Studiu de caz. Discursul lui Igor Dodon la APCE, prezentat elogios de unii și estompat de alții

0

Vizita președintelui Igor Dodon la Strasbourg și discursul acestuia în cadrul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), pe 29 ianuarie, a ajuns subiect de interes sporit pentru presă. Evenimentul a fost reflectat diferit de instituțiile media monitorizate. În timp ce unele l-au elogiat pe șeful statului, prezentându-l într-o lumină exclusiv pozitivă, altele au adus accente critice și note ușor negative.

  • Doar una din cele 12 instituții monitorizate nu a reflectat subiectul în buletinele informative (Televiziunea Centrală).
  • Mai multe instituții media au dedicat acestui subiect un timp de emisie foarte mare, acoperind în unele cazuri chiar mai mult de jumătate din buletinul informativ (Accent TV, Primul în Moldova, NTV Moldova și Moldova 1).
  • Altele, dimpotrivă, au estompat subiectul, punând accentul mai degrabă pe anumite detalii și aspecte (de exemplu, limba afișată pe una din cabinele de traducere din plenul APCE), decât pe eveniment, diminuând astfel din importanța acestuia (Prime TV și Publika TV).
  • Aproape toate instituțiile media monitorizate au admis cel puțin o încălcare a normelor deontologice și/sau o tehnică de manipulare în reflectarea subiectului, printre cele mai importante numărându-se lipsa dreptului la replică, amestecul faptelor cu opinii, estomparea și tehnica de manipulare a Salvatorului național/Mesia.

NTV Moldova a publicat 3 știri despre vizita lui Igor Dodon la Strasbourg, discursul său și întrevederile acestuia la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) în buletinul de știri din 29 ianuarie 2020. Jurnaliștii de la această instituție media au insistat masiv pe declarațiile lui Igor Dodon, prezentându-l exclusiv în lumină pozitivă și în manieră elogioasă: „Igor Dodon și-a ținut discursul în patru limbi, în cea de stat, rusă, engleză și franceză”; „Igor Dodon a reiterat pașii pe care urmează să îi facă Moldova în procesul de reformare a justiției”; „Șeful statului a salutat interesul manifestat de partenerii europeni pentru situația din țara noastră” (tehnica Salvatorului național/Mesia). Din totalul celor 11 minute și 30 de secunde, atât cât a fost timpul de emisie al celor trei știri, Igor Dodon a fost inclus cu 7 inserturi directe, care au acoperit un timp de emisie de peste 6 minute (dezechilibrul surselor). Totodată, NTV Moldova a admis și alte abateri deontologice, printre care:

  • Sugestia: „Președintele Igor Dodon le-a solicitat partenerilor europeni să susțină cetățenii Republicii Moldova, dar nu partidele politice, care se declară pro-europene”;
  • NTV Moldova a recurs la generalizări, implicit tehnica dușmanului intern„mai multe partide pro-europene”, care sunt învinuite că au beneficiat de suportul UE în detrimentul statului. „Șeful statului a precizat că în ultimii ani mai multe partide pro-europene s-au bucurat de încrederea din partea liderilor europeni. Asta i-a ajutat să își facă PR politic și să-și atribuie sprijinul partenerilor din UE”. Totodată, NTV Moldova, chiar dacă nu a dat numele unor partide, era obligat să asigure dreptul la opinie unor formațiuni care se declară pro-europene (lipsa dreptului la replică).
  • Titluri tendențioase și manipulatorii: „Împuterniciri depline la APCE”.

Primul în Moldova a avut de asemenea 3 știri la subiectul monitorizat, în buletinul informativ din 29 ianuarie 2020. Televiziunea a avut aproape aceeași abordare și a folosit aceleași imagini ca și NTV Moldova la realizarea știrilor. Principala sursă a celor 3 știri a fost, ca și în cazul NTV Moldova, Igor Dodon, el fiind inclus în cele 3 știri cu 6 declarații cu o durată totală de aproximativ 2 minute (din 7 minute de emisie în total). Ambele televiziuni au început buletinele informative cu știrile despre vizita lui Igor Dodon la APCE.

