Studiu de caz. Crearea blocului electoral PSRM-PCRM: declarații selectate tendențios, generalizări și pericole iluzorii

0

Toate cele 12 instituții media monitorizate au reflectat cel puțin într-o știre informația privind crearea blocului electoral PSRM-PCRM pentru alegerile parlamentare anticipate. Televiziunile NTV Moldova, Accent TV, Primul în Moldova și platforma online Sputnik.md au avut o abordare asemănătoare a subiectului, prin care au favorizat și prezentat într-o lumină pozitivă Partidul Socialiștilor și reprezentanții acestei formațiuni. Pe de altă parte, 4 din cele 12 instituții media au reflectat informația fără abateri deontologice (RTR Moldova, Moldova 1, Prime TV și Unimedia.info). Printre cele mai des comise abateri în restul cazurilor au figurat selectarea tendențioasă și părtinitoare a declarațiilor și amestecul faptelor cu opinii. În ceea ce privește tehnicile de manipulare, cea a dușmanului extern și intern, precum și generalizarea sunt cele la care s-a recurs de cele mai multe ori.

NOTĂ: În cazul instituțiilor media TV a fost analizat buletinul informativ principal al zilei din 12 mai 2021 și știrile tematice din aceeași zi, publicate pe site-urile oficiale ale acestora. În cazul instituțiilor media online (Kp.md, Sputnik.md și Unimedia.info) a fost monitorizat și analizat conținutul publicat în perioada 12-13 mai 2021.

 

NTV Moldova a deschis buletinul informativ din 12 mai 2021 cu o știre despre crearea blocului electoral PSRM-PCRM. Postul de televiziune a admis:

  • Tehnica de manipulare a dușmanului extern și intern. NTV Moldova a insistat și prezentat informația exclusiv în baza declarației liderului PSRM, Igor Dodon, publicată pe Facebook, care a accentuat „…că suveranitatea Republicii Moldova este în pericol, iar interesele poporului moldovenesc sunt subordonate intereselor altor țări, inclusiv planurilor de transformare a teritoriului țării noastre în câmp de manevre militare. Factorii străini… Colonie străină… ”, sugerând astfel (tehnica sugestiei) că partidele de dreapta (dușmanul intern), fără a fi numite concret, s-ar face vinovate de această stare a lucrurilor.

Totodată, pe platforma sa online, NTV Moldova a publicat alte trei știri la subiectul monitorizat, în care a reflectat declarațiile liderului socialiștilor Igor Dodon, ale unui analist politic și poziția Gărzii Tinere a PSRM pe marginea deciziei socialiștilor și comuniștilor de a crea un bloc electoral cu care ar participa în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 11 iulie 2021. În cazul acestor știri, redacția a admis:

 

În buletinul informativ din 12 mai 2021, Primul în Moldova a difuzat o știre la subiect. În prezentarea informației, Primul în Moldova a recurs la același scenariu, a folosit același text și aceleași imagini ca și NTV Moldova. Redacția a admis:

  • Tehnica dușmanului extern și intern. Primul în Moldova a selectat și accentuat doar declarațiile lui Igor Dodon și ale unor persoane intervievate, care au menționat – toți – despre faptul că „Moldova este în pericol datorită forțelor străine” (tehnica dușmanului extern), „partidele de dreapta promovează interesele altor țări” (tehnica dușmanului intern);
  • Generalizare: „Decizia politicienilor este salutată de locuitorii țării, care își doresc stabilitate într-o țară neutră și independentă”;
  • Selectarea tendențioasă a opiniilor. În cazul interviului vox-pop, jurnaliștii Primul în Moldova au selectat și difuzat doar opiniile persoanelor care, pe de o parte, au elogiat crearea acestui bloc electoral, iar pe de altă parte au accentuat despre „pericolul și agresiunea străină”, „străinul care poate veni la mine acasă să îmi spună ce să fac”.

