Studiu de caz. Adunarea PDM „Pentru Moldova”: o lansare în campania electorală pentru parlamentare?

0

Publika TV și Canal 2 au relatat despre Adunarea Națională „PDM pentru Moldova” (sintagma folosită de organizatori) prin materiale partizane, de natură electorală, care au ajuns să ocupe până la jumătate din totalul de emisie al buletinelor informative. În același timp, NTV Moldova, Accent TV și Sputnik.md au omis complet evenimentul, fără a-l reflecta măcar la rubrica știrilor pe scurt. Jurnal TV a reflectat mitingul PDM dintr-o perspectivă mai mult negativă, care a servit drept prilej pentru a lansa acuzații la adresa PDM și a guvernării. Asemenea abordări diametral opuse (reflectarea masivă sau ignorarea anumitor subiecte) a confirmat constatările rapoartelor de monitorizare anterioare privind angajamentul, simpatia sau antipatia instituțiilor media față de anumiți politicieni și partide politice.

Ca și în cazul altor manifestații, instituțiile media au dus un adevărat război în ceea ce privește datul cu părerea despre numărul participanților la eveniment, operând cu diverse cifre. Totodată, mitingul a fost și o ocazie exemplară pentru manipulare prin imagini: unele secvențe video au arătat o participare masivă a cetățenilor, în timp ce altele au sugerat contrariul.

Canal 2 a difuzat trei reportaje despre mitingul Partidului Democrat din Moldova (PDM), cu un timp de emisie de peste 10 minute, adică aproape jumătate din totalul buletinului de știri din 21 octombrie. Evenimentele au fost prezentate tendențios și pe un ton exclusiv favorabil PDM și reprezentanților acestuia.

Postul TV a relatat evenimentul mai mult ca pe o activitate cu caracter electoral, prezentatoarea și reporterii Canal 2 vorbind cu patos și în termeni elogioși la adresa organizatorilor: „Viitor sigur acasă”; „Oamenii care au venit din toate colțurile țării spun că au ales să fie alături de cei care au reușit să schimbe lucrurile în bine în țara lor”; „…eveniment grandios desfășurat astăzi în centrul Capitalei”.

Canal 2 a făcut uz de:

  • Tehnica de manipulare a Salvatorului Național sau „Mesia”. PDM a fost prezentat drept singurul partid care a contribuit la dezvoltarea Republicii Moldova „…în ultimii 27 ani”, la implementarea reformelor și bunăstarea populației acestei țări;
  • Trimiterea la surse imposibil de verificat. „Aproximativ 100 mii de oameni din întreaga țară, membri și simpatizanți ai PDM au venit astăzi în capitală la Adunarea Națională, PDM – Pentru Moldova”;
  • Manipularea prin intermediul imaginilor video. Imaginile video de la eveniment au fost montate astfel încât să susțină afirmațiile organizatorilor privind numărul mare al participanților. Astfel, au fost publicate doar imaginile video filmate oblic, sub un unghi care amplifică perspectiva mulțimii adunate. De remarcat că la alte manifestații organizate de partidele de opoziție sau la protestele contra guvernării, Canal 2 a prezentat de regulă imaginile video ale mulțimii filmate perpendicular cu drona de la înălțime – în asemenea imagini de regulă mulțimile de oameni arată mai puțin numeroase;
  • Selectarea părtinitoarea a declarațiilor și opiniilor. Toate declarațiile surselor Canal 2 conțineau impresii favorabile de la eveniment și opinii pozitive referitoare la situația din Republica Moldova;
  • Generalizare: „Diaspora apreciază schimbările din ultima perioadă din Moldova. Conaționalii noștri stabiliți cu traiul în străinătate au trimis mesaje de susținere a adunării naționale PDM – Pentru Moldova”. Canal 2 a dat de înțeles că toată diaspora și cei care sunt peste hotare susțin PDM și politica acestui partid, ceea ce este un fals și o generalizare pe seama unei întregi categorii sociale. În astfel de cazuri, pentru o informare corectă și obiectivă, instituțiile media sunt obligate să dea dovadă de mai multă precizie în exprimare sau să nuanțeze: „unii reprezentați ai… ”, „câțiva… ”, „anumiți…”.

