
 
 
 
 
 

 
 
 

Raport de monitorizare 
 

MOLDOVA 1 
 

Perioada: 28 noiembrie – 4 decembrie 2022 
 

Autor: Victor Gotișan 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Realizarea acestui raport a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului 
american și britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională 
(USAID) și UK. Conținutul acestui raport ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism 
Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea UK, USAID sau a Guvernului Statelor 
Unite.  



 

2 
 

I. INFORMAȚII GENERALE 
 
În perioada 28 noiembrie – 4 decembrie 2022, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a 
monitorizat postul public de televiziune Moldova 1 pentru a identifica dacă în materialele 
jurnalistice difuzate se conțin elemente de dezinformare și încălcări ale normelor deontologice. 
A fost analizat modul în care postul public de televiziune reflectă evenimentele din domeniile 
politic, economic, social și altele, și cum respectă normele profesionale și etice precum 
verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de opinii, asigurarea echilibrului în cazul 
știrilor conflictuale etc.  
 
Pentru monitorizare au fost selectate principalele buletine de știri ale zilei, precum și șapte 
emisiuni difuzate pe parcursul perioadei vizate, pornind de la premisa că: 

- știrile instituției media publice trebuie să conțină în exclusivitate fapte și nu opinii ale 
jurnaliștilor, trebuie să fie scrise într-un limbaj neutru și accesibil, dar și să reflecte cât 
mai corect realitatea, cu respectarea echilibrului surselor; 

- emisiunile trebuie să fie moderate, la fel, neutru și echidistant, atitudinea 
moderatorului/moderatoarei, autorului/autoarei față de invitați să fie neutră și 
echidistantă, să nu fie admisă publicitate ascunsă, să fie oferit spațiu egal de emisie 
tuturor participanților, să fie marcate clar și distinct informația și imaginile preluate etc.  

 
Scopul monitorizării 
 
Monitorizarea are ca scop să stabilească în ce măsură postul public de televiziune Moldova 1 
informează cetățenii corect, echidistant și imparțial din punct de vedere jurnalistic despre 
activitatea Guvernului în raport cu opoziția politică în momente de tensiune și/sau criză. Acest 
lucru s-a realizat în baza analizei cantitative și calitative a conținutului buletinelor de știri și a 
talk-show-urilor, care au fost evaluate din perspectiva respectării principiilor de informare 
corectă stabilite atât de codul de conduită al instituției media publice, cât și în Codul serviciilor 
media audiovizuale al Republicii Moldova. S-a atras atenția în special la reflectarea activității 
actorilor și/sau entităților politice (mai ales a celor oficiale/guvernamentale). 
 
Cadrul metodologic 
 
Pornind de la scopul cercetării de a evalua în ce măsură Moldova 1 respectă principiile de 
echidistanță, imparțialitate, corectitudine și neutralitate politică, dar și de la ipoteza potrivit 
căreia Moldova 1 tinde să-și ajusteze conținutul mediatic la mesajele guvernării1, este 
imperativă analiza cantitativă și calitativă a știrilor și emisiunilor de sinteză care au potențialul 
să influențeze opinia publică. Astfel, metodologia studiului a combinat două metode, cea 
cantitativă și cea calitativă/comparativă de cercetare a produsului mediatic. Totodată, știrile au 
fost analizate și din perspectiva tehnicilor de manipulare și dezinformare. Asta pentru a-i ajuta 

 
1 A se vedea rapoartele precedente: Raport de monitorizare a postului public de televiziune Moldova 1 (9-15 
martie 2020), accesibil online https://cji.md/raport-de-monitorizare-a-postului-public-de-televiziune-moldova-1-9-
15-martie-2020/; Raport de monitorizare a postului public de televiziune Moldova 1 (31 august – 6 septembrie 
2020), accesibil online  https://cji.md/raport-de-monitorizare-moldova-1-perioada-31-august-6-septembrie-
2020/.  

https://cji.md/raport-de-monitorizare-a-postului-public-de-televiziune-moldova-1-9-15-martie-2020/
https://cji.md/raport-de-monitorizare-a-postului-public-de-televiziune-moldova-1-9-15-martie-2020/
https://cji.md/raport-de-monitorizare-moldova-1-perioada-31-august-6-septembrie-2020/
https://cji.md/raport-de-monitorizare-moldova-1-perioada-31-august-6-septembrie-2020/


 

3 
 

pe telespectatori să distingă între un produs jurnalistic care manipulează și altul care reflectă 
echidistant realitatea. 
 
Prin analiza cantitativă au fost explorate tendințele de mediatizare a subiectelor de interes 
public din perioada selectată. Este o metodă de cercetare care presupune monitorizarea, 
eșantionarea și codarea materialelor jurnalistice astfel încât să capteze tenta politică, dacă 
aceasta există (numărul de materiale care pun în lumină pozitivă anumiți actori politici); modul 
în care sunt puse în practică principiile de imparțialitate și echidistanță în materialele 
informative și analitice (numărul de materiale corecte și echidistante); dacă se asigură 
echilibrul surselor (numărul de materiale echilibrate); căror surse li se acordă prioritate în știri 
(numărul surselor citate direct sau citate indirect/menționate); cum este oferit spațiul de emisie 
actorilor și entităților politice (volumul în secunde a spațiului alocat), precum și alte aspecte. 
Prin aspectul metodologic calitativ/comparativ s-a urmărit interpretarea datelor și a 
informației obținute în urma analizei cantitative. A fost investigat conținutul mediatic într-o 
manieră aprofundată, pentru a determina dacă Moldova 1 respectă principiile de echidistanță, 
imparțialitate, corectitudine și neutralitate politică. 
 
Perioada monitorizării: 28 noiembrie – 4 decembrie 2022 
 
Principalele produse media monitorizate la postul Moldova 1: 
 

▪ 7 ediții ale buletinului informativ principal „Mesager”; 
▪ Emisiunea „Dimensiunea diplomatică” din 28 noiembrie 2022; 
▪ Emisiunea „Reporter pentru Sănătate” din 29 noiembrie 2022; 
▪ Emisiunea „Bună Seara” din 2 decembrie 2022; 
▪ Emisiunea „O seară în familie” din 3 decembrie 2022; 
▪ Emisiunea „Moldovenii de pretutindeni” din 4 decembrie 2022; 
▪ Emisiunea „Scaner” din 4 decembrie 2022; 
▪ Emisiunea „Unghiuri de vedere” din 4 decembrie 2022. 

