Studiu de caz. Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019: între „binomul războinic care s-a adunat”, „partidul politic care a făcut…” și „cel care promite”

0

Campaniile electorale sunt, probabil, cel mai exact barometru pentru măsurarea gradului de servilism politic al mass-media; pentru testarea nivelului de corectitudine și deontologie profesională; și pentru identificarea tehnicilor de manipulare prin care instituțiile de presă încearcă, pe de o parte, să își satisfacă și mulțumească proprietarii (de obicei, politicieni), iar pe de altă parte, să „convingă” consumatorii media să voteze cu cei dintâi. Startul actualei campanii electorale, dat în ziua de 25 ianuarie 2019, nu a fost o excepție în acest sens și a demonstrat încă o dată – a N oară – că multe dintre cele 12 instituții media monitorizate flirtează deschis cu un partid politic sau cu un politician anume. În plus, prima zi de campanie a arătat cât de fragil este pluralismului media în Republica Moldova, mai ales atunci când unele media, pur și simplu, au făcut copy-paste la informația difuzată de alte media, cu tot cu semne de punctuație. Concluzia mare a acestui studiu de caz este că majoritatea tehnicilor folosite au fost aceleași ca și în trecut, ca și abuzurile deontologice, de altfel. Cu o singură concretizare: atât tehnicile de manipulare, cât și încălcările deontologice s-au înmulțit din punct de vedere numeric. Etichetări, accente ironice, opinii în loc de fapte, informații prioritare, manipulări prin montare de imagini, titluri deocheate, sugestii, dușmani interni, salvatori, diabolizări și altele – toate acestea, din nou, au fost servite consumatorului media de către cele 12 instituții de presă în prima zi de campanie.

Prime TV a reflectat startul campaniei electorale în principalul buletin de știri din 25 ianuarie 2019. Cele trei știri, despre și de la evenimentele de lansare în cursa electorală a trei formațiuni politice (PDM, PSRM și Blocul electoral ACUM), au fost difuzate la mijlocul jurnalului de știri și au însumat un total de emisie de 8 minute și 52 secunde. Acestea au fost încadrate la rubrica tematică „Electorala 2019”. Prime TV a reflectat tendențios și disproporționat informația în toate cele trei știri. Reportajul despre lansarea PDM în campania electorală a ocupat mai mult de jumătate din blocul celor aproape 9 minute (4.40 minute), iar formațiunea a fost prezentată în context exclusiv pozitiv. În același timp, în cazul PSRM (2.02 minute) și al Blocului electoral ACUM (2.10 minute), Prime TV a folosit o conotație negativă. Astfel, dacă, pentru Prime TV, „PDM s-a lansat în campania electorală”, atunci „Reprezentanții PAS-PPDA și-au dat întâlnire în fața Parlamentului… ”, iar „Socialiștii care s-au lansat astăzi în cursa electorală au fost criticați de reprezentanții Partidului Șor”. Drept urmare, Prime TV a manipulat consumatorii media prin utilizarea unui limbaj pozitiv în adresa unor partide (PDM) și un limbaj belicos și peiorativ în adresa celorlalte două formațiuni politice (PSRM, Blocul electoral ACUM). De asemenea, în timp ce PDM este prezentat ca un partid politic, Blocul ACUM și PSRM sunt prezentați ca niște găști oarecare, care s-au adunat în fața Parlamentului și/sau a Arcului de Triumf din PMAN. Totodată, în cele trei știri, Prime TV a mai admis:

