Studiu de caz. 100 de zile ale Guvernului Sandu: „corăbii”, „șobolani”, „merinde” și mai puțină informare despre raportul Cabinetului de miniștri

0

Pentru multe dintre instituțiile media monitorizate a fost mai importantă ceea ce presa a numit „povestea” Maiei Sandu, decât Raportul propriu-zis. Alte redacții au folosit subiectul pentru a accentua (doar) lucrurile negative și greșelile actualului Executiv, comparându-l cu cel precedent totodată (Prime TV, Canal 3). Aproape toate instituțiile media au admis abateri deontologice, printre cele mai frecvente fiind: amestecul faptelor cu opiniile, lipsa dreptului la replică, generalizările, ironiile, selectarea părtinitoare a opiniilor/datelor în cadrul vox-pop-ului/al prezentării datelor sondajului, titlurile tendențioase. Tehnicile de manipulare au fost utilizate în abundență de mai multe redacții (Televiziunea Centrală, Prime TV, Accent TV). În cazul prezentării datelor sondajului, multe dintre instituțiile media monitorizate au făcut o selecție părtinitoare a acestora (NTV Moldova, Accent TV, Jurnal TV).

NOTĂ: Pentru o analiză mai exhaustivă, în elaborarea acestui studiu de caz a fost monitorizat conținutul difuzat sau publicat pe parcursul a două zile: 23 și 24 septembrie 2019. Pentru 23 septembrie, a fost analizat conținutul sondajului de opinie publică „100 de zile de activitate a Guvernului Maia Sandu”, lansat de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova; și briefingul de presă al PDM despre „cele 100 zile ale guvernării actuale”. Pentru ziua de 24 septembrie, a fost monitorizat conținutul vizând „Raportul de 100 de zile”.

 

Prime TV a abordat subiectul într-un mod tendențios și neechilibrat. Acest post a difuzat știri despre Raportul de 100 de zile ale Guvernului atât în buletinul informativ din 23 septembrie (briefingul PDM în care formațiunea politică s-a expus pe marginea activității Guvernului), cât și în cel din 24 septembrie (știre despre evenimentul de prezentare a Raportului Guvernului). Prime TV a admis:

  • Tehnica de manipulare a informației prioritare. În buletinul de știri din 23 septembrie, în ziua anterioară prezentării Raportului de activitate, Prime TV a difuzat o știre de la briefingul PDM, ai cărui reprezentanți au recurs la o comparație. Și anume, s-au prezentat într-o lumină exclusiv pozitivă pe ei înșiși, ca partid ce a deținut puterea executivă între 2016-2019 (tehnica de manipulare a Salvatorului național), iar guvernarea actuală a fost făcută vinovată, fără vreo excepție, de situația proastă din țară (tehnica de manipulare a țapului ispășitor),. „Maia Sandu nu a prezentat un raport de activitate pentru această perioadă, în schimb fostul premier Pavel Filip a făcut unul de alternativă”. Prime TV nu a menționat faptul că raportul Guvernului Sandu va fi prezentat a doua zi.
  • Lipsa dreptului la replică. Sintagma „Reprezentanții actualului Guvern nu au reacționat, deocamdată, la raportul Opoziției democrate” nu poate fi calificată drept asigurarea dreptului la replică. Or, date fiind acuzațiile aduse de o parte (PDM, fostul Cabinet Filip) în adresa alteia (Cabinetul Sandu), jurnaliștii Prime TV aveau misiunea de a solicita direct opinia actualului Executiv sau cel puțin să încerce să obțină o declarație oficială.
  • Amestecul faptelor cu opiniile: „Premierul a păstrat nota lirică pe parcursul întregii prezentări expusă în 20 minute…”; „Maia Sandu a respectat linia narativă şi a încheiat discursul cu un final fericit”; „La prezentarea raportului în sală au fost mai multe drapele decât miniștri”; „[ministru Brânzan]…acesta însă nu a suflat nicio vorbă despre sumele ce au ajuns în Bugetul de stat după destructurarea schemelor ilegale”.
  • Schimbarea de accente / Sugestia: „…Maia Sandu a menționat că Guvernul a reușit să se împrumute de la partenerii externi, banii însă vor trebui restituiți de cetățeni”; „Lista nereușitelor a fost mult mai scurtă”.
  • Ironii: „Deși drumurile proaste prezintă o problemă pentru țara noastră, Maia Sandu a trecut pe lista reușitelor reducerea finanțării pentru reparația șoselelor”. Aici, Prime TV a făcut uz de imagini dintr-un filmuleț electoral al PDM, în care sunt arătate câteva drumuri proaspăt asfaltate (manipulare prin intermediul imaginilor video).
  • Tehnica estompării informației: „…ministrul Andrei Năstase a lipsit de la eveniment. Aceasta, deși anterior participa neinvitat la mai multe întruniri la care mergea Premierul”. În acest caz Prime TV a manipulat prin faptul că nu a informat corect consumatorii media, omițând cu bună știință să menționeze cauza pentru care Andrei Năstase nu a participat la eveniment: acesta s-a lansat în campania electorală pentru alegerile locale, suspendându-și temporar atribuțiile de ministru de Interne.