 
Tendințe generale 
 
Datele monitorizării relevă faptul că în cazul principalului buletin informativ „Mesager”: 
 

➢ Criza energetică și compensațiile oferite de Guvern, precum și războiul din Ucraina au 
fost cele mai des abordate tematici ale știrilor. Din totalul celor 91 de materiale ale celor 
șapte ediții ale „Mesager”-ului, 19 au vizat, direct sau indirect, subiectul energetic și cel 
al compensațiilor oferite de Guvern, ceea ce reprezintă aproximativ 20% din numărul 
total de știri. Altfel spus, fiecare al cincilea material a vizat aceste tematici;  

➢ 33 din 91 de materiale (știri, reportaje, interviuri) nu au inclus surse citate direct, ceea 
ce constituie 1/3 din totalul acestora. În perioada precedentă de monitorizare (31 august 
– 6 septembrie 2020), din fiecare al doilea material lipseau sursele citate direct; 

➢ Autoritățile centrale și reprezentanții autorităților publice locale (APL) continuă să se 
numere printre entitățile cel mai des abordate în știrile Moldova 1 (atât în calitate de 
surse citate direct, cât și ca protagoniști ai materialelor). Totuși, în comparație cu 



 

4 
 

perioada de monitorizare anterioară (31 august – 6 septembrie 2020), frecvența citării 
acestora a scăzut; 

➢ Persoanele menționate și citate cel mai des ca surse, direct sau indirect, au fost 
președinta Maia Sandu, prim-ministra Natalia Gavrilița, miniștrii Andrei Spînu, Marcel 
Spătari, Nicu Popescu și Iurie Topală; 

➢ Comparativ cu perioada anterioară de monitorizare, s-a observat o mai mare diversitate 
a surselor abordate în știri;  

➢ Sub aspect deontologic, în știrile Moldova 1 au fost identificate câteva abateri, printre 
care amestecul dintre fapte și opinii; lipsa dreptului la replică. Abaterea cea mai 
frecventă este neindicarea sursei pe imaginile video sau foto preluate;  

➢ Moldova 1 a reflectat neutru și echidistant informația privind partidele și politicienii de 
opoziție. Totuși, Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a fost ușor favorizat din punct de 
vedere al frecvenței apariției în știri (inclusiv în calitate de surse citate direct) și al 
spațiului de emisie oferit. Pe de altă parte, Partidul Șor nu a fost vizat aproape deloc în 
conținuturile informative ale postului TV (cu excepția unei știri). În același timp, 
reprezentanții partidelor politice extraparlamentare au lipsit cu desăvârșire. 

 
II. ANALIZA DATELOR 
 
Buletinul informativ „Mesager” 
 
28 noiembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 
Ediția din 28 noiembrie a fost constituită din opt știri și trei reportaje. Două materiale au avut 
caracter conflictual. Majoritatea știrilor au fost cu tematică socială, două au abordat subiectul 
energetic, iar trei din ele au fost politice. O știre a reflectat evenimentele din contextul războiului 
din Ucraina. În ceea ce privește sursele celor 11 materiale din buletinul informativ, trei știri nu 
au avut surse citate direct, o știre a avut o sursă citată direct, trei știri – 2 surse, o știre – 5 
surse, două știri – 6 surse directe și o alta – 7 surse directe.  
 

 
 

3

31

1

2

1

Numărul de surse citate direct în știri

Nicio sursă

2 surse

1 sursă

5 surse

6 surse

7 surse

https://moldova1.md/f/ro/82


 

5 
 

Moldova 1 a abordat diverse surse în știrile sale, inclusiv cetățeni, polițiști, politicieni, 
reprezentanți ai APL, profesori, medici, academicieni etc. Doar Adrian Dupu, secretar de stat 
al Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM) din cadrul Guvernului 
României, a fost citat în două știri (timp total de emisie de 43 de secunde). Ceilalți protagoniști 
(persoane oficiale) au fost citați direct în câte un material:  

- Boris Gîlca, șeful Direcției asistență medicală din cadrul Primăriei municipiului Chișinău 
(35 de secunde);  

- Dinu Țurcanu, Partidul Șor (17 secunde); 
- Dan Perciun, PAS (17 secunde); 
- Irina Vlah, bașcana UTA Găgăuzia (32 de secunde); 
- Anastasia Taburceanu, purtătoare de cuvânt a prim-ministrei (39 de secunde); 
- Vlad Țurcanu, directorul general al Teleradio-Moldova (34 de secunde); 
- Anatol Topală, ministrul Educației (16 secunde); 
- Ala Nemerenco, ministra Sănătății (25 de secunde).  

 

 
 
Analiza calitativă 
Știrile și reportajele Moldova 1 au abordat diverse subiecte, tematica socială fiind cea mai 
frecventă (7). În una din știrile cu caracter conflictual, jurnaliștii Moldova 1 au reflectat 
protestele de la sediul Procuraturii Generale din Chișinău. Moldova 1 a oferit spațiu egal de 
emisie atât reprezentanților și simpatizanților Partidului Șor, cât și reprezentanților și 
simpatizanților PAS. O altă știre conflictuală a vizat acuzațiile Irinei Vlah, bașcana UTA 
Găgăuzia, „la adresa Guvernului. Ea susține că banii oferiți de partenerii externi ai Republicii 
Moldova nu sunt gestionați transparent”. Televiziunea a oferit dreptul la replică Guvernului și 
a garantat spațiu egal de emisie ambelor părți implicate în conflict.  
 
Totodată, în știrea despre evenimentele curente din Ucraina – „Viața pe timp de război” – 
Moldova 1 a difuzat imagini video din alte surse, fără a le menționa.  
 
29 noiembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 

43

35

17 17

32

39

34

16

25

0

10

20

30

40

50

Adrian Dupu Boris Gîlca Dinu Țurcanu Dan Perciun Irina Vlah Anastasia TaburceanuVlad Țurcanu Anatol Topală Ala Nemerenco

Declarații directe, în secunde

https://moldova1.md/f/ro/81


 

6 
 

„Mesager”-ul din 29 noiembrie a inclus 15 materiale, dintre care zece știri și cinci reportaje. 
Cele mai multe au avut tematică energetică (3) și/ori s-au referit la Summitul Organizației 
Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) de la București (2 știri). Reprezentanți ai instituțiilor 
administrației centrale (Guvernul și Președinția) au fost protagoniștii a cinci materiale. Moldova 
1 a mai citat în știri surse precum reprezentanți ai organizațiilor internaționale (UNHCR2, 
NATO) și miniștri de externe ai altor state (România, SUA), experți în energetică, reprezentanți 
ai APL, polițiști, profesori, scriitori, bibliotecari, cetățeni. În peste 1/3 din materiale (6) nu au 
fost citate direct surse, iar în trei știri au fost citate direct câte patru surse.  
 

