Studiu de caz. Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al municipiului Chişinău

0

Subiectul demisiei lui Dorin Chirtoacă s-a regăsit pe agenda tuturor instituțiilor media monitorizate. În unele cazuri, informațiile esențiale au fost reflectate neutru și echidistant (Moldova 1, RTR Moldova, Noi.md), în timp ce alte instituții media au insistat pe detaliile din viața privată a lui Dorin Chirtoacă (Deschide.md) sau au folosit știrea ca pretext pentru a prezenta Partidul Liberal într-o lumină negativă (Sputnik.md). Totuși, majoritatea instituțiilor media au scos în evidență mai degrabă aspectele ce țin de probleme legale și dosarele de corupție în care figurează Dorin Chirtoacă (Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Acccent TV, NTV Moldova), decât evenimentul demisiei propriu-zis.  

Accent TV a difuzat în buletinul informativ din 16 februarie o ştire privind demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al capitalei. Postul TV a prezentat informaţia într-un mod neutru şi echidistant, în mare parte, deși s-a putut sesiza o uşoară favorizare a Partidului Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM) şi a membrilor acestui partid. Concomitent, Dorin Chirtoacă şi Partidul Liberal din Republica Moldova (PL) au fost prezentați într-un context negativ.

NTV Moldova a prezentat informaţia privind demisia lui Dorin Chirtoacă în acelaşi mod ca și Accent TV. Această televiziune a făcut uz de:

  • Amestecul faptelor cu opiniile. „Dorin Chirtoacă a demisionat din funcţia de primar general al capitalei. El nu a avut însă curajul să păşească pragul primăriei…”. Locuitorii capitalei consideră că Dorin Chirtoacă a distrus oraşul şi că demult trebuia să demisioneze”.
  • Selectarea părtinitoare. Prin această tehnică, Accent TV a selectat în sondajul de tip Vox Populi doar opiniile celor care au aprobat demisia lui Chirtoacă şi l-au prezentat pe acesta într-un context exclusiv negativ: „E foarte bine. Vom aştepta un gospodar, care va face regulă în oraş, deoarece oraşul într-adevăr a degradat şi trebuie restaurat”; „Dacă şi-a dat demisia înseamnă că e bine. Asta trebuie el demult să şi-o dee…”; „Bine că măcar acuma şi-a dat demisia. E nevoie de ceva ordine în oraş…”.

RTR Moldova a dedicat subiectului monitorizat două ştiri în buletinul informativ din 16 februarie. Prima dintre acestea s-a referit la evenimentul propriu-zis, iar a doua a reflectat opinia unei expert asupra situaţiei şi interpretarea sa pe marginea acestei demisii. RTR Moldova a reflectat neutru şi echidistant informaţia în ambele ştiri. Instituţia media a prezentat toate opiniile şi a oferit dreptul la replică tuturor actorilor vizaţi.

Prime TV a difuzat o ştire cu referinţă la demisia lui Dorin Chirtoacă. Televiziunea a prezentat informaţia neutru, însă a folosit în exces imagini care l-au prezentat pe Dorin Chirtoacă într-un context negativ. Majoritatea imaginilor video l-au prezentat pe acesta fie în momentul reţinerii şi arestării sale, fie în momentul când acesta se afla în faţa CNA şi era intervievat de jurnalişti. S-a insistat de asemenea foarte mult pe detaliile procesului de judecată împotriva lui Dorin Chirtoacă, și nu pe demisia sa, care constituia știrea de bază. O atare asociere de imagine și text le-a întărit consumatorilor media ideea că Dorin Chirtoacă este deja vinovat de mai multe încălcări, iar demisia sa era una firească și multașteptată.

