
  
 
 
 
 

 
 
 

Raport de monitorizare 
 

MOLDOVA 1 
 

Perioada: 2 – 8 decembrie 2024 
 

Autor: Victor Gotișan 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Realizarea acestui raport a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și britanic 
prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Ambasadei Marii Britanii la 
Chișinău. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu 
reflectă în mod necesar viziunea Regatului Unit, USAID sau a Guvernului Statelor Unite. 



 

2 

I. INFORMAȚII GENERALE 
 
În perioada 2-8 decembrie 2024, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a monitorizat postul 
Moldova 1 pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice difuzate se conțin elemente de 
dezinformare și încălcări ale normelor deontologice. A fost analizat modul în care postul public de 
televiziune reflectă evenimentele din domeniile politic, economic, social și altele, și cum respectă 
normele profesionale și etice precum verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de opinii, 
asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. 
 
Pentru monitorizare au fost selectate principalele buletine de știri ale zilei („Mesager”), precum și 7 
emisiuni difuzate pe parcursul perioadei vizate, pornind de la premisa că: 
▪ știrile instituției media publice trebuie să conțină în exclusivitate fapte și nu opinii ale 

jurnaliștilor, trebuie să fie scrise într-un limbaj neutru și accesibil, dar și să reflecte cât mai 
corect realitatea, cu respectarea echilibrului surselor; 

▪ emisiunile trebuie să fie moderate, la fel, neutru și echidistant, atitudinea 
moderatorului/moderatoarei, autorului/autoarei față de invitați să fie neutră și echidistantă, 
să nu fie admisă publicitate ascunsă, să fie oferit spațiu egal de emisie tuturor participanților, 
să fie marcate clar și distinct informația și imaginile preluate etc.  

 
Scopul monitorizării 
 
Monitorizarea are ca scop să stabilească în ce măsură postul public de televiziune Moldova 1 
informează cetățenii corect, echidistant și imparțial din punct de vedere jurnalistic despre activitatea 
Guvernului în raport cu opoziția politică în momente de tensiune și/sau criză, precum și despre alte 
subiecte de ordin politic, economic și social. Acest lucru s-a realizat în baza analizei cantitative și 
calitative a conținutului buletinelor de știri, talk-show-urilor și/sau emisiunilor tematice, care au fost 
evaluate din perspectiva respectării principiilor de informare corectă, stabilite atât de codul de 
conduită al instituției media publice și Codul deontologic al jurnalistului, cât și în Codul serviciilor media 
audiovizuale al Republicii Moldova. S-a atras atenția în special la reflectarea activității actorilor și/sau 
entităților politice (mai ales a celor oficiale/guvernamentale).  
 
Cadrul metodologic 
 
Pornind de la scopul cercetării de a evalua în ce măsură Moldova 1 respectă principiile de echidistanță, 
imparțialitate, corectitudine și neutralitate politică, dar și de la ipoteza potrivit căreia Moldova 1 tinde 
să-și ajusteze conținutul mediatic la mesajele guvernării, este imperativă analiza cantitativă și calitativă 
a știrilor și emisiunilor de sinteză care au potențialul să influențeze opinia publică. Astfel, metodologia 
studiului a combinat două metode, cea cantitativă și cea calitativă/comparativă de cercetare a 
produsului mediatic. Totodată, știrile au fost analizate și din perspectiva tehnicilor de manipulare și 
dezinformare. Asta pentru a-i ajuta pe telespectatori să distingă între un produs jurnalistic care 
manipulează și altul care reflectă echidistant realitatea.  
 
Prin analiza cantitativă au fost explorate tendințele de mediatizare a subiectelor de interes public din 
perioada selectată. Este o metodă de cercetare care presupune monitorizarea, eșantionarea și codarea 



 

3 

materialelor jurnalistice astfel încât să capteze tenta politică, dacă aceasta există (numărul de 
materiale care pun în lumină pozitivă anumiți actori politici); modul în care sunt puse în practică 
principiile de imparțialitate și echidistanță în materialele informative și analitice (numărul de materiale 
corecte și echidistante); dacă se asigură echilibrul și reprezentativitatea de gen a surselor (numărul de 
materiale echilibrate); căror surse li se acordă prioritate în știri (numărul surselor citate direct sau citate 
indirect/menționate); cum este oferit spațiul de emisie actorilor și entităților politice (volumul în 
secunde a spațiului alocat), precum și alte aspecte. Prin aspectul metodologic calitativ/comparativ s-
a urmărit interpretarea datelor și a informației obținute în urma analizei cantitative. A fost investigat 
conținutul mediatic într-o manieră aprofundată, pentru a determina dacă Moldova 1 respectă 
principiile de echidistanță, imparțialitate, corectitudine și neutralitate politică. 
 
