Raport CJI: Cinci din 10 posturi de televiziune, monitorizate în cel de-al doilea tur al campaniei electorale, l-au favorizat pe primarul ales al Capitalei

0

Ion Ceban, candidatul PSRM la funcția de primar al Capitalei, a fost favorizat sau a apărut mai des în context pozitiv la cinci din zece posturi de televiziune monitorizate în al doilea tur al campaniei electorale pentru alegerile locale generale. În același timp, Andrei Năstase, candidatul Blocului ACUM/PPDA/PAS la aceeași funcție, a apărut în context negativ în buletinele de știri a cinci posturi de televiziune. Sunt concluziile celui de-al cincilea raport de monitorizare a comportamentului mass-mediei în campania electorală, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Potrivit autorilor raportului, patru din cele zece posturi monitorizate – Moldova 1, Pro TV, TV8 și Jurnal TV – au reflectat neutru activitățile concurenților electorali, asigurând pluralismul opiniilor, fără a favoriza sau defavoriza vreun concurent electoral.

NTV Moldova și Accent TV l-au favorizat masiv pe candidatul PSRM, Ion Ceban, defavorizându-l în același timp pe Andrei Năstase, ACUM/PPDA/PAS.

Prime TV și Publika TV l-au defavorizat evident pe candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, iar Ion Ceban, PSRM, a apărut mai mult în context pozitiv. În plus, în turul doi de scrutin la Prime TV și Publika TV a fost evidentă favorizarea reprezentanților PDM.

RTR Moldova a oferit spațiu egal celor doi candidați în alegerile locale generale din municipiul Chișinău, Ion Ceban beneficiind totuși de mai multe știri în context pozitiv, comparativ cu Andrei Năstase, care a fost prezent mai mult în știri neutre.

O altă constatare este că Televiziunea Centrală a făcut partizanat deschis în favoarea Partidului Politic “Șor”, defavorizându-i în același timp pe Andrei Năstase și Ion Ceban.

Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.

CJI recomandă, între altele, Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile monitorizate au respectat dreptul la informare completă, obiectivă și veridică.

În total au fost monitorizați 10 radiodifuzori: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Accent TV, Pro TV, TV 8 și Televiziunea Centrală. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).

 

Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-Europene, din resursele acordate de Suedia, și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UKAID.

Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.

 

 

 

Lasa un raspuns