Studiu de caz. Învestirea Guvernului condus de Maia Sandu, un eveniment „ciudat” după unele instituții media, o „victorie” după altele

0

Evenimentele din 8 iunie 2019 – în special, învestirea noului Guvern – au fost reflectate diferit de cele 12 instituții media monitorizate. Unele dintre ele au prezentat faptele într-o manieră total lipsită de echidistanță, recurgând la titluri tendențioase, la etichetări și la prezentarea selectivă a informației (Prime TV, Canal 3). Altele au recurs la generalizări și estompări, și nu au asigurat dreptul la replică celor vizați în conținutul media produs și difuzat (Accent TV, Televiziunea Centrală Orhei). Prezentarea evenimentului prin prisma preferințelor politice rămâne în continuare principala provocarea cu care se confruntă mass-media monitorizate. Acest fapt poate fi sesizat mai ales după felul în care instituțiile media au tratat învestirea Cabinetului de miniștri condus de Maia Sandu: pentru unii fapt „ciudat” și „ilegal” (Prime TV, Canal 3, Televiziunea Centrală Orhei), pentru alții – „victorie”, „căderea dictatorului”, scrierea „istoriei” (Jurnal TV, NTV Moldova, Accent TV).

Prime TV a reflectat învestirea Guvernului Sandu într-un mod tendențios și lipsit de echidistanță, insistat pe „ilegalitatea”evenimentului. De facto, Prime TV a admis:

  • Amestecul faptelor cu opiniile:„Întrunirea a avut loc în condiții ciudate deoarece în Parlament nu era lumină, nu funcționau nici măcar microfoanele de la tribune, deoarece angajații Parlamentului, care asigură funcționalitatea instituției au avut zi liber㔄…lucruri ciudate se întâmplă în Parlament, asta dacă vorbim de pseudo-alianța celor de la PSRM şi Blocul ACUM… care este una bizară şi ciudată”;
  • Lipsa dreptului la replică.Prime TV nu a oferit dreptul la replică/opinie reprezentanților Blocului ACUM, chiar dacă aceștia au fost acuzați/vizați de mai multe ori în ştire.
  • Prezentarea selectivă a informațiilor, imaginilor şi declarațiilor.Prime TV a inclus opinii directe ale membrilor PDM despre acest eveniment, însă nu au prezentat şi opinii/declarații ale Blocului ACUM.
  • Titlurile tendențioase și manipulatorii:„Întrunire ilegală”.

Canal 3 a difuzat informația în buletinul de știri din 8 iunie 2019. Și acest post TV a reflectat evenimentul într-un mod tendențios şi lipsit de echidistanță, trunchiind anumite informații, prezentând mai mult opinii decât fapte şi limitând dreptul la replică al celor vizați sau acuzați în știre. Canal 3 a admis:

  • Amestecul faptelor cu opiniile:„Evenimente fără precedent pe scena politică din Republica Moldova”„Deputații ACUM s-au întrunit la Parlament unde, sfidând legea, au ales organele de conducere…”„…Maia Sandu a jurat să respecte Constituția, chiar în timp ce o încălca…”„…după ce a depus jurământul, acesta a uitat să se semneze”; „…președintele Igor Dodon a lăsat să se înțeleagă că nu este sigur de durata de activitate a Guvernului proaspăt ales”.
  • „Colegul său de binom, Andrei Năstase, a fost numit viceprim-ministru şi ministru al Afacerilor Interne. Vădit intenționat, acesta a uitat să pupe drapelul, însă Igor Dodon l-a sfătuit ce să facă”.
  • Sugestia:„…şi înainte, şi după învestire, Igor Dodon i-a strâns mâna Maiei Sandu. Când a fost la consultări însă, Maia Sandu şi Andrei Năstase au refuzat categoric să dea mâna cu el”;
  • Manipularea prin intermediul imaginilor video. Secvența video când Maia Sandu şi Andrei Năstase au refuzat să dea mâna cu Igor Dodon, în timpul consultărilor, a fost inclusă concomitent de câteva ori, inclusiv o dată cu imagini video montate în slow-motion.
  • Neasigurarea dreptului la replică/opinie.Canal 3 nu a oferit dreptul la opinie/replică reprezentanților Blocului ACUM, deși aceștia au fost vizați sau acuzați fie direct, fie de alte surse în cadrul știrii difuzate.

PRO TV Chișinău a prezentat amănunțit filmul evenimentelor din 8 iunie 2019, inclusiv învestirea Guvernului Sandu, și a făcut-o într-un mod neutru şi echidistant, fără a admite încălcarea normelor deontologice și/sau folosirea unor tehnici de manipulare. Pe parcursul aceleiași zile, Jurnal TV a transmis, pe platforma sa online și la TV, live-text, cu inserturi video, inclusiv ceremonia de învestire a Guvernului Sandu. Și în acest caz informația a fost reflectată în mod neutru și echidistant.

În ediția sa specială din 8 iunie 2019Moldova 1 a reflectat evenimentul de învestire a Guvernului Sandu într-un mod neutru și echidistant. Și anume, în cadrul emisiunii, postul public de televiziune a transmis din Parlament imagini în direct, în timp ce membrii Guvernului depuneau jurământul de credință.