Canal 3 a reflectat, de asemenea, subiectul monitorizat într-un mod tendențios și lipsit de echidistanță, utilizând același scenariu și aceleași surse, text și imagini ca și Prime TV. Între altele, acest post TV a admis:

  • Tehnica de manipulare a informației prioritate / Selectarea părtinitoare a opiniilor. În buletinul informativ din 23 septembrie, Canal 3 a difuzat știrea „Așteptări înșelate”, realizată în baza unui vox-pop și care conținea opiniile (toate negative) mai multor cetățeni despre activitatea Guvernului Sandu. Astfel, postul TV a anticipat evenimentul de lansare a Raportului de 100 de zile ale Executivului prin publicarea/ difuzarea unor opinii/ păreri, fără a da și faptele/ evenimentul propriu-zis.
  • Generalizări: „Deși noua Putere a promis să reformeze Republica Moldova din temelii, schimbările spre bine se lasă așteptate. Cel puțin așa percep situația oamenii simpli”; „…și analiștii politici sunt de părere că schimbările ce s-au produs pe arena politică în ultimele luni au afectat negativ… ”.
  • Amestecul faptelor cu opiniile. „Într-o atmosferă ușor euforică, Maia Sandu a prezentat astăzi Raportul celor 100 de zile de activitate a Guvernului. Documentul este plin de metafore, dar şi suferă la capitolul realizări concrete”; „Per total, fără prea multă modestie, Maia Sandu a conchis ferm că actualul Executiv este cel mai onest din toate timpurile”; „…raportul Maiei Sandu conține puține trimiteri la eventuale eșecuri”; „…iar Maia Sandu și-a terminat raportul cu un final fericit”.

În buletinul de știri din 23 septembrie, PRO TV Chișinău a difuzat două știri la subiectul monitorizat – una despre rezultatele sondajului de opinie lansat în acea zi de către Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, care a oferit și cifre despre nivelul de satisfacție a oamenilor în Guvernul Sandu; cea de-a doua – despre briefingul organizat de PDM la Parlament, în care deputații acestei formațiuni au evaluat cele 100 de zile ale Executivului. În prima știre, PRO TV Chișinău a admis un caz de amestec al faptelor cu opiniile: „La 100 de zile de la instalarea Cabinetului Sandu, oamenii încă nu au priceput mare lucru. Moldovenii afirmă că fie termenul este prea mic pentru a face judecăți, fie că nu s-a întâmplat nimic notabil”. În buletinul din 24 septembrie, PRO TV Chișinău a difuzat o știre despre evenimentul de prezentare a Raportului de 100 de zile, oferind informația în mod neutru, fără a admite abateri deontologice.

