O declarație ruptă din context despre achiziționarea vaccinului Sputnik V, subiect de știre ce induce în eroare

0

Mai multe instituții de presă au scris, pe 1 aprilie, că Federația Rusă s-a arătat dispusă să doneze Republicii Moldova 180.000 de doze de vaccin, dintre care 60.000 pentru regiunea transnistreană, potrivit unui anunț al liderului Partidului Socialiștilor, Igor Dodon. Site-ul Timpul.md a titrat însă a doua zi, la rubrica Actualitate: Frate, frate, dar brânza-i pe bani! Rușii REFUZĂ să doneze Republicii Moldova vaccinul Sputnik, așa cum au procedat românii. Cititorii ar putea crede că, peste noapte, autoritățile s-au răzgândit și refuză să facă donația promisă, ceea ce nu este adevărat. 

Mai exact, în anunțul său de pe Facebook, Igor Dodon se referă atât la un lot de ser ce ar urma să fie donat autorităților de la Chișinău, cât și la o altă cantitate de vaccinuri care ar putea fi achiziționate. Timpul.md s-a axat însă doar pe a doua parte a declarațiilor. 

„Deși nu mai are atribuții în administrația publică, Igor Dodon pretinde că ar fi negociat cu Dmitry Kozak livrarea Sputnik V în Republica Moldova”, invocă autorii știrii și îl citează pe președintele PSRM fără a preciza sursa afirmațiilor: „«De asemenea, am discutat cu partea rusă procesul de achiziționare a vaccinului, pentru că noi am lansat o procedură… Guvernul Republicii Moldova a lansat o procedură de cumpărare din contul statului. Am spus că partea moldovenească, adică noi, suntem gata să cumpărăm 500.000 de doze a vaccinului Sputnik V și să plătim banii. Banii sunt în buget», a relatat Dodon.”

În context, redacția mai amintește că „România a donat GRATUIT R. Moldova sute de mii de doze de vaccin”. Autorii își construiesc știrea fără să țină cont de rigorile acestui gen de presă, axându-se exclusiv pe  o declarațiile ruptă din context a lui Igor Dodon, iar titlul induce în eroare cititorul. 

Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști conține prevederi clare cu privire la scrierea unei știri. Cu referire la  titluri, se stipulează: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”. Iar în privinţa obiectivității, ghidul prevede: „Corectitudinea şi imparţialitatea trebuie să fie o atitudine fundamentală a jurnaliştilor. Vom încerca cu orice preţ sa fim obiectivi. Asta deşi obiectivitatea absolută e imposibilă. Fiecare reporter duce cu sine propriul bagaj de atitudini şi vederi asupra lumii şi propria personalitate. Dar cititorii noştri aşteaptă informaţii obiective. (…) Corectitudinea, curiozitatea şi lipsa de prejudecăţi şi preconcepţii sunt trăsături distinctive care ar trebui să se regăsească în modul de viaţă al oricărui jurnalist”.

Sursa foto: Sergei Bobylev

Lasa un raspuns