Accent TV a reflectat în detalii subiectul. Astfel, în buletinul informativ din 29 ianuarie 2020, postul de televiziune a difuzat 7 știri pe marginea vizitei șefului statului la Strasbourg, cu un timp total de emisie de aproximativ 23 minute și 30 de secunde, ceea ce a constituit peste jumătate din întregul buletin. Totodată, în cele 7 știri, Accent TV a inclus 12 intervenții/declarații ale președintelui Igor Dodon, care în total au constituit aproximativ 7 minute de emisie. Accent TV a avut aproape aceeași abordare și a folosit aceleași imagini ca și NTV Moldova și Primul în Moldova, cu o serie de abateri deontologice:

  • Tehnica Salvatorului național/Mesia: „Dodon s-a adresat europarlamentarilor în patru limbi”, „Președintele s-a concentrat pe cinci subiecte de importanță majoră…”; „De la tribuna APCE, președintele a spus că a reușit să realizeze pașii importanți în lupta împotriva corupției… (…) Igor Dodon a dedicat o parte a discursului său, relațiilor interetnice și cooperării cu regiunile”; „Igor Dodon a constatat… ”; „Igor Dodon a amintit…”; „Igor Dodon a specificat…”; „Singura modalitate de a salva țara de la dezbinare este promovarea unei politici externe echilibrate… astfel președintele Igor Dodon a răspuns la întrebarea lui Leonid Kalașnikov, deputat în Duma de Stat a Federației Ruse, care a numit tactica aleasă un exemplu demn de urmat pentru alte țări post-sovietice”; „Dodon: politica externă echilibrată – singura modalitate de a salva țara”.
  • Amestecul faptelor cu opinii: „Șeful statului a fost obligat să admită că instituțiile de stat din Moldova sunt destul de slabe și asta din cauza controlului politic și subjugarea politică în care se afla întreaga țară numită stat capturat…”; „Șeful statului a oferit un cadou de o valoare incomensurabilă, un covor pe care e țesut Pomul Vieții”;
  • Generalizare și amestec al faptelor cu opiniile: „Discursul lui Igor Dodon de la tribuna APCE a surprins plăcut analiștii politici din țară”;
  • Lipsa dreptului la replică. Igor Dodon a acuzat „partidele pro-europene” de situația proastă din țară, acestea apărându-și „interesele criminale”. Accent TV era obligat să solicite și să ofere dreptul la replică celor vizați, ceea ce nu a făcut.
  • Accent TV a inclus doar reacțiile și opiniile pozitive ale europarlamentarilor, astfel prezentând tendențios și selectiv informația.

RTR Moldova a difuzat o știre despre vizita lui Igor Dodon la APCE și discursul acestuia. Redacția a reflectat informația obiectiv și echidistant, fără abateri deontologice sau tehnici de manipulare.

Prime TV a insistat exclusiv pe „problema” limbii vorbite de președintele Dodon la APCE. Astfel, în buletinul informativ din 29 ianuarie 2020, Prime TV a difuzat o știre de 45 secunde în care a menționat doar despre „limba moldovenească” în care a vorbit președintele Dodon, fără să relateze însă despre evenimentul propriu-zis, impactul acestuia, subiectul discuției etc. Prime TV a admis:

  • Estomparea informației. Prime TV nu a reflectat evenimentul în sine, ci niște detalii cu referință la eveniment, diminuând importanța și impactul acestuia. Totodată, consumatorii media au fost privați de o informare obiectivă, corectă și completă. Estomparea este o tehnică  de  manipulare  descrisă  de  Vladimir  Volkoff: „…procedeu care îneacă un fapt/eveniment important sub o masă de alte fapte/detalii fără nicio legătură cu el și, dacă e posibil, mai apte de a suscita interesul publicului”. Prime TV, în acest caz, a selectat un detaliu (limba vorbită) astfel încât să prezinte fapte nefavorabile în cazul lui Igor Dodon pentru a-l discredita și a influența astfel telespectatorul. Consumatorii media nu au fost informați despre evenimentul în sine, ci  au  relatat detalii secundare care nu au transmis esența evenimentului.
  • Amestecul faptelor cu opinii: „La APCE se vorbește o limbă inexistentă. Discursul președintelui Igor Dodon, prezent la eveniment, a fost tradus din moldovenească…”; „Nu este clar cine a cerut acest lucru și de ce APCE promovează o limbă artificială. Limba de stat a Republicii Moldova este limba română. În 2013, o decizie a Curții Constituționale a confirmat acest lucru.”

În știrile din 29 ianuarie 2020 de la Publika TV, redacția a reflectat evenimentul la fel ca Prime TV, folosind aceleași imagini și admițând aceleași abateri. Pe lângă asta, Publika TV a mai folosit și titluri tendențioase și manipulatorii: „APCE vorbește moldovenește” (ironie).

Jurnal TV a reflectat discursul președintelui Igor Dodon în buletinul informativ din 29 ianuarie 2020 într-un mod neutru și echidistant. Jurnal TV a prezentat atât opiniile lui Igor Dodon, cât și cele exprimate de unii europarlamentari (Viorel Badea, Egidijus Vereikis), astfel prezentând diverse puncte de vedere.

