Unde se termină un articol informativ și unde începe publicitatea mascată?

0

TV8.md a difuzat miercuri, 14 noiembrie, în cadrul buletinului de știri de la ora 19.00, un reportaj cu titlulVIDEO/ O jurnalistă din Moldova transformă schițele copiilor în bijuterii”. Subiectul reportajului este o jurnalistă care și-a propus să transforme desenele făcute de copii în pandative de aur. Dincolo de valoarea informativă, materialul conține și câteva elemente care îl trec în rândul celor comerciale. Astfel, în știre a fost menționat de câteva ori prețul pandativelor, iar pe toată durata reportajului informația din burtieră a arătat și prețul produsului, ceea ce de regulă este o marcă distinctă a reportajelor comerciale. Autoarea ideii, care a hotărât să facă o afacere din aceasta, a fost intervievată, însă a fost păstrat și unul din citatele care laudă calitățile produsului, ceea ce poate fi interpretat ca publicitate voalată: „Noi lucrăm cu un asemenea giuvaier care nu se teme de nicio dificultate, astfel încât orice desen îl poate realiza și să-i dea viață în aur”.  Alăturarea acestor informații creează impresia, per ansamblu, că reportajul este de fapt o publicitate mascată.

Anterior, portalul Ea.md a publicat pe 7 noiembrie un interviu la aceeași temă, cu titlul „O jurnalistă și producătoare TV de la noi a lansat opțiunea de a crea emoții veșnice, desenate de copii”. Materialul a fost preluat de Agora.md în versiune prescurtată, intitulată „FOTO, VIDEO. O jurnalistă și producătoare TV de la noi a lansat o afacere cu pandantive din aur, desenate de copii” . Deși materialele prezintă semne de publicitate (numele companiei și video de prezentare a acesteia), articolul nu a fost marcat drept unul publicitar.

În acest sens, Codul Audiovizualului aliniatul 14 din Art.19 prevede că publicitatea mascată și teleshopping-ul mascat sunt interzise, iar art. 2.10 al Codului Deontologic al Jurnalistului stipulează: „Este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar. Materialele în scop publicitar sunt marcate distinct și sunt prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice”.

Lasa un raspuns