Studiu de caz. Ridicarea imunității parlamentare și reținerea deputatelor Marina Tauber și Reghina Apostolova: fără drept la replică a diverselor părți vizate

0

Subiectul privind ridicarea, la 16 septembrie, a imunității celor două deputate din grupul parlamentar al Partidului „Șor” – Marina Tauber și Reghina Apostolova – și reținerea acestora a fost știre de top pentru aproape toate instituțiile de presă monitorizate. Totuși, dacă unele media au reflectat evenimentul corect și echidistant (PRO TV Chișinău, Jurnal TV, Moldova 1 și TV8), redacții precum Televiziunea Centrală Orhei și Kp.md par să se fi întrecut pentru titlul de campion la abaterile deontologice… Printre cele mai „populare” greșeli se numără titlurile tendențioase, generalizările, etichetările, trimiterea la surse imposibil de verificat și chiar falsuri în prezentarea informației sau a unor detalii. Cea mai frecventă încălcare a fost însă neasigurarea dreptului la replică și/sau opinie în cazul celor vizați sau acuzați (Prime TV, Televiziunea Centrală Orhei, Kp.md, Unimedia.info, NTV Moldova).

Prime TV a abordat subiectul în buletinul de știri din 16 septembrie. În mare parte, Prime TV a reflectat informația într-un mod neutru și echidistant. Totuși, în una dintre cele două știri la temă, Prime TV avea misiunea să solicite dreptul la opinie/replică Procuraturii Generale, vizate direct de avocatul Reghinei Apostolova, Aurel Colenco, Acesta a acuzat Procuratura și și pe Procurorul general interimar de reținerea ilegală a clientei sale, fără a respecta procedura (neasigurarea dreptului la opinie/replică).

 

Canal 3 a prezentat informația în aproximativ aceeași cheie, folosind aceleași declarații, surse și text ca Prime TV în reflectarea subiectului. În câteva rânduri, Canal 3 a admis cazuri de amestec al faptelor cu opiniile: „O nouă explozie în politica moldovenească. Marina Tauber și Reghina Apostolova au fost reținute azi de către procurori pentru 72 ore”; „Ulterior la sediul CNA a venit o ambulanță, semn că i s-a făcut rău cuiva”.

 

Televiziunea Centrală a reflectat informația într-un mod tendențios și lipsit de echidistanță. În buletinul informativ din 16 septembrie, postul a difuzat patru știri la subiectul monitorizat, cu un timp de emisie de peste 13 minute, ceea ce a reprezentat aproape jumătate din totalul ediției informative. Televiziunea Centrală a admis:

  • Titluri tendențioase și manipulatorii: „Marina Tauber, reținută ilegal de CNA”; „Locuitorii orașului Orhei – nedumeriți”.
  • Tehnica de manipulare a informației prioritare. Televiziunea Centrală a difuzat o știre prin care a încercat să sugereze (tehnica sugestiei) faptul că reținerea celor două deputate este ilegală și doar ulterior au prezentat alte detalii de procedură, în alte știri ce au urmat.
  • Fals: „…ofițerii CNA au urcat-o cu forța pe Marina Tauber în automobilul instituției”. Din imaginile video difuzate de Televiziunea Centrală, dar și de la alte instituții media se vede clar că Marina Tauber urcă în mașina CNA fără a fi forțată de colaboratorii CNA.
  • Selectarea părtinitoare a declarațiilor. Postul TV a inclus doar declarațiile reprezentanților PDM, ai Partidului „Șor” și ai Procurorului general, fără a da și declarații ale celorlalte fracțiuni parlamentare, care au avut alte păreri și opinii.
  • Lipsa dreptului la replică. În cadrul unei știri, reprezentanții Partidului „Șor” au acuzat actuala guvernarea și pe Igor Dodon de subordonarea justiției; Televiziunea Centrală însă nu a asigurat dreptul la replică celor vizați.
  • „Locuitorii orașului Orhei sunt nedumeriți că deputaților Marina Tauber și Reghina Apostolova le-a fost ridicată imunitatea”; „Orheienii sunt revoltați și de acțiunile ilegale ale procurorilor și organelor de poliție…”; „Orheienii au ieșit să susțină deputații Partidului „Șor””.

 

 

NTV Moldova a reflectat subiectul ridicării imunității parlamentare și reținerii Marinei Tauber și a Reghinei Apostolova în buletinul de știri din 16 septembrie. În mare parte, NTV Moldova a reflectat neutru informația, cu excepția a câteva abateri deontologice:

  • Lipsa dreptului la opinie. Dat fiind faptul că cele două deputate au fost principalii actori ai știrii și au fost vizate direct, NTV Moldova avea misiunea să le ofere dreptul la opinie (sau declarații directe), ceea ce nu s-a întâmplat însă.

Accent TV a reflectat subiectul, folosind aproximativ același scenariu, text și imagini ca NTV Moldova. PRO TV Chișinău, TV8, Jurnal TV și postul public Moldova 1 a reflectat informația în buletinele principale de știri din 16 septembrie. Au făcut-o într-un mod neutru și echidistant, fără a admite abateri deontologice sau tehnici de manipulare.