Această formulare a știrii de către Prime TV a fost reluată cu exactitate și de alte posturi de televiziune: de Canal 3  în ştirea despre demisia lui Dorin Chirtoacă difuzată de această televiziune, de Canal 2 în buletinul de ştiri din 16 februarie, dar și de Publika TV în ştirea din ziua demisiei. Expresia preferată a celor patru televiziuni a fost „suspendat”. Publika TV a repetat-o într-o singură ştire de 5 ori, Canal 3 de 4 ori, Prime TV – 3 ori, la fel ca şi Canal 3. Astfel, toate aceste instituţii media au folosit masiv etichetarea respectivă la adresa lui Dorin Chirtoacă.

Moldova 1 a acordat subiectului demisiei lui Dorin Chirtoacă  7 minute din totatul de 33 de minute ale ediției „Mesager”-ului din 16 februarie. Televiziunea publică a reflectat neutru și echidistant subiectul monitorizat. Toate părțile implicate sau vizate au fost solicitate să-și exprime opinia, fiind incluse în știre – inclusiv opinia unui analist politic, care a interpretat evenimentul și a oferit unele explicații.

Jurnal TV a atribuit subiectului demisiei lui Dorin Chirtoacă 6.15 minute, ceea ce a reprezentat 20% din întreg buletinul de știri. Jurnal TV a prezentat neutru și echidistant informația. Totuși, trebuie menționat că Jurnal TV a fost unica instituție media care nu a solicitat și nu au difuzat direct opinia PDM și PSRM, partide cărora li s-au adus învinuiri și au fost vizate în știrea difuzată. Totodată, atât PDM, cât și PSRM, ca partide politice, au fost prezentate într-o lumină negativă, în timp ce imaginea PAS și PPDA a fost conturată într-o lumină pozitivă.

Portalul online Noi.md a publicat nouă știri cu referință la demisia lui Dorin Chirtoacă din funcția de primar al municipiului Chișinău, o treime din care au constituit preluări de la alte instituții media (Agora, IPN, Deschide.md). Noi.md a reflectat subiectul demisiei într-un mod neutru și echidistant. Toate sursele au fost citate și au beneficiat de dreptul la replică.

Sputnik.md a publicat trei știri despre demisia lui Dorin Chirtoacă. Această instituție media a insistat în toate cele știri să îl prezinte pe Chirtoacă mai întâi ca pe vicepreședinte al PL, iar mai apoi în calitate de primar al municipiului Chișinău: „Vicepreședintele Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă, anchetat în două dosare de corupție, a anunțat în cadrul unei conferințe de presă că renunță oficial la funcția de primar al municipiului Chișinău”; „Vineri, vicepreședintele Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă, a anunțat în cadrul unei conferințe de presă că renunță oficial la funcția de primar al municipiului Chișinău”. Totodată, ca și alte instituții media monitorizate, Sputnik.md a insistat mai mult pe arestul lui Chirtoacă și pe dosarele de corupție intentate împotriva acestuia, decât pe actul demisiei. În toate cele trei știri, Dorin Chirtoacă a fost prezentat într-un context ușor negativ.

Deschide.md a publicat nouă știri care au avut drept subiect demisia lui Dorin Chirtoacă din funcția de primar al Chișinăului. În majoritatea lor, publicația online l-a prezentat atât pe Dorin Chirtoacă, cât și PL într-un context negativ. În una din știri, Deschide.md a făcut uz de tehnica etichetării: „PLDM apreciază demisia primarului Dorin Chirtoacă, precum și pe cea a primarului fugar de Bălți, Renato Usatîi. Într-o postare pe pagina sa de Facebook, președintele PLDM, Viorel Cibotaru, a comentat demisiile celor doi edili”.