Pe platforma sa online, Primul în Moldova a publicat 3 știri. Prima a vizat declarația integrală a liderului PSRM, Igor Dodon, publicată pe Facebook, despre decizia luată de Consiliul Republican al partidului de a merge în campania electorală alături de comuniști, în cadrul unui bloc electoral comun. În a doua, redacția a menționat despre faptul că PSRM și PCRM au depus actele la CEC pentru înregistrarea blocului electoral. Iar în a treia, Primul în Moldova a expus opinia politologului Ian Lisnevschi privind crearea noii formațiuni politice și ce impact va avea aceasta pentru segmentul electoral de stânga.

Accent TV a difuzat o știre despre constituirea blocului dintre socialiști și comuniști, în buletinul informativ din 12 mai. Redacția a prezentat subiectul tendențios, a favorizat deschis PSRM și PCR și a pus în lumină pozitivă  reprezentanții celor două formațiuni. Accent TV a admis:

  • Amestecul dintre fapte și opinii: Socialiștii au pus punct subiectului de creare a unui bloc electoral cu PCRM. Ba mai mult, secretarii celor două formațiuni au depus deja actele de înregistrare a blocului comun la CEC”; „După mai multe ore de discuții, Consiliul Republican al PSRM a votat în unanimitate decizia creării unui bloc electoral cu alte partide stataliste, în special cu PSRM”; „…negocierile dintre PSRM și PCRM au culminat cu întâlnirea tête-à-tête dintre Igor Dodon și Vladimir Voronin”;
  • Generalizare: „Constituirea blocului electoral PSRM-PCRM, încă de la etapa de negocieri a creat un val de reacții în spațiul public. Politologii spun că blocul ar putea consolida electoratul de stânga.

Pe platforma sa online, Accent TV a publicat două știri cu referire la subiectul monitorizat. Prima ține de semnarea acordului de creare a blocului electoral al socialiștilor și comuniștilor, iar a doua știre a informat despre faptul că PSRM și PCRM au depus actele la CEC.

În buletinul informativ din 12 mai, TV6 a difuzat o știre la subiectul monitorizat, publicată și pe site, recurgând la un caz de amestec al faptelor și opiniilor: „Acordul de înființare a blocului electoral al PSRM și PCRM a fost semnat de președintele socialiștilor, Igor Dodon, și liderul comuniștilor, Vladimir Voronin, chiar dacă acesta la criticat pe Dodon de nenumărate ori pentru faptul că ar fi trădat partidul”.

RTR Moldova a difuzat o știre de 40 de secunde la subiectul monitorizat, în buletinul informativ din 12 mai. Redacția a reflectat informația neutru și echidistant, fără a admite abateri deontologice și/sau tehnici de manipulare. La fel, Moldova 1, în ediția de seară a „Mesager”-ului, a difuzat o știre de 40 secunde în care a prezentat detalii generale despre decizia PSRM și PCRM de a crea un bloc comun în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 11 iulie. Televiziunea publică a prezentat informația neutru și fără abateri deontologice.

În buletinul informativ din 12 mai, Jurnal TV a difuzat o știre despre crearea blocului electoral PSRM-PCRM. În reflectarea informației, Jurnal TV a admis un caz de amestec dintre fapte și opinii: „În cei zece ani, de când Igor Dodon a părăsit Partidul Comuniștilor, Vladimir Voronin l-a criticat dur de zeci de ori, l-a acuzat de lipsă de demnitate și a făcut haz pe seama lui. Nici Dodon nu a ezitat să-i arunce replici acide lui Voronin. Laitmotivul duelurilor verbale între cei doi au fost trădările”.

Pe platforma sa online, Jurnal TV a publicat două știri la subiectul monitorizat. Una din ele a reflectat atât în format text, cât și video informația  din știrea inclusă în buletinul informativ al zilei de 12 mai 2021, iar în a doua știre redacția a inclus opiniile unor analiști politici și politicieni pe marginea creării blocului electoral PSRM-PCRM.

Prime TV a difuzat o știre la subiectul monitorizat, în buletinul informativ din 12 mai. Redacția a prezentat informația neutru și fără abateri deontologice. În aceeași zi, Publika TV a distribuit o știre pe site-ul oficial, însoțită de un video care a arătat mai degrabă a spot electoral. În cadrul acestuia au fost difuzate imagini de la semnarea acordului de constituire a blocului electoral dintre liderii PSRM și PCRM. Spotul este însoțit de coloană sonoră, iar sigla PSRM apare atât în debut, cât și la final.