Pe 16 septembrie, Sputnik.md a publicat cinci știri cu referință la subiectul monitorizat. Portalul a reflectat în detalii solicitarea procurorului de a ridica imunitatea celor două deputate, părăsirea ședinței parlamentare de către Partidul „Șor”, dar și procedura de vot și reținerea de către CNA a Marinei Tauber și Reghinei Apostolova. Informația a fost reflectată neutru, fără a admite abateri deontologice și/sau tehnici de manipulare.

Unimedia.info a reflectat în detalii subiectul, în ziua de 16 septembrie instituția media publicând opt știri despre ridicarea imunității celor două deputate și reținerea acestora, inclusiv declarațiile oficiale ale bănuitelor, declarația Partidului „Șor” pe marginea celor întâmplate, precum și opinia oficială a Procuraturii Generale care a stat la baza reținerii Marinei Tauber și a Reghinei Apostolova. În mare parte, Unimedia.info a reflectat informația neutru și echidistant; totuși, această instituție media a admis un caz de lipsă a dreptului la replică: „…Marina Tauber a declarat că se aștepta la acest fapt, iar vinovat s-ar face Igor Dodon”. Portalul ar fi trebuit să-i solicite și să-i ofere lui Igor Dodon dreptul la replică, dat fiind faptul că acesta a fost vizat/acuzat în știrile publicate.

Kp.md a publicat, la 16 septembrie curent, cinci știri/reportaje la subiectul monitorizat. Una dintre acestea a fost preluată de pe Aif.md, iar celelalte patru au fost produs propriu. În articolele proprii, Kp.md a admis mai multe abateri deontologice:

  • Lipsa dreptului la replică. „Denis Ulanov a calificat ridicarea imunității parlamentare a Marinei Tauber și a Reghinei Apostolova drept o comandă politică și o răzbunare personală a lui Igor Dodon în adresa președintelui partidului, Ilan Shor” (original: Денис Уланов назвал заявления об отмене иммунитета Марине Таубер и Регине Апостолова „политической и личной местью” в адрес председателя партии Илана Шора со стороны Игоря Додона). md avea misiunea de a acorda și a asigura dreptul la replică președintelui Igor Dodon, vizat și acuzat direct de una dintre sursele știrii.
  • Titluri tendențioase / Etichetări: „Video cu reținerea deputaților Partidului „Șor”: Mulțimea furioasă a încercat să o scoată pe Marina Tauber din mâinile poliției” (original: Видео задержания молдавских депутатов от Партии „Шор”: Разъяренная толпа пыталась вырвать Марину Таубер из рук полиции); „…cetățeni înnebuniți” (original: обезумевшими гражданами);
  • Generalizare: „Potrivit experților, poliția era prea politicoasă cu cetățeni înnebuniți” (original: По словам специалистов, полиция вела себя слишком вежливо с обезумевшими гражданами);
  • Trimiterea la surse imposibil de verificat: „Conform surselor noastre, deputații Partidului „Șor” nu planificau nicio evadare” (original: Как нам сообщили наши источники, никакого побега депутаты партии «Шор» из Молдовы не планировали); „…ne-a povestit sursa” (original: рассказал источник). De asemenea, în cazul unui colaj foto, folosit în unul din articole, md a menționat drept sursă a acestuia sintagma: „Artă populară pe rețelele de socializare” (original: Народное творчество в социальных сетях), ceea ce nu poate fi calificat deloc drept citarea corectă a sursei de unde a fost preluat.
  • Amestecul faptelor cu opiniile: „Totuși, atât Tauber, cât și Apostolova au fost reținute la Orhei. Vedeți o logică în asta? Dar ea există… Ce se va întâmpla cu femeile arestate – va arata timpul, cum se spune… Nu știu de ce, dar cred că acesta este doar începutul arestărilor celor implicați în furtul miliardului” (original: Однако, и Таубер, и Апостолова были задержаны в Оргееве. Вы видите логику? А она есть… Что будет с арестованными женщинами дальше – покажет, как говорится, время… Почему-то верится, что это только начало арестов тех, кто замешан в краже миллиарда).

 

Context:

La 16 septembrie 2019, Procurorul general interimar Dumitru Robu a venit în plenul Legislativului cu solicitarea ca deputatelor Marina Tauber și Reghina Apostolova din grupul parlamentar al Partidului „Șor” să le fie ridicată imunitatea. Cele două sunt bănuite, potrivit Procuraturii Generale, de implicare directă în devalizarea sistemului bancar din Republica Moldova. În semn de protest, grupul parlamentar al Partidului „Șor” a părăsit ședința în plen. După sesiunea de dezbateri, 56 de parlamentari au votat totuși pentru aprobarea deciziei de ridicare a imunității. În seară aceleiași zile, la Orhei, ambele deputate au fost reținute pentru 72 de ore de către ofițerii CNA.

 

 

Victor Gotișan, cercetător media

__________________

Acest articol este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA.

Lasa un raspuns