 
 
În ceea ce privește spațiul dedicat intervențiilor directe, președinta Maia Sandu a beneficiat de 
o citare directă de 58 de secunde; ambasadorul Ucrainei în Republica Moldova, Marco 
Șevcenco, a avut o intervenție directă de 50 de secunde; Mihai Tîrșu, directorul Institutului de 
Energetică, a avut o intervenție directă de 38 de secunde, iar Lazări Demerji, vicepreședintele 
raionului Taraclia, și Dmitrii Moruz de la Agenția de Relații Interetnice au fost citați direct cu 
câte 24 de secunde fiecare. De asemenea, mai mulți reprezentanți ai Guvernului Republicii 
Moldova au fost citați direct și/sau indirect în știri de către reporteri, precum miniștrii Nicu 
Popescu, Andrei Spînu și Marcel Spătari, dar și prim-ministra Natalia Gavrilița. Reprezentanții 
APL (primari, președinți și vicepreședinți de raion) au figurat drept surse – citate direct și 
indirect – în trei știri.  
 

 

 
2 Biroul Înaltului Comisar ONU pentru Refugiați  

6

11
1

3

1
1

Numărul de surse citate direct în știri

Nicio sursă

1 sursă

3 surse

7 surse

4 surse

5 surse

6 surse

58

50

38

24 24

0

10

20

30

40

50

60

70

Maia Sandu Marko Șevcenco Mihai Tîrșu Lazări Demerji Dmitrii Moruz

Declarații directe, în secunde



 

7 
 

 
Analiza calitativă 
Moldova 1 a abordat în mare parte neutru și echidistant evenimentele. Unul din cele 15 
materiale a avut un caracter conflictual. Reportajul „Blocați în curte!” a prezentat un „scandal 
la Durlești”, acolo unde „mai mulți locuitori din localitate sunt blocați în propriile curți din cauza 
lucrărilor de reparație a drumurilor”. Reporterii au citat mai mulți localnici care acuză 
reprezentanții APL, cât și pe funcționari, oferindu-le astfel dreptul la replică.  
 
Într-o altă știre despre situația de pe câmpul de luptă din Ucraina – „Rușii își abandonează 
morții” – postul TV nu a indicat sursa imaginilor video difuzate.  
 
30 noiembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 
Ediția din 30 noiembrie a „Mesager”-ului a inclus 13 știri și patru reportaje. Șase dintre acestea 
au avut drept tematică criza energetică. Printre alte subiecte ale conținutului difuzat s-au 
numărat: vizita președintei Maia Sandu în Japonia și SUA; prelungirea stării de urgență de 
către Guvern; un nou tarif la apă; reparația drumurilor și suportul partenerilor externi; numirea 
unui nou șef la una dintre direcțiile Centrului Național Anticorupție (CNA); vandalizarea unui 
monument din orașul Florești; inaugurarea unei noi aule la Universitatea de Stat din Moldova 
(USM).  
 
Reprezentanții autorităților centrale și/sau locale au fost menționați ori citați direct sau indirect 
cel mai des (8 din 17 materiale). Printre aceștia se numără Nicu Popescu, ministrul Afacerilor 
Externe și Integrării Europene; Vladimir Bolea, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare; 
Iurie Topală, ministrul Educației; Iurie Gangan, primarul orașului Florești. În nouă materiale nu 
au figurat surse citate direct, în unul au fost citate 2 surse, în două – câte 3 surse, în trei – câte 
6 surse citate direct, un reportaj a avut 4 surse citate direct, iar altul - 7 surse.  
 
În cazul citărilor directe, europarlamentarii români Siegfried Mureșan, Traian Băsescu și Eugen 
Tomac au cumulat 90 de secunde de emisie; secretarul de stat al SUA, Antony Blinken – 32 
de secunde; secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg – 29 de secunde; premierul 
Ucrainei, Denis Shmîhal – 30 de secunde; ministrul Nicu Popescu – 27 de secunde; ministrul 
Vladimir Bolea – 23 de secunde; primarul orașului Florești, Iurie Gangan – 22 de secunde.  
 

 
 

25

35

28

32
29 30

27

23 22

0

10

20

30

40

Siegfied Mureșan Traian Băsescu Eugen Tomac Antony Blinken Jens Stoltenberg Denis Shmyhal Nicu Popescu Vladimir Bolea Iurie Gangan

Declarații directe, în secunde

https://moldova1.md/f/ro/89


 

8 
 

Analiza calitativă 
Două din cele 17 materiale difuzate de Moldova 1 în „Mesager”-ul din 30 noiembrie au avut un 
caracter conflictual. Primul – „Tariful la apă, ilegal” (amestecul dintre fapte și opinii) – 
menționează despre inițiativa consilierilor municipali din Chișinău ai PAS, care au depus un 
denunț la Procuratura Generală (PG), contestând „majorarea ilegală” a tarifului pentru apă și 
canalizare din municipiu. Moldova 1 a prezentat argumentele celor de la PAS, dar nu a solicitat 
opinia celor de la Apă-Canal Chișinău pe marginea inițiativei (lipsa dreptului la replică). 
 
Într-un alt material – „Beznă în Chișinău” – jurnaliștii de la postul public de televiziune au 
menționat despre hotărârea Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) de a asigura 
funcționarea sistemului de iluminat public în Capitală între orele 16.00 și 20.00 și reticența 
autorităților municipale de a o implementa. Moldova 1 a recurs la amestec dintre fapte și 
opinii: „Până atunci, orășenii – atât șoferi, cât și pietoni – vor orbecăi în continuare prin beznă, 
uneori punându-și chiar viața în pericol”. 
 
În același timp, Moldova 1 a inclus un vox-populi cu cetățeni care își declară nemulțumirea și 
expun incomoditățile cauzate de lipsa iluminării, iar reprezentanții Primăriei Capitalei sunt doar 
citați indirect. Dat fiind aspectul conflictual al știrii, redacția avea misiunea să solicite reacția 
reprezentanților Primăriei și să le garanteze dreptul la replică, ceea ce nu s-a întâmplat (lipsa 
dreptului la replică).  
 
De asemenea, în cadrul a două știri – „NATO sprijină Ucraina” (despre Summitul NATO de la 
București) și „Atacuri în Zaporojie” (despre situația din Ucraina) – Moldova 1 nu a indicat 
sursa imaginilor video difuzate.  
 
1 decembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 
În „Mesager”-ul din 1 decembrie au fost difuzate 14 materiale: nouă știri, trei reportaje și două 
interviuri. Patru dintre ele au vizat Ziua națională a României, cu un total de emisie de 18 
minute și 30 de secunde (40% din întreaga ediție a „Mesager”-ului din ziua respectivă).  
 
Postul public de televiziune a făcut cel mai des trimitere la autoritățile centrale drept surse ale 
știrilor și reportajelor. În șase din 14 materiale a fost menționată, citată direct sau indirect cel 
puțin o persoană oficială. Președintele Parlamentului, Igor Grosu, președinta Maia Sandu, 
prim-ministra Natalia Gavrilița și deputatul PAS Radu Marian au fost protagoniști în câte două 
știri fiecare. Printre alți funcționari și demnitari menționați și/sau citați direct în știri s-au numărat 
duputata PAS Iulia Brigalda și deputații BECS Grigore Novac și Vlad Batrîncea.  
 