TV8 a realizat două știri despre subiectul monitorizat în buletinul principal de știri din 23 septembrie: una cu referire la sondajul Asociației Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, cealaltă – de la briefingul PDM. A doua zi, în buletinul din 24 septembrie, TV8 a difuzat o știre despre evenimentul de prezentare a Raportului Guvernului Sandu. În ambele cazuri, TV8 a reflectat informația în mod neutru și echidistant. Totuși, în știrea despre prezentarea raportului, jurnaliștii TV8 au admis un accent ironic în reflectarea informației: „Din raportul de 100 de zile ale Guvernului, regizorii pot să facă un film”.

Și Moldova 1 a difuzat știri despre rezultatele sondajului făcut public pe 23 septembrie, dar și de la briefingul PDM. Totodată, în „Mesager”-ul din 24 septembrie, televiziunea publică a difuzat o știre despre prezentarea Raportului Guvernului Sandu. Moldova 1 nu a admis anumite abateri deontologice sau tehnici de manipulare, reflectând informația într-un mod neutru și echidistant.

Jurnal TV a prezentat detaliat sondajul Asociației Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova. Acest post TV s-a focusat însă mai mult pe informația cu aspect electoral sau politic (cine sunt lideri în sondaje pentru alegerile locale în mun. Chișinău, cine sunt cei mai populari lideri politici și cele mai populare partide) și mai puțin pe cifrele care s-au referit la activitatea Guvernului Sandu în cele 100 de zile de la preluarea puterii (tehnica estompării informației). Evenimentul de prezentare a Raportului la 100 de zile de activitate a echipei conduse de Maia Sandu a fost reflectat în detalii (aproximativ zece minute de timp de emisie) în buletinul de știri din 24 septembrie. Jurnal TV a prezentat informația într-un mod neutru și echidistant, fără a admite abateri deontologice.

Televiziunea Centrală a difuzat o știre despre rezultatele sondajului de opinie în buletinul informativ din 23 septembrie și o altă știre, de la prezentarea Raportului de 100 de zile, în buletinul din 24 septembrie. Acest post TV s-a concentrat exclusiv pe aspectele negative din Raport, reflectând informația tendențios și lipsit de echidistanță. De facto, Televiziunea Centrală a admis:

  • Titluri tendențioase: „Raport cu șobolani și corăbii”.
  • Amestecul faptelor cu opiniile: „Maia Sandu a ieșit la raport cu doar doi din cei nouă miniștri și a avut un discurs siropos și plin de metafore”; „După ce a terminat cu metaforele, Premierul nu a ezitat să arunce pietre în grădina foștilor guvernanți, acuzându-i de toate relele și scuzându-se…”; „Maia Sandu s-a lăudat cu șirul de demiteri și decapitări ale instituțiilor statului, sugerând că epurările vor continua”; „Nici la capitolul dezoligarhizarea și depolitizarea statului, promise anterior, actuala guvernare nu a înregistrat succese”.
  • Generalizare: „Analiștii politici, printre care Corneliu Ciurea, dar și membri ai alianței PSRM-ACUM, inclusiv Octavian Țîcu și Lilian Carp, au criticat…”; „Moldovenii spun că nu s-a reușit mai nimic…”.

Sputnik.md a publicat două știri despre Raportul Guvernului Sandu la 100 de zile de activitate. În una din ele, Va crește sau nu numărul ministerelor: Ce spune Maia Sandu?, sunt expuse răspunsurile Prim-ministrei la întrebările pe care reporterul portalului i le-a adresat în cadrul conferinței. Și cea de-a doua știre a fost o înșiruire a răspunsurilor și criticilor aduse de Maia Sandu privind „reforma Executivului”, făcută de fosta guvernare. În cazul dat, Sputnik.md avea misiunea de a oferi dreptul la replică/opinie celor vizați/acuzați (PDM) de una din surse (Maia Sandu), ceea ce nu s-a regăsit în articol însă. De asemenea, Sputnik.md a admis un caz de amestec al faptelor cu opiniile: „Chiar dacă până în prezent am putut observa doar rețineri ale persoanelor care au avut direct sau indirect tangență cu fosta guvernare, Premierul dă asigurări că actuala guvernare se axează pe creșterea bunăstării cetățenilor, dar și construirea unei justiții corecte și care să nu poată fi influențată politic”.