Publika TV a publicat pe website-ul său 10 materiale la subiectul monitorizat. Informația și imaginile video au fost cu mici excepții identice cu cele de la Canal 2, singura diferența fiind numărul de materiale: Canal 2 a comasat informațiile în 3 știri de tip reportaj, în timp ce Publika TV le-a secționat în 10 materiale (inclusiv o știe de ansamblu, care la fel le-a comprimat pe toate la un loc). Pe lângă abaterile și tehnicile de manipulare folosite de Canal 2, jurnaliștii Publika TV au mai admis:

  • Manipulare prin intermediul imaginilor video. Când mulțimea se strângea și mergea la pas spre PMAN, s-a filmat perpendicular, pentru a sugera acțiune și a prezenta un tablou mai mare, cu mai mult impact. Însă din momentul când toți au ajuns în PMAN, s-au difuzat doar imagini filmate sub unghi, iar perpendicular doar la o înălțime mică, lângă scenă. Accent s-a pus pe locurile cu o densitate mai mare a populației, creând impresia că la acest eveniment au venit sute de mii de oameni și confirmând astfel cele susținute de reporteri: „Evenimentul de astăzi a adunat oamenii din întreaga țară și a fost unul de amploare”;
  • Tehnica de manipulare a dușmanului intern / Sugestia. Publika TV a menționat că există anumite entități politice care nu doresc ca Republica Moldova să facă progrese: „Democrații și-au exprimat regretul că unii politicieni pun interesele partidului mai presus de cele ale oamenilor”, implicit sugerând că PDM este singurul partid care se luptă cu aceste forțe politice obscure (tehnica de manipulare a Salvatorului Național).

Pro TV Chișinău a inclus știrile despre mitingul PDM la începutul buletinului de știri. Postul a reflectat detaliat evenimentul, inserând diverse opinii ale participanților, dar și ale organizatorilor. Totuși, în unele situații reporterii au reflectat anumite detalii pe o notă ironică la adresa PDM: „Partidul Democrat a ocupat astăzi centrul capitalei și a paralizat circulația pe mai multe străzi, ca să-și sonorizeze reușitele și să facă promisiuni ce păreau a fi electorale”; „O manifestație ca un spectacol a fost organizată astăzi în centrul orașului”. Asemenea afirmații din partea jurnaliștilor pot fi considerate drept amestec al faptelor cu opinia.

TV8 a difuzat știrile despre Adunarea PDM în a doua parte a buletinul de știri din 22 octombrie 2018. Prima știre a fost despre evenimentul propriu zis, iar a doua a fost despre limitarea accesului unor jurnaliști la reflectarea mitingului PDM. TV8 a reflectat mitingul în detalii, oferind o diversitate de opinii, însă a ales să deschidă știrea mai întâi cu prezentarea opiniilor și mai apoi a faptelor. Astfel de tehnici, deși nu contravin eticii jurnalistice, pot fi considerate că schimbă firul logic al unei știri, care trebuie să ofere mai întâi fapte și ulterior interpretări sau opinii. De exemplu, prima știre a început astfel: „Mitingul PDM a fost un eveniment electoral și mai mult forțat, pentru că mai multă lume ar fi venit în mod organizat la manifestație. De această părere este analistul Arcadie Barbăroșie”. Pe lângă aceasta, TV8 a mai admis și un caz de generalizare: „Miting PDM – Înainte de alegeri. Experții califică evenimentul drept unul electoral, cu mulțimea transportată organizat” (burtiera știrii); „Între timp, analiști consideră că evenimentul a avut tentă electorală…”.

Știrea despre adunarea PDM a fost a doua în buletinul de știri de la Moldova 1. Televiziunea publică a reflectat informația din perspectiva PDM, selectând exclusiv opiniile și părerile celor care susțin agenda și programul politic al PDM. De asemenea, Moldova 1 a difuzat masiv declarațiile liderilor PDM (care au constituit aproximativ o treime din știre). În calitate de sursă, premierul Pavel Filip a adus învinuiri la adresa partidelor de opoziție, iar reporterii televiziunii naționale nu le-au oferit acestora dreptul la replică/opinie. Pe lângă aceasta, Moldova 1 a recurs la:

  • Amestecul faptelor cu opiniile: „…adunarea a fost tulburată de un grup de protestatari”;
  • Manipulare prin intermediul imaginilor video. Moldova 1 a inclus imagini video din PMAN filmate din unghiuri care să confirme faptul că la eveniment a fost un număr foarte mare de participanți.