  • Manipularea prin intermediul imaginilor. În momentul când Vlad Plahotniuc menționează că „Opoziția nu are oferte clare, programe de guvernare…”, sunt proiectate imagini cu liderii Blocului electoral ACUM și ai PSRM; totuși, în știrea despre Blocul electoral ACUM, când liderii formațiunii menționează despre guvernare și/sau PDM, sunt prezentate imagini în care Maia Sandu și Andrei Năstase râd unul altuia.
  • Schimbare de accente și tehnica estompării. Dacă PDM își prezintă angajamentele din programul electoral („Programul electoral al formațiunii este practic scris de alegători, include problemele și solicitările cetățenilor, dar și soluțiile, ceea ce nu poate fi spus despre Opoziție, a precizat Vlad Plahotniuc”), atunci PSRM „…nu au propus soluții concrete pentru problemele din Chișinău, în schimb au criticat fosta administrație a capitalei…”; iar Blocul ACUM aruncă „…mesaje pline de ură și atacuri la persoană. Aceasta este retorica manifestată de Blocul ACUM în cadrul evenimentului de lansare pentru alegerile parlamentare. Tonul agresiv a fost dat de către liderul PAS, Maia Sandu și a fost preluat de către ceilalți candidați ai binomului PAS-PPDA. Aceștia au ținut discursuri doar despre hoți și bandiți, fără să se refere la soluții pentru problemele oamenilor sau la idei de dezvoltare a țării”.
  • Neacordarea/Nesolicitarea dreptului la opinie/replică. În cazul în care una dintre surse acuza sau vizează pe cineva (mai ales în context negativ), jurnalistul are misiunea de a solicita și publica opinia celui acuzat/vizat.
  1. Liderii PSRM și ai Blocul electoral ACUM au fost acuzați direct de Vlad Plahotniuc, iar jurnaliștii de la Prime TV nu le-au solicitat/asigurat acestora dreptul la replică;
  2. Ilan Șor a adus acuzații grave în adresa PSRM. Cei din urmă nu au fost solicitați pentru a li se oferi dreptul la replică. Mențiunea că „Socialiștii nu au comentat acuzațiile lui Ilan Shor” nicidecum nu poate fi calificată drept asigurarea dreptului la replică. Jurnalistul trebuie să solicite/sau să încerce să solicite opinia celui vizat/acuzat, dar nu să aștepte reacția acestuia.
  3. PL a fost vizat/acuzat direct de către reprezentanții PSRM. Cei dintâi nu au fost solicitați pentru opina în acest sens.
  • Manipulare prin intermediul titlurilor. Știrea PDM: „Fapte, nu vorbe. Cu acest slogan PDM s-a lansat în campania electorală”; Știrea PSRM: „Atacuri electorale. Socialiștii au criticat fosta administrație a Capitalei”; Știrea Blocului electoral ACUM: „Lansare războinică. Candidații ACUM au ținut discursuri electorale agresive”.
  • Etichetări repetitive. „Discursul agresiv al Maiei Sandu a fost urmat de un discurs la fel de agresiv al partenerului său de binom, Andrei Năstase”; „Tonul agresiv a fost dat de către liderul PAS, Maia Sandu și a fost preluat de către ceilalți candidați ai binomului PAS-PPDA”; „Candidații ACUM folosesc din ce în ce mai des mesaje agresive și războinice. Recent, Octavian Țîcu a promis să rupă capul celor care vor încerca să critice binomul PAS-PPDA”.
  • „Pentru mulți dintre candidații ACUM, acesta ar putea fi primul loc de muncă”. Prime TV sugerează și impune consumatorului media o judecată de valoare (amestecul faptelor cu opiniile), potrivit căreia majoritatea candidaților Blocului electoral ACUM sunt șomeri (deci nu știu cum se administrează o țară și un Guvern), nu au lucrat până în prezent și sunt niște „pierde-vară” (nota autorului).
  • Tehnica „diabolizării” este un mod de poluare a spațiului public prin limbaj infam, schimbare a accentelor și prin procedeul de „diabolizare” a celuilalt. PDM este prezentat drept partid progresiv și cu „soluții la probleme” (tehnica Salvatorului național), în timp ce PSRM și Blocul electoral ACUM sunt prezentate ca niște partide-dușman al țării (tehnica Dușmanului intern).

Canal 3 a difuzat două știri despre startul campaniei electorale al PDM și al Blocului electoral ACUM în buletinul  informativ din 25 ianuarie 2019. În mare parte, Canal 3 a reflectat informația în același mod, după același scenariu și folosind aceleași imagini ca și Prime TV, modificând pe alocuri unele formulări și construcții gramaticale. De facto, în știrea despre lansarea PDM, Canal 3 a pus accent pe lansările lui Vlad Plahotniuc în campania electorală pe circumscripția electorală Nr. 17 (Nisporeni) și a lui Pavel Filip pentru circumscripția Nr. 20 (Strășeni). Cele două știri, însă, au fost anticipate de un alt material, în care Canal 3 a prezentat detalii tehnice despre campania electorală, inclusiv menționând entitățile politice care s-au înregistrat în cursa electorală până în această zi (25 ianuarie 2019). Pe lângă abaterile menționate de Prime TV, Canal 3 a mai admis:

  • Amestecul faptelor cu opiniile: „Întâlnirea cu Pavel Filip se pare că le-a prins bine localnicilor…”;
  • Tehnica Salvatorului național. Vlad Plahotniuc și Pavel Filip fiind prezentați ca niște persoane care vin să salveze atât situația în țară, cât și în circumscripțiile pentru care candidează;
  • Tehnica Dușmanului intern. Blocul electoral ACUM a fost prezentat drept o entitate politică agresivă, care inspiră frică și care e reprezentată de oameni fără experiență politică și de guvernare.