Pe 12 mai, portalul Kp.md nu a publicat niciun articol la subiectul monitorizat. În schimb, pe 13 mai, redacția a publicat trei materiale. Unul din ele s-a referit la decizia CEC de înregistrare a blocului, în al doilea autorii remarcă clasarea lui Vladimir Voronin pe primul loc în listele blocului electoral nou-format, iar al treilea a fost scris în baza unei declarații expuse de Vladimir Voronin în cadrul unei emisiuni de dezbateri de la canalul TVC21. Kp.md a reflectat subiectul tendențios și lipsit de obiectivitate, plasând într-o lumină pozitivă PSRM și PCRM. Kp.md a admis:

  • Amestec al faptelor și opiniilor: „Cel mai degrabă, pe marginea mai multor întrebări se va ajunge la o poziție comună” (orig. „Скорее всего, по многим вопросам будет общее видение…”);
  • Selectarea tendențioasă a unor declarații. În unul din articole, Kp.md a titrat despre faptul că Vladimir Voronin va fi inclus primul pe lista noului bloc electoral, după care știrea se referă în mare parte la acuzațiile lui Igor Dodon la adresa ambasadorului Uniunii Europene în Republica Moldova, Peter Michalko, potrivit cărora liderul socialiștilor l-a învinuit pe cel din urmă de „imixtiune în treburile interne ale statului” (tehnica dușmanului extern). În acest caz, Kp.md avea misiunea să-i asigure celui vizat dreptul la replică, ceea ce nu s-a întâmplat (lipsa dreptului la replică).

Pe 12-13 mai, Sputnik.md a publicat 4 știri despre sau cu referință la crearea blocului electoral PSRM-PCRM. Prima vizează anunțul de constituire a blocului, făcut de Igor Dodon pe pagina sa de Facebook. A doua a menționat despre depunerea actelor de înregistrare a blocului la CEC. A treia conține opinia analistului politic Anatol Țăranu pe marginea constituirii acestei entități politice, iar a patra știre a reflectat declarațiile lui Vladimir Voronin la postul TVC21, unde a vorbit despre motivul creării blocului comun. Sputnik.md a admis:

  • Amestec dintre fapte și opinii: „Ambele partide sunt sigure de necesitatea unirii forțelor politice patriotice, capabile să câștige alegeri și să formeze un guvern profesionist, responsabil, experimentat, care să acționeze în interesul cetățenilor țării și nu în interesul forțelor externe”.

Unimedia.info a publicat, pe 12-13 mai, cinci știri cu referință la constituirea blocului electoral PSRM-PCRM și înregistrarea acestuia la CEC. Redacția a menționat despre acordul semnat de cei doi lideri ai PSRM și PCRM, depunerea actelor și înregistrarea blocului la CEC, precum și despre declarațiile lui Igor Dodon și Corneliu Furculiță privitor la cine va fi plasat în fruntea listei electorale a blocului electoral. Unimedia.info a prezentat informația neutru, fără abateri deontologice și/sau tehnici de manipulare.

Context:

La 12 mai 2021, socialistul Igor Dodon a anunțat printr-o postare pe Facebook că, în urma ședinței Consiliului Republican al PSRM, s-a luat decizia ca PSRM și PCRM să creeze un bloc electoral comun cu care vor participa în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie. Ulterior, în aceeași zi, liderul PSRM, Vladimir Voronin, și cel al PSRM, Igor Dodon, au semnat documentul oficial de creare a formațiunii, iar comunistul Oleg Reidman și socialistul Vlad Batrîncea au depus actele la Comisia Electorală Centrală (CEC) pentru a înregistra blocul electoral PSRM-PCRM. A doua zi, pe 13 mai 2021, CEC a înregistrat Blocul electoral al comuniștilor și socialiștilor pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, precum și simbolul electoral al acestuia.

Victor Gotișan, cercetător media

__________________________

Realizarea acestui articol a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și poporului britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și UK Aid. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea autorilor și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Sursă foto: Fecebook.com/ Igor Dodon

Lasa un raspuns