Perioada monitorizării: 2 – 8 decembrie 2024 
 
Principalele produse media monitorizate: 
 
▪ 7 ediții ale buletinului informativ principal „Mesager” din perioada 2 – 8 decembrie 2024;  
▪ 3 ediții ale emisiunii „În context” din 2, 3, 4 și 5 decembrie 2024; 
▪ Emisiunea „Bună Seara” din 5 decembrie 2024; 
▪ Emisiunea „O seară în familie” din 7 decembrie 2024;  
▪ Emisiunea „Scaner” din 8 decembrie 2024. 

 
Tendințe generale 
 
Datele monitorizării arată că în cazul principalului buletin informativ „Mesager” și al emisiunilor: 

➢ Alegerile prezidențiale și parlamentare din România, protestele din Georgia și războiul din 
Ucraina au fost subiectele despre care s-a relatat cel mai des în știrile și emisiunile postului 
Moldova 1. Din cele 83 de materiale ale celor 7 ediții „Mesager”, 26 au vizat aceste teme, 
reprezentând 31% din totalul produselor informative. Altfel spus, aproape unul din trei 
materiale a tratat aceste subiecte. Totodată, din cele 7 emisiuni monitorizate pe parcursul 
săptămânii, 6 au abordat inclusiv aceste teme; 

➢ Pe plan intern, tematica socială a fost cea mai frecventă în materialele difuzate de Moldova 1, 
iar cel mai popular subiect este sistemul energetic și criza gazelor, fiind reflectat în 7 dintre cele 
83 de materiale. În schimb, despre politică s-a relatat cel mai puțin în știrile postului public; 

➢ 8 dintre cele 83 de materiale (știri, reportaje, interviuri) nu au citat direct nicio sursă, ceea ce 
reprezintă aproximativ 1/8 din total. Este o îmbunătățire semnificativă față de perioada 
precedentă de monitorizare (1 – 7 decembrie 2023), când proporția era de 1/3. Totuși, ca și în 
monitorizările anterioare, cele mai multe surse citate direct s-au regăsit în materialele pe teme 
culturale și sociale (expoziții, lansări de cărți, proiecții de film, vox-populi etc.), dar și în cele 
despre procesul de integrare europeană a Republicii Moldova; 

➢ Moldova 1 și-a diversificat considerabil sursele. Frecvența menționării și/sau citării directe ori 
indirecte a autorităților publice centrale și locale a scăzut semnificativ – aproape la jumătate 
comparativ cu perioadele anterioare de monitorizare (31 august – 6 septembrie 2020; 28 
noiembrie – 4 decembrie 2022; 1 – 7 decembrie 2023); 

https://cji.md/raport-de-monitorizare-moldova-1-perioada-31-august-6-septembrie-2020/
https://cji.md/raport-de-monitorizare-a-postului-public-de-televiziune-moldova-1/
https://cji.md/raport-de-monitorizare-a-postului-public-de-televiziune-moldova-1/
https://cji.md/raport-de-monitorizare-a-postului-public-de-televiziune-moldova-1-2/


 

4 

➢ La capitolul egalității de gen, din totalul celor 251 de surse citate direct, 147 au fost bărbați, iar 
105 femei. În emisiuni, din cei 24 de invitați (în studio și online), 17 au fost bărbați și 7 femei; 

➢ Dintre oficialitățile moldovenești, cei mai des citați au fost prim-ministrul Dorin Recean și 
viceprim-ministra pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov. De asemenea, au fost 
frecvent citate oficialități externe precum președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, Elena 
Lasconi, Ilie Bolojan, George Călinescu, Salome Zurabișvili etc.; 

➢ Numărul încălcărilor etice și deontologice în știrile postului Moldova 1 a scăzut comparativ cu 
perioada precedentă de monitorizare (1 – 7 decembrie 2023). Printre abaterile identificate se 
numără amestecul dintre fapte și opinii, lipsa dreptului la replică, generalizările și utilizarea 
coloanei sonore pentru dramatizarea evenimentelor. Cea mai frecventă abatere a fost 
neindicarea sursei pe imaginile video sau foto preluate, atât în buletinele informative, cât și în 
emisiuni. Cu o singură excepție, în niciuna dintre știrile pe teme externe nu s-a indicat sursa 
primară a imaginilor utilizate; 

