Raport CJI: Amestecul dintre fapte şi opinii, cea mai frecventă tehnică de manipulare admisă de instituțiile media monitorizate

0

Amestecul faptelor cu opiniile rămâne principala încălcare admisă de instituţiile media monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Este una dintre concluziile Raportului „Elemente de propagandă, dezinformare și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton (1 iulie – 29 septembrie 2019)”, lansat luni, 30 septembrie, de CJI.

Raportul include cinci studii de caz care arată felul în care instituțiile media montitorizate au reflectat subiecte de actualitate, cum ar fi majorarea taxelor pentru sectorul HoReCa, reforma justiției, vizitele președintelui Igor Dodon la Moscova și Bruxelles, ridicarea imunității parlamentare și reținerea deputatelor Tauber și Apostolova, 100 de zile de activitate a Guvernului Sandu.

În raport se mai menţionează că, printre cele mai utilizate tehnici de manipulare admise de instituțiile media monitorizate, au fost cea a dușmanului intern, precum și cea a informației selective. Cazurile de generalizări, de asemenea, s-au intensificat, iar titlurile tendențioase și ironice au rămas în lista de „preferințe” pentru mai multe instituții media. Totodată, chiar dacă au mai dispărut etichetările și transferul de imagine negativă, au revenit cazurile de falsuri și, din ce în ce mai frecvent, cele de trimitere la surse imposibil de verificat.

Cu titlu de soluţie, CJI recomandă Consiliului Audiovizualului (CA) să se autosesizeze și să monitorizeze posturile TV, care difuzează informații manipulatoare pentru a constata derogările de la legislație și a aplica sancțiunile de rigoare. În acest sens, CJI va adresa o scrisoare președintelui CA, însoţită de Raportul de monitorizare. De asemenea, CJI îi îndeamnă pe editorii posturilor TV să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să corespundă misiunii presei de a informa corect publicul, difuzând informaţie neutră, echidistantă şi veridică, inclusiv cu respectarea echilibrului surselor.

Menţionăm că, în perioada 1 iulie – 29 septembrie 2019, au fost monitorizate 12 instituţii media din ţară: trei portaluri online (Sputnik.md, Kp.md, Unimedia.info) şi nouă posturi TV (TV Moldova 1, Prime TV, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Televiziunea Centrală (Orhei), Jurnal TV, TV8, PRO TV Chișinău). Acestea au fost selectate în baza criteriilor de audienţă, limbă şi arie de acoperire naţională.

Conţinutul integral al Raportului de monitorizare privind dezinformarea şi propaganda în spatiul mediatic autohton poate fi accesat pe site-urile Media-Azi și Mediacritica.

________________________

Raportul de monitorizare este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK Aid și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.

Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Lasa un raspuns