În ceea ce privește spațiul dedicat declarațiilor, președintele Parlamentului, Igor Grosu, a 
beneficiat de două intervenții cu un total de emisie de 61 de secunde; prim-ministra Natalia 
Gavrilița – două intervenții cu un total de emisie de 42 de secunde; deputatul PAS Radu Marian 
– două intervenții de 47 de secunde în total; președinta Maia Sandu – o intervenție de 46 de 
secunde.  
 

https://moldova1.md/f/ro/98


 

9 
 

 
 

Din cinci știri au lipsit sursele citate direct; două materiale au avut câte o sursă directă; unul – 
2 surse directe; trei știri – 3 surse directe; două – 4 surse directe și o știre – 5 surse directe.  
 

 
 

Analiza calitativă 
În „Mesager”-ul din 1 decembrie, autoritățile centrale și cele locale, dar și reprezentanții PAS 
au fost ușor favorizați atât prin timpul dedicat citării directe și prin numărul de știri în care 
aceștia au fost menționați și/sau citați, cât și prin relevanța declarațiilor selectate în fiecare caz. 
Unii funcționari au fost puși într-o lumină pozitivă prin formulările utilizate sau detaliile de 
context oferite de jurnaliști (reprezentanții fracțiunii parlamentare PAS). Pe de altă parte, 
reprezentanții BECS au fost citați direct cu declarații irelevante (selectarea tendențioasă a 
declarațiilor). De exemplu, în știrea „Noul cod electoral, votat”, dacă reprezentantul PAS (Igor 
Grosu) a fost citat timp de 37 de secunde, referindu-se la detaliile noului cod și încadrându-le 
în context, atunci reprezentantul BECS (Vlad Batrîncea) a fost citat timp de 21 de secunde, cu 
mențiunea că „BECS cere o pauză de jumătate de oră...”. Reprezentanților Partidului Șor nu li 
s-a oferit spațiu de emisie pentru declarații. Or, în situația în care știrea a inclus declarații ale 
reprezentanților a două partide/fracțiuni parlamentare – PAS și BECS – Moldova 1 ar fi trebuit 
să includă și opinia reprezentanților Partidului Șor, la fel un partid politic parlamentar.  
 

61

42
46 47

12

21 20
22

0

13

25

38

50

63

75

Igor Grosu Natalia Gavrilița Maia Sandu Radu Marian Grigore Novac Vlad Batrîncea Iulia Dascălu Pavel Postică

Declarații directe, în secunde

5

21

3

2

1

Numărul de surse citate direct în știri

Nicio sursă

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse



 

10 
 

În știrea care a deschis buletinul informativ – „Starea de urgență, prelungită!” – reporterii 
Moldova 1 au oferit spațiu de emisie inegal reprezentanților PAS (27 secunde) și BECS (12 
secunde). Nici în acest caz reprezentanții Partidului Șor, formațiune parlamentară, nu au fost 
citați.  
 
În cazul știrii „Șase milioane de oameni, în beznă”, care a trecut în revistă evenimentele din 
Ucraina și situația de pe câmpul de luptă, Moldova 1 nu a indicat sursa imaginilor video 
difuzate.  
 
Într-o altă știre – „Adevărul sare-n ochii Rusiei” – postul TV a recurs la amestec dintre fapte 
și opinii atât în titlu, cât și în respectiva mențiune a reporterului: „Purtătoarea de cuvânt a 
Ministerului rus de Externe, cunoscută pentru ieșirile sale extravagante și agresive, Maria 
Zaharova, a reacționat la mesajul președintei Maia Sandu”.  
 
 
2 decembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 
„Mesager”-ul din 2 decembrie 2022 a fost constituit din opt știri, un reportaj și un interviu. Trei 
materiale – două știri și un interviu – au avut drept tematică negocierile în format 1+1 dintre 
Guvernul Republicii Moldova și reprezentanții regimului de la Tiraspol. Printre alte teme s-au 
numărat scumpirea poliței medicale, compensațiile pentru consumul de gaze, evenimentele 
din Ucraina ori vizita Maiei Sandu la Tokyo. 
 
Cinci din cele zece materiale au avut drept protagoniști reprezentanți ai Guvernului Republicii 
Moldova și Președinției. Printre demnitarii și funcționarii care au fost menționați și/sau citați 
direct în știri și reportaje au fost viceprim-ministrul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian; miniștrii 
Nicu Popescu și Marcel Spătari; deputatul PAS Dan Perciun; președinta Maia Sandu; 
purtătoarea de cuvânt a prim-ministrei, Anastasia Taburceanu; directorul Companiei Naţionale 
de Asigurări în Medicină (CNAM), Ion Dodon.  
 
Ministrul Nicu Popescu a fost citat direct cu o intervenție de 38 de secunde, fiind urmat de 
vicepremierul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, cu o intervenție directă de 32 de secunde; 
ministrul Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spătari, și deputatul PAS Dan Perciun, cu câte o 
declarație de câte 30 de secunde fiecare.  
 

 

38

32
30 30

40

0

30

60

Nicu Popescu Oleg Serebrian Marcel Spatari Dan Perciun Ion Dodon

Declarații directe, în secunde

https://moldova1.md/f/ro/104


 

11 
 

 
O știre din cele zece nu a avut surse citate direct, trei dintre acestea – o singură sursă; două 
știri – 2 surse; două știri – 4 surse; o știre – 5 surse; o știre – 6 surse. 
 

 
 

Analiza calitativă 
O știre din buletin – „Grevă în sectorul energetic” – a avut un caracter conflictual. Subiectul 
menționa despre faptul că „...antreprenorii care produc energie regenerabilă intră în grevă 
japoneză. Ei susțin că sunt în prag de faliment din cauza monopolului de pe piață și solicită 
Guvernului să permită contractele directe cu operatorul central Energocom”. Pe lângă cei doi 
antreprenori și avocatul acestora, citați direct, reporterii Moldova 1 au asigurat dreptul la replică 
reprezentanților Executivului, prin citarea comentariului Anastasiei Taburceanu. 
 
Totodată, ca și în cazul buletinelor informative din zilele anterioare, Moldova 1 a difuzat o știre 
– „Atacuri masive asupra Ucrainei” – în care a folosit imagini video preluate fără a menționa 
sursa primară a acestora.  
 