➢ Moldova 1 a reflectat neutru și echidistant informațiile despre partidul de guvernare (PAS) și 
despre partidele și politicienii din opoziție (BCS, candidații independenți), inclusiv din 
perspectiva citării directe și a timpului egal de emisie oferit fiecăruia. Totuși, reprezentanții 
partidelor extraparlamentare au lipsit din știri și din emisiuni (cu o singură excepție, în cazul 
emisiunii „Bună Seara”); 

➢ Prezentatorii emisiunilor au moderat discuțiile neutru și echidistant, oferind spațiu de emisie 
echitabil invitaților. Cu toate acestea, în unele situații, ei au evitat să intervină atunci când 
invitații au utilizat etichetări la adresa unor persoane sau au fost la limita agitației electorale 
pentru un anumit candidat. 

 
II. ANALIZA DATELOR 
 
Buletinul informativ „Mesager” 
 
2 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
Ediția din 2 decembrie a inclus 7 știri, 2 interviuri și un reportaj. 4 dintre acestea au abordat subiectul 
alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, iar încă una - Ziua Națională a României. În total, 
cele 5 știri au avut o durată de peste 21 de minute, reprezentând aproape două treimi din ediție.  
 
O știre a relatat despre situația din Georgia, unde protestele opoziției au continuat să se extindă în mai 
multe orașe, fiind susținute de studenți și alte categorii sociale. O altă știre s-a referit la o nouă lege 
prin care Parlamentul intenționează să sprijine agricultorii afectați de secetă. Alte subiecte au vizat 
proiectul bugetului de stat pentru 2025; aprobarea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) pentru 
inițierea urmăririi penale împotriva unui judecător de către procurorul general Ion Munteanu; 
evaluarea progreselor Republicii Moldova în domeniile economiei, securității și energiei, discutate în 
cadrul celei de-a opta reuniuni Uniunea Europeană (UE) – Republica Moldova, desfășurată la Bruxelles.  
 

https://moldova1.md/f/ro/5303#content


 

5 

În ceea ce privește sursele citate în cele 10 materiale, patru au inclus câte o sursă citată direct, o știre 
a citat 2 surse, altele – câte 3, 4 și 5 surse, iar una a citat direct 9 surse. La capitolul reprezentării de 
gen, din totalul de 27 de surse citate direct, 14 au fost bărbați și 13 femei, indicând o distribuție relativ 
echilibrată între genuri. 
 

 
 
Moldova 1 a abordat diverse surse în știrile sale: președinți de țări, politicieni din România, 
reprezentanți ai Guvernului Republicii Moldova, agricultori, cetățeni, jurnaliști, profesori, politologi și 
alții. În ceea ce privește reprezentanții administrației publice centrale, aceștia au fost citați direct într-
un singur material difuzat de postul public de televiziune: 

● Cristina Gherasimov, viceprim-ministră pentru integrare europeană (45 de secunde); 
● Rodica Crudu, secretar de stat pentru integrare europeană (25 de secunde); 
● Cristina Pereteatcu, secretară de stat, Ministerul Energiei (23 de secunde); 
● Andrei Cecoltan, secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne (15 secunde). 

 
De asemenea, oficialități externe au beneficiat de citare directă în știrile Moldova 1, printre care: 

● Marian Enache, președintele Curții Constituționale a României (CCR); 
● Marcel Ciolacu, președintele Partidului Social Democrat din România (PSD); 
● George Simion, președintele Alianței pentru Unirea Românilor (AUR); 
● Ilie Bolojan, președintele interimar al Partidului Național Liberal din România (PNL); 
● Elena Lasconi, președinta Uniunii Salvați România (USR); 
● Salome Zurabișvili, președinta Georgiei; 
● Baiba Braze, ministra de externe a Letoniei. 

 

 

1

4

1

1

1

1

1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse
1 sursă
2 surse
3 surse
4 surse
5 surse
9 surse

45

25 23

15

0

10

20

30

40

50

Cristina Gherasimov Rodica Crudu Cristina Pereteatcu Andrei Cecoltan

Declarații directe, în secunde



 

6 

Analiza calitativă 
 
Știrile, interviurile și reportajele difuzate de Moldova 1 au abordat o gamă variată de subiecte, 
jumătate din ele referindu-se la România – alegerile și Ziua Națională. Nicio știre nu a avut un caracter 
conflictual. Un aspect relevant este difuzarea a 2 interviuri în buletinul informativ. 