Pro TV Chișinău a reflectat startul campaniei electorale al celor trei partide într-un mod neutru și echidistant. Jurnaliștii acestei televiziuni au acordat timp de emisie în egală măsură celor trei formațiuni politice, citând direct surse din cadrul fiecăreia. Totuși, au fost semnalizate unele mici abateri, printre care:

  • Amestecul faptelor cu opiniile/Accente ironice: „Apoi s-a lansat în promisiuni și premierul Pavel Filip”, „…și în timp ce Filip vorbea, Plahotniuc se dezmorțea”, „Deși lansarea în campanie a ținut-o în secret, Plahotniuc a vorbit despre alegeri transparente și corecte”; „… socialiștii au dat start valului de promisiuni”;
  • Neacordarea dreptului la replică. Pro TV Chișinău nu a solicitat dreptul la replică celor vizați/acuzați (ex.: Vlad Plahotniuc).

TV8 a reflectat startul campaniei electorale într-un mod neutru și echidistant. Televiziunea a difuzat patru știri la subiectul monitorizat: una generală, cu detalii tehnice despre campania electorală pentru alegerile parlamentare și referendum; și trei 3 știri despre cele trei partide care s-au lansat în prima zi de campanie (PDM, PSRM, Blocul electoral ACUM). Singura abatere minoră, admisă de TV8, a fost un caz de amestec al faptelor cu opiniile: „Fruntașii partidului (PDM, n.a.) au ținut discursuri presărate pe alocuri cu glume; chiar dacă e prima zi de campanie, Pavel Filip s-a arătat sigur că PDM obține un scor mare”.

Postul public Moldova 1 a reflectat debutul campaniei electorale printr-o știre generală, în care a prezentat mai multe detalii despre procesul de vot; și prin trei știri despre lansarea în campanie a PDM, PSRM și a Blocului electoral ACUM. Informația a fost prezentată într-un mod neutru și echidistant, nefiind identificate anumite abateri de la normele deontologice sau folosirea unor tehnici de manipulare.

Jurnal TV a reflectat lansarea în campania electorală a celor trei partide într-un singur reportaj. Jurnal TV a reflectat neutru și echidistant informația, atribuind timp de emisie egal pentru toate cele trei formațiuni politice. Reporterii acestei televiziuni nu au folosit tehnici de manipulare și nu au admis încălcarea normelor deontologice în informația prezentată.

Televiziunea Centrală (Orhei) a reflectat subiectul monitorizat în patru știri din buletinul informativ din 25 ianuarie 2019. Una dintre știri a fost realizată în baza unui interviu despre detaliile tehnice ale campaniei electorale, prezentate de Rodica Ciubotaru, vicepreședinta Comisiei Electorale Centrale (CEC). Apoi, au urmat știrile despre lansarea în campania electorală a PSRM (reflectată într-un context exclusiv negativ), PDM (reflectare neutră spre pozitivă) și Blocul electoral ACUM (reflectare în context negativ). Televiziunea Centrală a admis:

  • Tehnica informației prioritare. Televiziunea Centrală a difuzat mai întâi o știre în care Partidul Șor aduce anumite acuzații PSRM ca și partid politic, prezentându-l astfel pe acesta într-un context negativ; ulterior aceasta a fost precedată de o altă știre despre lansarea în campanie a PSRM. Astfel, Televiziunea Centrală a manipulat consumatorii media prin faptul că le-a prezentat mai întâi o știre de opinie [pe aceeași tematică] – creând din start o atitudine și imagine negativă PSRM – și doar ulterior a fost prezentată informația despre lansarea în campanie a acestei formațiuni;
  • Sugestie/amestecul faptelor cu opiniile: „…Zinaida Greceanîi a lipsit de la manifestație”.

Pentru NTV Moldova, startul campaniei electorale a fost evenimentul cel mai important al zilei de 25 ianuarie, știrile despre acest eveniment fiind difuzate în deschiderea buletinului de știri. NTV Moldova a prezentat informația într-un mod tendențios și lipsit de echidistanță, făcând uz de mai multe tehnici de manipulare:

