile filantropice şi sponsorii sînt în drept să informeze prin mass-media opinia publică despre scopul ajutoarelor filantropice şi al susţinerii sponsoriale, precum şi despre beneficiari”, iar la art.13, că (5) „Organizaţia filantropică nu are dreptul să cheltuiască mijloace şi să folosească bunuri ale sale pentru susţinerea partidelor politice şi altor organizaţii social-politice”. Adică legea vorbește despre aspectul material al problemei, și nu despre cel moral.

Revenind la bunătate și caritate, vreau să cred că cetățenii noștri știu ce spune Biblia despre adevărata povară a acestor virtuți.

Aneta Gonța, cercetătoare media

________________________________________

Acest articol este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.

Lasa un raspuns