În zilele de 8-9 iunie, Televiziunea Centrală Orhei a publicat pe pagina sa online trei articole ce s-au referit direct sau indirect la învestirea Guvernului Sandu. Toate acestea au fost însă preluate de pe alte platforme media (Stiri.md, pagina de Facebook a deputatului Ion Ceban, pagina web a CC). Totodată, în buletinul de știri din 10 iunieTeleviziunea Centrală Orhei a reflectat evenimentul în cauză în mod tendențios și cu mai multe abateri deontologice:

  • Amestecul faptelor cu opiniile:„…în pofida deciziei CC prin care Igor Dodon era obligat să dizolve Parlamentul, PSRM și ACUM s-au întâlnit în aceeași noapte, au creat o alianță și și-au împărțit funcții; „…astfel, socialiștii și-au schimbat macazul la scurt timp după ce șeful statului declara că vom avea alegeri anticipate”; „…ceea ce nu au putut decide în trei luni, au decis peste noapte”; „…criza politică s-a aprofundat zilele trecute odată cu refuzul Președintelui de a dizolva Parlamentul”; „…chiar în acea zi lucrurile au luat o întorsătură periculoasă; declarați dușmani de moarte, în noaptea de 8 iunie deputații Blocului ACUM și socialiștii au decis că formează o majoritate parlamentară”.
  • Generalizări/trimiterea la surse imposibil de verificat:„…abia sâmbătă seara, Legislativul votase un nou premier, ceea ce înseamnă, potrivit analiștilor, o încălcarea a Legii Supreme”.
  • Titluri ironice și tendențioase:„Dușmani declarați – s-au făcut aliați”.
  • Falsuri:„Potrivit Constituției, Parlamentul de Legislatura a X-ea trebuia să încheie formarea Guvernului până vineri, 7 iunie 2019 inclusiv”. De facto, Constituția Republicii Moldova menționează despre trei luni, dar nu 90 de zile, așa cum a interpretat Curtea Constituțională.

NTV Moldova a publicat o știre despre învestirea Guvernului Sandu, preluată de pe Noi.md. De asemenea, în ziua de 8 iunie 2019, NTV Moldova a difuzat o ediție specială a buletinului de știri, în care a reflectat pe larg evenimentul în cauză. Informația a fost prezentată fără abateri de la normele deontologice.

În buletinul informativ din 8 iunie 2019Accent TV a difuzat două știri despre învestirea noului Guvern. Pe toată durata emisiunii, însă, accentul a fost pus pe rolul și importanța lui Igor Dodon și implicit ale PSRM în evenimentele din 7 și 8 iunie. De asemenea, un accent mare a fost pus pe alegerea Zinaidei Greceanîi în funcția de președintă a Parlamentului, în timp ce informația despre învestirea Guvernului Sandu a fost prezentată foarte succint și doar pe finalul ediției de știri. Acest fapt poate fi calificat drept o tentativă de estompare și de prezentare selectivă a informației. Pe lângă aceasta, Accent TV a mai admis:

  • Tehnica salvatorului național –șeful statului este prezentat ca fiind mai că nu singura persoană ce a rezolvat criza politică și a opus rezistență: „…după ce a fost aleasă conducerea Parlamentului și învestit Guvernul, cu un cuvânt de îndrumare a venit președintele statului, Igor Dodon, care a subliniat că astăzi pentru Moldova este o zi istorică”.
  • Neasigurarea dreptului la replică.În discursul său, Maia Sandu a acuzat PDM și pe Vlad Plahotniuc de uzurparea puterii în stat. Accent TV ar fi trebuit să asigure opinia părții vizate, ceea ce nu făcut însă.

Sputnik.md a publicat trei materiale despre sau având conexiuni cu învestirea Guvernului Maia Sandu.

O știre a fost despre învestirea propriu-zisă, a doua – despre semnarea decretului de învestire de către Igor Dodon, iar a treia a fost o transmisiune video în direct despre ședința Parlamentului din 8 iunie. În cazul Sputnik.md nu au fost semnalate anumite abateri de la normele deontologice.

Unimedia.info a publicat patru știri la subiectul monitorizat. Unadespre învestire Guvernului; în a doua a prezentat CV-urile noilor  miniștri; a treia a fost despre semnarea decretului de învestire de către Igor Dodon; iar a patra a conținut discursul ținut de Maia Sandu după procedura de învestire. Informația a fost prezentată într-un mod neutru și echidistant. Totuși, Unimedia.info avea misiunea de a solicita opinia PDM și/sau a lui Vlad Plahotniuc, care au fost vizați în una din știri de către o sursă (Maia

Sandu), ceea ce nu a fost asigurat.

Kp.md a publicat o știre cu referire la desemnarea Maiei Sandu pentru funcția de Prim-ministru și la învestirea ei în această calitate. Știrea s-a concentrat însă pe semnarea Decretului de învestire de către președintele Igor Dodon. În cazul acestei știri nu au fost semnalizate anumite încălcări ale normelor deontologice.

Context:

La 8 iunie 2019, cei 61 de deputați ai PSRM și ai Blocului ACUM au convocat ședința Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a X-ea. În cadrul acesteia, noua majoritate parlamentară, formată din PSRM și Blocul ACUM, a ales-o pe socialista Zinaida Greceanîi ca spicher, după care Președintele Igor Dodon a desemnat-o, prin decret, pe Maia Sandu la funcția de premier. În aceeași zi, noul Executiv a fost învestit și a dat jurământul.

Victor Gotișan, cercetător media

_____________________________

Realizarea acestui studiu de caz a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului American și cel Britanic, prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UK Aid. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, a USAID sau a Guvernului Statelor Unite ale Americii.

 

Lasa un raspuns