Jurnal TV a fost instituția media care a acordat cea mai mare atenție subiectului monitorizat: trei știri-reportaje cu o durată totală de 17 minute, constituind mai mult de o treime din tot buletinul informativ. În mare parte, Jurnal TV a reflectat evenimentul cu un accent negativ la adresa PDM și a reprezentanților acestui partid. Printre abaterile deontologice în conținutul difuzat de Jurnal TV pot fi menționate:

  • Amestecul faptelor cu opiniile: „Oamenii adunați în PMAN s-au arătat mai puțin încântați de entuziasmul vorbitorilor și modești când se anunța scandarea sloganelor”;
  • Manipulare prin intermediul titlurilor. Burtiera de pe ecran conține o afirmație ce pare a fi concluzia jurnalistului, din moment ce nu aparține vreunei surse: „Aduși să fie la număr”;
  • Tehnica sugestiei și selectarea părtinitoarea a opiniilor. Jurnal TV a oferit un număr disproporționat de opinii ale unor participanți care și-au exprimat cu greu ideile, sau ale celor care nu cunoșteau prea bine semnificația și motivul adunării.

În cazul Unimedia.info au fost monitorizate 10 știri cu referință la adunarea PDM publicate în ajunul mitingului, dar și în ziua evenimentului. Au fost reflectate evenimentele de pregătire dinaintea mitingului, adunarea propriu-zisă, incidentele care au apărut pe parcursul desfășurării acesteia (limitarea accesului jurnaliștilor în anumite locații), dar și un vox-pop cu participanții preluat de la Ziarul de Gardă. Totodată, Unimedia.info a publicat mai multe galerii foto și a transmis în direct de la eveniment. În general, reflectarea a fost obiectivă și echidistantă.

Dintre cele opt știri publicate de portalul online Noi.md, doar trei au fost produs propriu, celelalte șase fiind preluate de la alte instituții media (Publika.md, Info-Prim Neo și Deschide.md). Una din știri conținea transmisiunea în direct a mitingului PDM. Într-o altă știre, Noi.md a prezentat detalii în format text despre eveniment, iar în a treia a conținut discursul lui Vladimir Plahotniuc, liderul PDM. Fără să fi folosit tehnici de manipulare în prezentarea informației, s-a sesizat o ușoară favorizare a PDM și a lui Vlad Plahotniuc, în special în știrile proprii.

Kp.md a publicat o singură știre scurtă în care a menționat niște date generale despre eveniment și a ilustrat-o cu trei imagini, dintre care două îi reprezentau pe liderii PDM. NTV Moldova, Accent TV și Sputnik.md nu au reflectat subiectul în niciunul din buletinele lor de știri sau pe platformele online în perioada 19-23 octombrie, ceea ce poate fi calificat drept manipulare prin omisiune.

Context:

La 19 octombrie 2018, Partidul Democrat din Moldova (PDM) prin intermediul unui comunicat de presă anunța că va organiza pe 21 octombrie în Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău „un eveniment politic la care vor participa membri şi simpatizanți ai partidului din toată țara”, pe care l-a intitulat „Adunarea Națională PDM – Pentru Moldova”. Potrivit organizatorilor, la această manifestație au participat 100 mii de oameni, poliția susținând că au participat 90 mii de oameni. Potrivit unor surse media, oamenii au fost aduși forțat la acest eveniment, punându-li-se la dispoziție transportul până la Chișinău, informație negată de reprezentanții PDM. Evenimentul a durat aproximativ trei ore, iar în cadrul acestuia, de pe scena amplasată în fața clădirii guvernului, liderii PDM au prezentat „principiile care vor sta la baza programului politic al partidului în următorii ani”, enumerând „…reforme și succese” și anunțând „…a patra cale: Pentru Moldova”, adoptată de curând de către PDM. Totodată, mai multor jurnaliști și instituții media li s-a îngrădit accesul și au fost împiedicați să reflecte evenimentele de la Adunarea PDM.

Victor Gotișan, cercetător media

________________________________

Acest articol este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.

 

 

Lasa un raspuns