În zilele de 23-24 septembrie, Unimedia.info a publicat trei știri la subiectul monitorizat: una despre rezultatele sondajului realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, alta despre criticile PDM în adresa Executivului și a treia – despre evenimentul de prezentare a Raportului de activitate a Guvernului Sandu pentru 100 de zile de mandat. Informația a fost oferită publicului într-un mod neutru și echidistant, cu o mică excepție, și anume: în ultimele două știri, Unimedia.info avea misiunea de a solicita dreptul la replică părții vizate/acuzate (Guvernul actual, respectiv PDM).

Pentru NTV Moldova, cea mai importantă informație adusă de sondajul de opinie a fost faptul că: „Președintele Igor Dodon rămâne cel mai influent politician din țara noastră… Studiul a mai arătat că, dacă, duminica viitoare ar fi organizate alegeri parlamentare anticipate, atunci 43% ar vota pentru PSRM” (prima știre în buletinul informativ din 23 septembrie). Ulterior, NTV Moldova a mai difuzat o știre, în care a recurs la selectarea şi interpretarea părtinitoare a datelor, implicit schimbare de accente: „Tot mai mulți moldoveni cred că lucrurile în țara noastă se îndreaptă într-o direcție bună. Constatarea aparține reprezentanților Asociației Sociologilor şi Demografilor din Republica Moldova… Cercetarea arată că peste 25% sunt mulțumiți de felul în care este guvernată țara, iar 23% – nu prea mulțumiți… În același timp, 49% spun că Guvernul Maiei Sandu este în stare să schimbe lucrurile în bine, în timp ce 42% sunt sceptici în această privința…”. În buletinul de știri din 24 septembrie, NTV Moldova a difuzat o știre întitulată „100 de zile ale noii guvernări”. NTV Moldova a reflectat informația de la prezentarea Raportului de activitate a Executivului într-un mod neutru, fără a admite abateri deontologice.

Accent TV a reflectat cele două evenimente – rezultatele sondajului și Raportul de activitate a Executivului – în buletinele informative din 23 şi 24 septembrie. În știrea despre sondajul de opinie, Accent TV a apelat la tehnica estompării informației. Și anume, această instituție media a realizat știri separate despre popularitatea mare de care se bucură astăzi președintele Igor Dodon și PSMR, și „despre preferințele geopolitice ale Republicii Moldova”, omițând informația și datele ce s-au referit la activitatea Guvernului. Astfel, Accent TV i-a prezentat într-un  context foarte pozitiv și elogios pe șeful statului, instituția prezidențială și PSRM. În cazul știrii despre Raportul executivului, Accent TV a admis:

  • Amestecul faptelor cu opiniile: „Bine-cunoscutul raport politic al celor 100 de zile, considerat în întreaga lume o dată-limită, oferă posibilitatea de a stabili unele totaluri de activitate a organelor de stat. Bineînțeles, 100 de zile este un termen mic, dar cu o importanță majoră…”.
  • Generalizare / Trimiterea la surse imposibil de verificat: „Analiștii consideră că aceste zile sunt cruciale pentru a înțelege şi evalua care sunt intențiile reale ale noului Guvern”.

În definitiv, în zilele de 23-24 septembrie curent, Kp.md nu a publicat nicio știre la subiectul monitorizat, ceea ce poate fi calificat drept omisiune.

 

Context:

  1. La 23 septembrie 2019, a fost lansat sondajul „100 de zile de activitate a Guvernului Maia Sandu în opinia populației”, realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova.
  2. În aceeași zi de 23 septembrie, PDM a organizat un briefing, în care au fost făcute declarații despre cele 100 de zile de la investirea Guvernului Sandu.
  3. La 24 septembrie, Prim-ministra Maia Sandu, însoțită de câțiva dintre membrii Cabinetului, a prezentat Raportul pe acțiunile Executivului întreprinse în primele 100 de zile.

 

 

 

Victor Gotișan, cercetător media

__________________

Realizarea acestui articol a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și poporului britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și UK Aid. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea autorilor și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

 

Lasa un raspuns