3 decembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 
În „Mesager”-ul din 3 decembrie a fost difuzate șapte știri și patru reportaje. Patru dintre 
acestea au abordat tematica energetică (energie electrică mai ieftină, Republica Moldova va 
importa gaze din România, compensațiile pentru facturile la energie, reducerea prețului la 
petrolul rusesc). În alte știri s-a vorbit despre vizita în Japonia a președintei Maia Sandu, 
situația la zi în Ucraina, servicii publice mai bune în sate, renovarea maternității din orașul 
Ceadîr-Lunga, Covid-19, creșterea numărului celor care se adresează la psiholog în contextul 
războiului, o nouă expoziție deschisă publicului la Muzeul de Artă. 
 
În cazul acestei ediții a buletinului informativ, Moldova 1 a citat direct diverse surse, cel mai 
des fiind vorba despre cetățeni, primari, psihologi și medici, reprezentanți ai misiunilor 
internaționale, diplomați. Reprezentanții administrației publice centrale (Guvern, Președinție) 
au fost citați în trei știri – ministrul Andrei Spînu a fost menționat în două dintre ele, iar Maia 
Sandu într-o știre.  

1

3

2

2

1

1

Numărul de surse citate direct în știri

Nicio sursă

1 sursă

2 surse

4 surse

5 surse

6 surse

https://moldova1.md/s/ro/14


 

12 
 

 
În ceea ce privește spațiul de emisie oferit pentru intervenții directe, Liuba Cojocaru, primarul 
satului Măgdăcești, a fost citată cu o intervenție de 30 de secunde; bașcana UTA Găgăuzia, 
Irina Vlah, cu o declarație de 32 de secunde; Svetlana Duleva, șefa direcției Sănătate din 
orașul Comrat, cu 20 de secunde.  
 

 
 
Din șase știri au lipsit sursele citate direct, două știri au avut câte 4 surse citate direct, un 
reportaj – 5 surse, un reportaj – 6 surse și un alt reportaj – 7 surse citate direct.  
 

 
 
 
Analiza calitativă 
Moldova 1 reflectat neutru și echidistant informația în majoritatea cazurilor. În două știri – „Maia 
Sandu la Tokyo” și „Bahmut, atac masiv” – postul public de televiziune a preluat imagini video 
de pe alte platforme fără să indice sursa primară a acestora.  
 
4 decembrie 2022 
 
Analiza cantitativă 
Ediția din 4 decembrie a „Mesager”-ului a inclus 13 materiale: șapte știri și șase reportaje. 
Majoritatea au avut tematică socială, iar trei dintre ele au abordat subiectul energetic. Printre 
alte tematici puse pe post s-au numărat procesul de integrare europeană a Republicii Moldova, 
amenajarea unui bloc sanitar în liceul din satul Costești (raionul Ialoveni), suportul oferit de 

30
32

20

0

9

18

27

36

Liuba Cojocaru Irina Vlah Svetlana Duleva

Declarații directe, în secunde

6

2

1

1

1

Numărul de surse citate direct în știri

Nicio sursă

4 surse

5 surse

6 surse

7 surse

https://moldova1.md/s/ro/14


 

13 
 

Uniunea Europeană persoanelor din municipiul Chișinău aflate în dificultate, concursul de 
robotică organizat la Chișinău, amenajarea scuarului Teatrului Național de Operă și Balet în 
contextul sărbătorilor de iarnă, cum se pregătesc orașele din Europa de sărbătorile de Crăciun. 
 
Printre sursele citate în buletin au figurat președinta Maia Sandu, cu două intervenții directe și 
un total de emisie de 36 de secunde; ministrul Andrei Spînu, cu un timp de emisie de 25 de 
secunde; primarul localității Costești (raionul Ialoveni), Vasile Bortă – o declarație de 15 de 
secunde; președintele raionului Ialoveni, Mihail Silistraru – o intervenție de 10 secunde. Totuși, 
majoritatea surselor citate direct au fost cetățeni, profesori, elevi, scriitori, activiști civici etc.  
 

 
 
Din trei știri au lipsit sursele citate direct; două știri au inclus o sursă; una – 2 surse; una – 3 
surse; una – 4 surse; una – 5 surse; trei – 6 surse și una – 7 surse citate direct.  
 

 
 
Analiza calitativă 
Tematica socială a predominat în conținutul „Mesager”-ul din 4 decembrie. Patru materiale au 
avut protagoniști și surse principale autoritățile centrale și locale.  
 
În ceea ce privește aspectul deontologic al conținutului, în știrea cu titlul „Continuă să stea în 
beznă” postul public de televiziune a preluat imagini video de pe alte platforme fără să indice 
sursa primară a acestora.  
 

36

25

15

10

0

10

20

30

40

Maia Sandu Andrei Spînu Vasile Bortă Mihail Silistraru

Declarații directe, în secunde

3

2

11

1

1

3

Numărul de surse citate direct în știri

Nicio sursă

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse

6 surse



 

14 
 

 
Emisiuni 
 
Emisiunea „Dimensiunea diplomatică” (28 noiembrie 2022) 
Autoare: Ludmila Barbă 
Durată: 23 de minute și 7 secunde 
 
Ediția din 28 noiembrie a emisiunii „Dimensiunea diplomatică” l-a avut drept invitat pe Virginius 
Sinkevicius, comisar european pentru Mediu, oceane și pescuit. Autoarea a discutat cu 
invitatul despre ecologie și protecția mediului, inclusiv din perspectivă europeană. Virginius 
Sinkevicius a menționat despre aspirațiile europene ale Republicii Moldova și acțiunile 
întreprinse de autorități pentru a sprijini Ucraina. La fel, a vorbit despre necesitatea protecției 
mediului și semnarea de către Republica Moldova a Programului pentru mediu și politici 
climatice (LIFE). Jurnalista Moldova 1 a moderat emisiunea într-un mod neutru, echidistant și 
conform normelor deontologice.  
 
Emisiunea „Reporter pentru sănătate” (29 noiembrie 2022) 
Autoare: Victoria Dorgan 
Durată: 30 de minute și 14 secunde 
 
În prima parte a emisiunii – „Importanța testării periodice pentru depistarea virusului HIV” – 
(aproximativ 10 minute de emisie), jurnaliștii Moldova 1 au discutat cu Iurie Climașevschi, 
coordonatorul Programului Național de Prevenție și Control al Infecției HIV/SIDA și ITS, cu 
care au analizat situația HIV/SIDA în Republica Moldova, testarea și profilaxia HIV/SIDA. 
Totodată, intervievatul a menționat despre sprijinul oferit de statul Republica Moldova, 
organizațiile non-guvernamentale și cele de profil purtătorilor de HIV. În plus, s-a menționat 
despre numărul de cazuri de HIV confirmate în 2022. 
 
În partea a doua – „Riscurile severității excesive față de copii” – (la fel, cu un timp de emisie 
de aproximativ 10 minute), autoarea a realizat un interviu cu psihologa Margareta Rusu, în 
care a abordat problema severității excesive a părinților față de copii, relația parentală într-o 
familie, cum poate influența tehnologia modernă comportamentul copiilor și depresia în cazul 
minorilor.  
 