Moldova 1 a reflectat în detalii subiectul vizitei președintelui Igor Dodon la Strasbourg și discursul acestuia în plenul APCE. Televiziunea publică a difuzat 3 știri la subiectul monitorizat, cu un timp de emisie de 9 minute și 20 de secunde, ceea ce a constituit un sfert din „Mesager”-ul din 29 ianuarie 2020. Moldova 1 a construit cele 3 știri și scenariul acestora în mare parte ca și NTV Moldova și Primul în Moldova. Televiziunea publică l-a prezentat elogios și într-o lumină pozitivă pe Igor Dodon și a inclus 8 declarații directe ale acestuia, cu un timp de emisie de peste 3 minute în total. Totodată, Moldova 1 a accentuat declarațiile/acuzațiile lui Dodon despre „partidele pro-europene care s-au aflat la guvernare în ultimii zece ani, care au furat țara”, însă nu le-a oferit dreptul la replică. În același timp, în răspunsurile la întrebări, Igor Dodon a acuzat guvernul precedent și pe Maia Sandu, iar jurnaliștii de la Moldova 1 nu au oferit dreptul la replică nici în acest caz.

În ce privește Unimedia.info, a fost monitorizat conținutul publicat între 29 ianuarie și 4 februarie 2020. În această perioadă, Unimedia.info a publicat 5 știri la subiect, care l-au prezentat într-o lumină pozitivă și de-o manieră elogioasă pe președintele Igor Dodon: „Președintele țării, Igor Dodon, a ținut un discurs de la tribuna Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, în care a anunțat prioritățile Republicii Moldova, dar a povestit și despre situația politică și social-economică din țară. Șeful statului și-a început discursul în limba engleză, apoi a trecut la limba română”; „În același timp, șeful statului a menționat în cadrul întâlnirii cu președintele Comisiei de la Veneția că actuala guvernare va promova o reformă a justiției conform unui model acceptat de comunitatea internațională, societatea civilă, experți în domeniu și conducerea Republicii Moldova”; Cadoul inedit pe care l-a făcut Igor Dodon Consiliului Europei, la 25 de ani de la aderarea Moldovei la CE”. Totodată, în una din știri„Igor Dodon: «Cei din opoziție nu erau în sala APCE, s-au dus la shopping, s-au înregistrat și au pișcat-o»” – nu a asigurat dreptul la replică/opinie celor vizați/acuzați (deputații din opoziție) de una din sursele știrii (Igor Dodon).

Sputnik.md , în perioada 29 ianuarie – 3 februarie 2020, despre vizita la Strasbourg și discursul lui Igor Dodon la APCE. În una din ele, Sputnik.md a făcut o retrospectivă a principalelor aspecte ale discursului președintelui Dodon în plenul APCE, în alta a menționat despre viziunea președintelui asupra problemei transnistrene, iar a treia a fost despre cadoul oferit de Igor Dodon Consiliului Europei. Toate cele 3 știri au avut drept unică sursă declarațiile lui Igor Dodon.

În perioada 29 ianuarie – 5 februarie 2020, Kp.md a publicat 3 materiale la subiectul monitorizat. Una din ele a fost o știre care a anticipat și a prezentat agenda lui Igor Dodon la Strasbourg, o altă știre a constituit textul integral, inclusiv fișierul video cu discursul lui Igor Dodon în ședința APCE (preluată de pe Aif.md), iar a treia știre a fost despre declarația lui Igor Dodon care, în cadrul unei emisiuni de la Moldova 1, a acuzat deputații din opoziție că au „venit și s-au înregistrat la ședința APCE și au plecat…”. În cazul celei de-a treia știri, jurnaliștii Kp.md trebuiau să solicite și să ofere dreptul la replică/opinie celor vizați, ceea ce nu au făcut (lipsa dreptului la replică).

În perioada 29-31 ianuarie 2020, Televiziunea Centrală nu a difuzat nicio știre la subiectul monitorizat, ceea ce poate fi calificat drept omisiune.

Context:

În perioada 29 ianuarie – 3 febriarie 2020, președintele Igor Dodon, a întreprins o vizită de lucru la Strasbourg, unde a ținut un discurs la ședința plenară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE). De asemenea, șeful statului a avut întrevederi cu conducerea Consiliului Europei, APCE, a Comisiei de la Veneția și a Curții Europene a Drepturilor Omului, precum și cu corpul diplomatic acreditat pe lângă Consiliul Europei.

Victor Gotișan, cercetător media

Sursa foto: presedinte.md

__________________

Realizarea acestui articol a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și poporului britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și UK Aid. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea autorilor și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Lasa un raspuns