  • Tehnica informației prioritare. Înaintea știrii despre lansarea în campanie a PSRM, NTV Moldova a difuzat o știre despre opinia Președintelui Igor Dodon asupra alegerilor care vin. Acesta îi îndeamnă pe cetățeni să facă „o alegere conștientă, un pas chibzuit”, menționând că „e nevoie de un parlament legitim” și sugerând oarecum că, până în prezent, acesta – Parlamentul – și guvernarea în general nu au fost legitime (tehnica sugestiei). Ulterior, NTV Moldova difuzează și știrea despre „PSRM, care s-a lansat în campania” și cei „15 mii de agitatori ai PSRM”, care și-au început astăzi activitatea.
  • Amestecul faptelor cu opiniile: „…au ținut discursuri doar fruntașii PDM”. Mai ales dacă luăm în considerare faptul că în știrea anterioară – despre lansarea în campanie a PSRM – jurnaliștii NTV Moldova au pus accentul pe faptul că au prezentat opiniile mai multor candidați ai acestui partid, inclusiv a președintei formațiunii, Zinaida Greceanîi. Sugerând astfel o judecată de valoare: PDM vorbește doar prin liderii acestui partid cu oamenii, în timp ce PSRM este un partid al tuturor oamenilor, indiferent de ierarhie.
  • Selectarea părtinitoare a surselor. Dacă, în cazul PSRM și PDM, NTV Moldova a difuzat inserturi video directe cu liderii acestor partide de la evenimentele de lansare, în știrea despre Blocul electoral ACUM a fost inclusă doar o secvență video cu unul dintre membrii Blocului, participant la evenimentul de lansare.
  • Selectarea și prezentarea părtinitoare a informației și schimbarea accentelor. Dacă „Deputații PSRM și-au prezentat viziunile sociale, economice și politice…”, atunci liderii Blocului electoral ACUM „…timp de oră… au ținut discursuri și au făcut promisiuni”.
  • Tehnica de manipulare a „Salvatorului național”. PSRM – implicit Președintele Igor Dodon – au fost prezentați în imagini și după un scenariu pozitiv, drept un partid care vine să rezolve problemele acumulate pe „…parcursul celor zece ani de guvernare a PDM, PLDM, PL”.

Accent TV, în mare parte, a reflectat startul campaniei electorale după același scenariu, mod de abordare și folosind același imagini ca și NTV Moldova. Respectiv, au fost admise aceleași tehnici de manipulare și încălcări deontologice (fiind omise, însă, știri și informații despre lansarea în campania electorală a Blocului electoral ACUM). Pe lângă acestea, Accent TV a mai admis:

  • Manipulare prin intermediul titlurilor: „Din politician în meteorolog”;
  • Amestecul cras al faptelor cu opiniile: „În pofida declarațiilor lui Candu, campania electorală este o competiție de idei, afiliatul său de partid… Pavel Filip a început din nou să vorbească despre presupusele realizări, dar nu despre planuri de viitor. Doar promisiuni efemere și niciun fel de măsuri și decizii concrete”; „În timp ce Filip nu garantează un miracol, șeful său de partid, Vladimir Plahotniuc… a fost generos la promisiuni…”.

Pe 25 ianuarie 2019, Unimedia.info a publicat patru știri despre debutul campaniei electorale. Una generală și câte una despre fiecare partid politic ce se lansase în acea zi în cursa pentru parlamentare: PDM, PSRM, Blocul electoral ACUM. În toate cele patru știri, Unimedia.info a prezentat informația neutru și echidistant, focusându-se pe evenimente în sine și inserând declarații ale surselor relevante. Unimedia.info nu a admis cazuri de încălcare a normelor deontologice sau folosirea unor tehnici de manipulare.

În perioada 25-27 ianuarie 2019, Kp.md a publicat doar o știre la subiectul monitorizat, despre lansarea în campania electorală a PSRM. Evenimentele de lansare ale celorlalte două partide (PDM și Blocul electoral ACUM) nu au fost reflectate de Kp.md, ceea ce poate fi catalogat drept omisiune. Sputnik.md nu a reflectat subiectul în conținutul informativ publicat online în perioada 25-27 ianuarie 2019, ceea ce de asemenea poate fi calificat drept omisiune.

Context:

La 25 ianuarie 2019, a fost dat startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019. De atunci, candidații au 30 de zile pentru a convinge alegătorii să le ofere votul. La data de 24 ianuarie, Comisia Electorală Centrală (CEC) anunța că a înregistrat, în circumscripția națională, opt partide și un bloc, și că se află în proces de examinare a cererilor și a documentelor depuse de încă șase formațiuni politice. Pentru circumscripțiile electorale uninominale fuseseră depuse 360 de dosare pentru înregistrarea în calitate de candidat la funcția de deputat: 246 de concurenți electorali fuseseră înregistrați, șapte cereri de înregistrare fuseseră respinse, iar 107 se mai aflau în curs de examinare. Acest studiu de caz a analizat modul în care cele 12 instituții media au reflectat startul campaniei electorale, cu accent pe evenimentele de lansare ale celor trei partide – PDM, PSRM, Blocul electoral ACUM – în prima zi a campaniei.

Victor Gotișan, cercetător media

__________________

Acest articol este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA.

Lasa un raspuns