Ultima parte a emisiunii a inclus două interviuri cu medicii Mihai Tașnic, cardiolog („Afecțiunile 
cardiovasculare la fumători”) și foniatrul Mariana Zapuhlîh („Când ne adresăm la foniatru”). În 
cadrul primului interviu a fost analizată problema fumatului și a bolilor cardiovasculare pe care 
le poate provoca acest viciu, iar în al doilea interviu s-au analizat patologiile vocii și cum 
acestea pot fi prevenite.  
 
Pe parcursul întregii emisiuni, jurnaliștii de la Moldova 1 au folosit date și cifre, pe care le-au 
vizualizat grafic. Emisiunea a inclus diverși invitați și a fost respectat echilibrul de gen. În mai 
multe rânduri a fost însă identificată o abatere de la normele deontologice ce ține de preluarea 
imaginilor video de pe alte platforme, cu mențiunea „Imagini ilustrative, sursa – YouTube”. 
Trebuie să menționăm că indicarea doar a denumirii platformei – YouTube – nu este suficientă. 
În astfel de cazuri, recomandarea este ca jurnaliștii să menționeze exact 

https://moldova1.md/f/ro/74
https://moldova1.md/s/ro/8


 

15 
 

utilizatorul/persoana/organizația care deține un cont pe Youtube și, respectiv, căreia îi aparține 
materialul preluat. De exemplu: Sursa – Pagina de YouTube a CJI sau Pagina de Facebook a 
CJI.  
 
Emisiunea „Bună Seara” (2 decembrie 2022) 
Moderator: Mircea Surdu 
Durată: 50 de minute și 25 de secunde 
 
Emisiunea „Bună Seara” din 2 decembrie a abordat campania „16 zile de activism împotriva 
violenței în bază de gen” și fenomenul violenței domestice în Republica Moldova. În platou au 
fost prezenți patru invitați: Valentina Bodrug-Lungu, președinta Gender-Centru; Lilia Pascal, 
șefă de direcție la Ministerul Muncii și Protecției Sociale; Veronica Teleucă, coordonatoare la 
Coaliția națională „Viața fără violență”; Sergiu Toma, psihoterapeut, director executiv al 
Institutului pentru Familie și Inițiative Sociale.  
 
Pentru început, fiecare invitat a avut la dispoziție un minut ca să-și expună opinia vizavi de 
fenomenul violenței domestice. Ulterior, participanții au discutat despre mai multe aspecte ale 
acestui fenomen, inclusiv know-how-ul cu care vine campania națională din acest an. O atenție 
aparte a fost acordată prevenirii violenței în familie și ce trebuie să facă autoritățile, dar și 
oamenii simpli, pentru a combate acest fenomen. De asemenea, s-a menționat despre 
legislația în vigoare și despre politicile existente în acest sens, implicit despre situația privind 
violența domestică în regiunea transnistreană.  
 
Autorul emisiunii a adresat întrebări pertinente și a moderat discuția din studio într-un mod 
neutru, echidistant și corect. Invitații au reprezentat mai multe domenii și organizații/instituții: 
funcționari de stat, psihologi practicieni și reprezentanți ai sectorul asociativ. Fiecare dintre ei 
a beneficiat de timp egal de emisie. Moderatorul a adresat întrebări directe, concrete, iar în 
cazul răspunsurilor a intervenit de fiecare dată când a fost nevoie de precizări.  
 
Emisiunea „O seară în familie” (3 decembrie 2022) 
Autoare: Rusalina Rusu 
Durată: 51 de minute și 47 de secunde 
 
Emisiunea „O seară în familie” din 3 decembrie i-a avut drept invitați în studio pe membrii 
familiei Bejan - cinci surori și cei 13 copii ai lor. Discuțiile s-au axat pe aspecte din cotidianul 
familiilor surorilor Bejan: copilăria lor, studiile fiecăreia, rolul femeii în societate, familia și 
activitățile copiilor, relația familie-serviciu, rolul părinților și al bunicilor etc. Naista Adriana 
Babin a interpretat câteva melodii pe parcursul întregii emisiunii. Ediția a fost moderată într-un 
mod neutru și echidistant, iar prezentatoarea nu a comis încălcări deontologice, nu s-a recurs 
la publicitate ascunsă sau alte abateri. 
 
Emisiunea „Moldovenii de pretutindeni” (4 decembrie 2022) 
Autoare: Lucia Ciobanu 
Durată: 30 de minute și 22 de secunde 
 

https://moldova1.md/f/ro/105
https://moldova1.md/s/ro/7
https://moldova1.md/s/ro/2


 

16 
 

Emisiunea „Moldoveni de pretutindeni” din 3 decembrie a avut-o drept protagonistă pe Olga 
Bostan, o tânără care-și face studiile în Germania. Jurnalista Moldova 1 a discutat cu invitata 
despre perioada sa de activitate în cadrul TRM, studiile făcute în SUA, România, Olanda, 
Canada și Germania, cercetarea academică pe care a făcut-o în Olanda, proiectele 
implementate, experiența acumulată pe parcursul studiilor și posibilitățile academice care 
există pentru tinerii din Republica Moldova. Totodată, s-au abordat aspecte ce țin de 
managementul proiectelor și proiectul la care lucrează în prezent Olga Bostan, despre situația 
infrastructurii apei și accesul la apă potabilă de calitate în localitățile Republicii Moldova, dar 
și despre voluntariat. S-a atras atenție și tematicii diasporei, migrației moldovenilor și 
mecanismelor de a-i implica în viața Republicii Moldova pe cei plecați din țară. Interviul a fost 
moderat într-un mod neutru și echidistant, cu întrebări pertinente și corecte. Nu au fost 
identificate încălcări deontologice, publicitate ascunsă sau alte abateri. 
 
Emisiunea „Scaner” (4 decembrie 2022) 
Autori: Daria Gvindjia și Andrei Andrievschi 
Durata: 39 de minute și 4 secunde. 
 
„Scaner” este o emisiune analitică în limba rusă, de autor, în care jurnalista Daria Gvindjia 
discută și analizează cu invitatul său permanent Andrei Andrievschi cele mai importante 
evenimente din săptămâna care a trecut.  
 