De asemenea, într-una din știrile monitorizate, Deschide.md a prezentat o informație falsă în titlu, menționând că „… Alegerile vor avea lor în luna mai!”, pentru ca în textul știrii această informație să fie dată ca una probabilă, nu ca fapt confirmat: „Dorin Chirtoacă își dă demisia din funcția de primar al Capitalei în semn de protest. Anunțul a fost făcut cu puțin timp în urmă, în cadrul unei conferințe de presă. Potrivit lui, alegerile anticipate ar urma să aibă loc în luna mai”. Astfel, Deschide.md a făcut uz – conștient sau inconștient – de o tehnică a manipulării numită și tehnica informației prioritare. Mecanismul acestei tehnici se bazează pe întâietate: consumatorul media acceptă întâi de toate informația primară (care în acest context e falsă) și, chiar dacă ulterior apar informații suplimentare (cele veridice), subconștientul acestuia nu mai face efortul de a prinde nuanța și de a-și modifica opinia.

Într-un alt material inclus la secțiunea Știri – Politică, Deschide.md a făcut uz masiv de amestecul faptelor și opiniilor.

Știrea a încercat o analiză retrospectivă a mandatelor de primar al municipiului Chișinău a lui Dorin Chirtoacă, cu un accent clar pe detaliile vieții private a acestuia. Aproape în fiecare a doua propoziție a știrii reporterul a făcut uz de amestecul faptelor și opiniilor. „În anul 2008, invitat la emisiunea „ÎnProfunzime” de la ProTV, Chirtoacă a încercat să o impresioneze pe moderatoare Lorena Bogza. Fiind în perioada sărbătorilor pascale, i-a adus acesteia un iepuraș viu”; „Faptul că Chirtoacă se însoară a fost ca o revelație pentru internauți, iar la scurt timp a apărut o altă melodie dedicată primarului și alesei sale, denumită „Însuratu”; „Singur, fără primărie, arestat la domiciliu, după unul din procesele de judecată, Chirtoacă a lăcrimat din nou în fața camerelor de luat vederi. Motivul spunea el, nu era presiunea la care era supus, ci situația din viața personală. Unii au prezis, încă de atunci, că Chirtoacă se va despărți până și de cea mai mare iubire a lui, primăria…”; „Chiar dacă și-a dat oficial demisia și încă nu este sigur dacă va participa la viitoarele alegeri pentru primăria Chișinău, Dorin Chirtoacă va rămâne mereu în memoria moldovenilor. Asta pentru că, pe tot parcursul vieții sale politice, liberalul a fost surprins în mai multe ipostaze, unele jenante, altele amuzante”; „În „memoria vie” a vremurilor bune a lui Chirtoacă putem accesa site-ul oficial: dorinprimar.md, unde, deja, fostul edil și-a etalat cu mândrie realizările făcute în orașul Chișinău”.

Context:

La 16 februarie 2018, într-o conferință de presă organizată în incinta sediului Partidului Liberal din Republica Moldova, Dorin Chirtoacă a anunțat că îşi dă demisia din funcţia de primar general al municipiului Chişinău, în semn de protest față de de actuala guvernare, cerând organizarea de alegeri anticipate. În mai 2017, Dorin Chirtoacă a fost reținut și plasat în arest la domiciliu timp de cinci luni, iar în noiembrie arestul la domiciliu i-a fost înlocuit cu plasarea sub control judiciar. Anterior, în iulie 2017, Dorin Chirtoacă a fost suspendat din funcția de primar al municipiului Chișinău. Decizia a fost luată de Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani. Fostul edil figurează în calitate de învinuit în două dosare de corupție, în care este acuzat de trafic de influență şi corupere pasivă.

Victor Gotișan, cercetător media

*În prezentul studiu de caz au fost monitorizate 12 instituții media din R. Moldova: Audiovizual: Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Canal 2, Canal 3, Moldova 1, Jurnal TV, Accent TV, RTR Moldova (buletinele de știri produse în Republica Moldova ), NTV Moldova; Presa online: Noi.md, Sputnik.md, Deschide.md.

Instituțiile media au fost selectate după criteriile:  aria de acoperire – naţională, impactul – tirajul şi auditoriul, limba – română şi rusă.  

________________________ 

Acest articol este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.

Lasa un raspuns