Toți șoferii sunt șoferi, dar femeile la volan sunt mai speciale. Cum alimentează presa stereotipurile de gen?

0

Sputnik.md a publicat luni, 19 noiembrie, o știre cu titlul: „Îngrozitor ce se întâmplă în transportul public din cauza ninsorii – Video”. În material se relatează despre condițiile meteo nefavorabile care au pus în dificultate circulația transportului public din capitală. Calificativul „îngrozitor”, folosit în titlul, este reluat și în text, care este scris pe un ton senzaționalist, menit să amplifice impresiile negative ale cititorilor.

Atitudinea subiectivă a jurnalistului transpare inclusiv în faptul că a accentuat prezența femeilor în calitate de participante în trafic. Astfel, se face remarcată fraza „Alții, care (!) dacă au cauciuduri de iarnă, preferă să nu riște pe un asemenea timp, în special, novicii sau unele categorii de șoferițe care, în general, iarna stau cu mașinile parcate în curte”.
În contextul ambuteiajelor și a aglomerației din transportul public, evidențierea femeilor alături de șoferii novici care „preferă să nu riște” și „în general, iarna stau cu mașinile parcate în curte” semnalează un ton acuzator al jurnalistului. Această evidențiere ostentativă nu face altceva decât să alimenteze și să consolideze anumite stereotipuri de gen.

În acest sens, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom evita stereotipurile de gen prezente și în mediul organizațional, impunând atitudini, valori, comportamente, precum ar fi „bărbații sunt obiectivi, agresivi, stăpâni pe sine, reci, ambițioși, competitivi, dominanți, independenți și raționali. În schimb, femeile sunt subiective, orientate spre sentimente, grijă, aspect exterior, dependență”.

Cu privire la titlu, același ghid recomandă ca titlurile să fie neutre și fără nuanțări: „Vom da informația scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări. Vom reda faptele fără a exagera”.

 

Lasa un raspuns