Emisiunea din 4 decembrie a avut trei secțiuni, fiecare cu o altă tematică. În prima parte, 
jurnalista și invitatul său au discutat despre majorarea tarifului la electricitate și compensațiile 
oferite de către Guvern. A fost explicată cauza majorărilor tarifelor la gaze și electricitate. S-a 
menționat, de asemenea, despre provocările cu care s-au ciocnit mai mulți moldoveni în 
procesul de înregistrare pe platforma Compensatii.gov.md, precum și despre faptul că mulți 
cetățeni au preferat să nu se înregistreze. S-a mai vorbit și despre negocierile Guvernului de 
la Chișinău cu reprezentanții regimului de la Tiraspol (format 1+1) pe subiectul energetic: 
aprovizionarea cu gaze și cu electricitate. Prima parte a emisiunii s-a încheiat cu secvențe din 
interviul cu Vladislav Inozemțev, economist și sociolog (difuzat integral pe 5 decembrie în 
cadrul „Mesager”-ului), în care jurnalista Daria Gvindjia a discutat cu el despre criza energetică, 
aprovizionarea cu gaze și șantajul energetic la adresa Republicii Moldova din partea Federației 
Ruse.  
 
În partea a doua a emisiunii au fost analizate rezultatele Barometrului Opiniei Publice 2022, 
lansat recent. Discuțiile au fost anticipate de un reportaj în care jurnalista Natalia Iasîbaș a 
prezentat cele mai importante date ale sondajului: preferințele politice și geopolitice, sociale și 
economice ale moldovenilor; atitudinea cetățenilor față de războiul din Ucraina etc. Ulterior, 
jurnalista și invitatul său permanent au analizat concluziile, inclusiv cele cu referință la statutul 
de neutralitate a Republicii Moldova și unirea Republicii Moldova cu România.  
 
Al treilea subiect al emisiunii a vizat Calea Ferată a Moldovei (CFM) și perspectivele de 
dezvoltare a acestui sector. S-a menționat despre grantul de 20 de milioane de euro oferit de 
UE pentru modernizarea unor tronsoane de cale ferată, despre fostul director al CFM – Iurie 
Topală – care se află în arest, dar și un reportaj din orașul Basarabeasca, realizat de jurnalistul 
Petru Garciu, care a analizat situația căii ferate din acest raion.  

https://moldova1.md/s/ro/4


 

17 
 

 
Autoarea emisiunii a adresat întrebări pertinente și a moderat discuția din studio într-un mod 
neutru, echidistant și corect, fără abateri deontologice și/sau tehnici de manipulare. 
Reportajele și interviul, care au fost incluse în emisiune, au fost elaborate la fel de corect, 
neutru și echidistant. În cadrul emisiunii, jurnalista a menționat de fiecare dată sursa primară 
a citatelor, declarațiilor și/sau imaginilor preluate (ex. Facebook/Andrei Spînu, BOP 2022).  
 
Emisiunea „Unghiuri de vedere” (4 decembrie 2022) 
Autori: Veaceslav Berbeca, Ion Tăbârță și Anatol Țăranu 
Durată: 58 de minute și 6 secunde.  
 
„Unghiuri de vedere” este o emisiune lansată recent de postul public de televiziune Moldova 
1. Scopul, potrivit descrierii, este de a combate falsurile și informațiile care manipulează, 
lansate în spațiul public prin diferite platforme. În ediția din 4 decembrie, moderatorii au analizat 
două tematici: rezilierea contractului de concesiune cu firma Aviainvest și rezultatele ultimei 
ediții a Barometrului de Opinie Publică.  
 
Primul subiect a fost dezbătut și analizat în detalii, oferindu-se un istoric și context al problemei. 
Totodată, a fost difuzat un reportaj – „Aeroportul a revenit în gestiunea statului” – prin 
intermediul căruia jurnaliștii de la Moldova 1 au oferit dreptul la replică reprezentanților 
companiei Aviainvest, pentru a-și expune punctul de vedere pe marginea acestui subiect. De 
asemenea, a fost difuzat un scurt interviu cu directorul Agenției Proprietăți Publice, Alexandru 
Musteață, în care cel din urmă a explicat și și-a expus opinia cu privire la procedura de 
rezoluțiune dintre Aviainvest și statul Republica Moldova.  
 
În cadrul celui de-al doilea subiect, autorii emisiunii au analizat rezultatele celui mai recent 
Barometru de Opinie Publică, cu accent pe datele privind preferințele geopolitice ale 
moldovenilor. În același timp, s-au analizat datele potrivit cărora o bună parte a societății 
sprijină agresiunea militară a Rusiei în Ucraina și propaganda internă și externă care contribuie 
la această tendință. Potrivit autorilor emisiunii, Republica Moldova nu are încă niște politici 
bine structurate și implementate în acest sens, inclusiv nu există încă o identitate a țării bine 
conturată. De asemenea, a fost difuzat un reportaj – „Invazie nejustificată sau operațiune de 
eliberare?” – despre opinia cetățenilor cu privire la ce anume se întâmplă în țara vecină. Acesta 
a fost realizat într-un mod neutru, corect și echidistant. 
 
Autorii emisiunii au moderat discuția din studio neutru și echidistant, fără abateri deontologice 
și/sau tehnici de manipulare. Reportajele și interviul incluse în emisiune au fost elaborate în 
aceeași cheie, inclusiv cu asigurarea dreptului la replică celor vizați.  
 
CONCLUZII 
 
În perioada 28 noiembrie – 4 decembrie 2022, televiziunea publică Moldova 1 a reflectat în 
mare parte neutru informația în buletinele informative principale ale zilei. Pe parcursul 
monitorizării au fost identificate, totuși, câteva abateri ce vizează o ușoară lipsă a echidistanței 
și/sau plasarea în lumină ușor pozitivă a unor demnitari (reprezentanții PAS), atât din punct de 

https://moldova1.md/s/ro/17


 

18 
 

vedere al frecvenței apariției în știri în calitate de surse citate direct, cât și al spațiului de emisie 
oferit.  
 
Tematicile abordate cel mai des în știrile televiziunii publice au vizat criza energetică și 
compensațiile oferite de Guvern în acest sens, dar și evenimentele din Ucraina. Aproape 
fiecare ediție a „Mesager”-ului a debutat cu știri ce au vizat direct sau indirect aceste subiecte 
(circa 4 materiale per ediție). Acestea au constituit astfel 25% din volumul total de știri al 
fiecărui buletin informativ, ceea ce înseamnă că fiecare a 4-a știre s-a referit direct sau indirect 
fie la criza energetică/compensații, fie la situația din țara vecină.  
 
Aproape o treime din cele 91 de materiale (știri, reportaje, interviuri) difuzate în perioada de 
monitorizare nu au inclus surse citate direct, fiind doar menționate și/sau citate indirect de către 
prezentatorii sau reporterii canalului TV. La nivel instituțional, autoritățile centrale și 
reprezentanții autorităților publice locale continuă să se numere printre entitățile cel mai des 
abordate drept surse (citate sau menționate în știri). Totuși, în comparație cu perioada 
anterioară de monitorizare (31 august – 6 septembrie 2020), frecvența citării directe sau 
indirecte a autorităților centrale s-a redus. De asemenea, sursele abordate de reporterii 
Moldova 1 s-au diversificat simțitor, printre acestea numărându-se mult mai des cetățeni, 
profesori, experți, medici, activiști civici, fermieri, elevi. Persoanele menționate sau citate cel 
mai des drept surse sunt reprezentanți ai Guvernului (prim-ministra Natalia Gavrilița și miniștrii 
Andrei Spînu, Marcel Spătari, Iurie Topală, Nicu Popescu), președinta Maia Sandu și 
reprezentanții PAS.  
 
Sub aspect deontologic, comparativ cu perioada de monitorizare anterioară (31 august – 6 
septembrie 2020), Moldova 1 și-a îmbunătățit ușor calitatea conținutului și a comis mult mai 
puține abateri. Printre cele identificate de această dată se numără: 
 

▪ Amestecul dintre fapte și opinii:  
 
a. Știrea din 30 noiembrie 2022 a avut drept titlu – „Tariful la apă, ilegal”, concluzie ce 

aparține jurnalistului Moldova 1. În acest caz, autorii aveau misiunea să specifice în 
titlu că afirmația reprezintă opinia consilierilor municipali din Chișinău ai PAS, care 
au depus un denunț la Procuratura Generală, contestând astfel majorarea ilegală a 
tarifului pentru apă și canalizare din municipiu; 

b. În știrea din 30 noiembrie 2022 – „Beznă în Chișinău”, jurnaliștii de la postul public 
de televiziune au menționat despre hotărârea CSE, care a luat decizia de a asigura 
funcționarea sistemului de iluminat public în Capitală între orele 16.00 și 20.00 și 
reticența autorităților municipale de a o implementa: „Până atunci, orășenii – atât 
șoferi cât și pietoni – vor orbecăi în continuare prin beznă. Uneori punându-și chiar 
viața în pericol”; 

c. Știrea din 1 decembrie 2022 – „Adevărul sare-n ochii Rusiei”: „Purtătoarea de cuvânt 
a Ministerului rus de externe, cunoscută pentru ieșirile sale extravagante și agresive, 
Maria Zaharova, a reacționat la mesajul președintei Maia Sandu”; 

d. Știrea din 4 decembrie 2022 – „Gaz la schimb pe electricitate”: „Andrei Spînu a 
reacționat inițial la critici, printr-o postare pe Facebook. El a dat de înțeles că cei 
care nu sunt de acord cu înțelegerea pe energie fac prea mult zgomot”. 



 

19 
 

 
▪ Lipsa marcării sursei pe imaginile video preluate: 

 
a. În fiecare buletin informativ au fost difuzate știri despre situația din Ucraina, pe care 

reporterii Moldova 1 le-au ilustrat cu imagini preluate de pe alte platforme fără 
indicarea sursei acestora; 

b. Știrea din 3 decembrie 2022, despre vizita președintei Maia Sandu la Tokyo.  
 

▪ Lipsa dreptului la replică: 
  
a. În știrea din 30 noiembrie 2022 – „Tariful la apă, ilegal” – despre inițiativa consilierilor 

municipali din Chișinău ai PAS, care au depus un denunț la Procuratura Generală 
pe marginea majorării ilegale a tarifului la apă și canalizare din municipiu, Moldova 
1 a prezentat argumentele celor de la PAS, dar nu a solicitat reacția reprezentanților 
Apă-Canal Chișinău; 

b. Știrea din 30 noiembrie 2022, „Beznă în Chișinău”, în care jurnaliștii de la postul 
public de televiziune au menționat despre hotărârea CSE de a asigura funcționarea 
sistemului de iluminat public în capitală între orele 16.00 și 20.00 și au sugerat 
despre reticența autorităților municipale de a o implementa. Subiectul a inclus un 
vox-populi cu cetățeni care își declară nemulțumirea și expun incomoditățile cauzate 
de lipsa iluminatului, iar reprezentanții Primăriei Capitalei sunt doar citați indirect. 
Dat fiind aspectul conflictual al știrii, Moldova 1 avea misiunea să solicite reacția 
reprezentanților Primăriei și să le garanteze dreptul la replică, ceea ce nu s-a 
întâmplat. 

 
▪ Selectarea tendențioasă a declarațiilor. În „Mesager”-ul din 1 decembrie 2022, în 

cadrul știrii „Noul cod electoral, votat”, reprezentanții PAS au fost citați cu declarații 
relevante pe marginea subiectului, în timp ce reprezentanții BECS au fost citați cu 
declarații directe irelevante, iar cei ai Partidului Șor nu au fost citați deloc în știre.  

 
 
RECOMANDĂRI 
  

● Consiliul Audiovizualului (CA), în baza art. 13 (Asigurarea informării corecte), art. 75 
(Atribuțiile Consiliului Audiovizualului) și 86 (Cooperarea cu societatea civilă) din Codul 
serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, trebuie să monitorizeze postul 
Moldova 1 pentru a constata abaterile deontologice și/sau cele de la legislație, cu 
aplicarea sancțiunilor de rigoare în cazurile justificate; 

● Membrii Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare al Instituției Publice Compania 
„Teleradio-Moldova” (TRM), în baza art. 45 (Atribuțiile Consiliului de supraveghere) din 
Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, dar și în baza cadrului 
normativ intern, trebuie să supravegheze activitatea Moldova 1 în scopul realizării 
misiunii acesteia; 

● Directorul și editorii Moldova 1 trebuie să supravegheze conținutul editorial pentru ca 
acesta să corespundă misiunii mass-mediei publice, să reflecte corect realitatea, fără a 

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134139&lang=ro
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134139&lang=ro
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134139&lang=ro
https://trm.md/ro/cadrul-legislativ
https://trm.md/ro/cadrul-legislativ


 

20 
 

favoriza sau defavoriza o persoană sau alta, o entitate sau alta, o instituție sau alta, un 
partid politic/politician sau altul;  

● Reporterii Moldova 1 trebuie să relateze de pe teren faptele, să o facă într-o manieră 
echidistantă și neutru, să verifice informația, să ofere dreptul la replică celor vizați și să 
ofere spațiu de emisie egal pentru declarații. 

 
În plus, este recomandat să se atragă atenție la prevederile articolului 13 – „Asigurarea 
informării corecte” – din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, care în 
punctul 5 stipulează: „În programele audiovizuale de ştiri şi de dezbateri trebuie să fie 
respectate următoarele reguli: 

a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor; 
b) între subiectul abordat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; 
c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor 

prezentate; 
d) în cazul difuzării unor reconstituiri, să se menţioneze în mod clar acest lucru; 
e) în cazul prezentării înregistrărilor provenite din alte surse decât cele ale redacţiei, 

să se precizeze acest lucru”. 

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134139&lang=ro