● Primul interviu a fost realizat cu Andrei Țăranu, profesor de științe politice, care a comentat 
decizia Curții Constituționale a României, cei doi candidați calificați în turul doi al alegerilor 
prezidențiale, precum și impactul acestor alegeri asupra Republicii Moldova. 

● Al doilea interviu l-a avut în calitate de invitat pe jurnalistul Moldova 1, Radu Osipov, care a 
vorbit despre modul în care cei peste 81.000 de moldoveni din Republica Moldova au votat la 
alegerile parlamentare din România. În cadrul discuției au fost analizate rezultatele alegerilor 
și partidele politice care au acces în Legislativ. 

 
În ambele interviuri, prezentatoarea a adresat întrebări echidistante și a moderat discuțiile într-un mod 
neutru. 
 
La capitolul abateri deontologice, trebuie menționat că în cadrul a 3 știri cu tematică externă – „Turul 
2 pe 8 decembrie”, „Rezultatele la parlamentare”, „Protestele se extind în Georgia” – Moldova 1 a 
difuzat imagini video preluate, dar fără a menționa sursa.  
 
3 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
Buletinul informativ din 3 decembrie a inclus 12 materiale, dintre care 10 știri, un reportaj și un 
interviu. Temele sociale au predominat în 7 materiale, iar cele externe - în alte 3. Subiectele abordate 
au variat de la aprovizionarea cu gaze naturale a cetățenilor Republicii Moldova și căderea unei drone 
pe teritoriul țării, până la procesul de aderare a Republicii Moldova la UE și turul doi al alegerilor 
prezidențiale din România. Alte subiecte s-au referit la campania „16 fețe ale violenței,” decizia Curții 
Constituționale a Georgiei de a nu invalida alegerile, schimbarea cauciucurilor autoturismelor în 
sezonul de iarnă, riscul de amendare a rețelei TikTok de către UE și un reportaj despre o persoană cu 
nevoi speciale. Interviul „Aderarea la UE, noi pași” a fost realizat cu Lucia Vieru, jurnalistă Moldova 1, 
aflată la Bruxelles, unde a urmărit îndeaproape desfășurarea procesului de screening. În cadrul 
discuției, ea a explicat ce presupune acest proces, cum decurg negocierile de aderare, care sunt pașii 
următori și alte aspecte relevante legate de parcursul Republicii Moldova către UE. 
 
Protagoniștii materialelor au fost diverși: reprezentanți ai Guvernului (Alexei Buzu, Cristina 
Gherasimov, Victor Parlicov) și Parlamentului (Radu Marian, Radu Mudreac). Totodată, în știri au fost 
citați direct cetățeni, politicieni români, șefi de state, eurodeputați, primari, ambasadori, polițiști, 
actori, jurnaliști și persoane cu nevoi speciale.  
 
Sursele citate direct au lipsit dintr-o știre, iar în cazul altora distribuția a fost diversă, inclusiv până la 7 
surse citate direct în cazul a 2 materiale. Din cele 38 de surse citate direct în total, 22 au fost bărbați și 
16 femei. 

https://moldova1.md/f/ro/5315#content


 

7 

 

 
 
În cazul citării directe, deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Radu Marian a avut o 
intervenție de 35 de secunde; directorul Moldovagaz, Vadim Ceban, a avut două intervenții directe de 
52 de secunde în total; deputatul Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS) Radu Mudreac a fost citat 
timp de 10 secunde; Victor Parlicov, pe atunci ministru al Energiei, a intervenit timp de 40 secunde. La 
fel, într-o altă știre, cu câte o intervenție directă au fost citați ministrul Muncii și Protecției Sociale, 
Alexei Buzu (20 de secunde), viceprim-ministra pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov (25 
de secunde) și Daniela Morari, șefa misiunii Republicii Moldova pe lângă UE (30 de secunde). 
 

 
 
 
 
 

1

1

3

2

2

1

2

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse

7 surse

35

52

10

40

20
25

30

0

10

20

30

40

50

60

Radu Marian Vadim Ceban Radu Mudreac Victor Parlicov Alexei Buzu Cristina
Gherasimov

Daniela Morari

Declarații directe, în secunde



 

8 

Analiza calitativă 
 
În ediția „Mesager” din această zi, Moldova 1 a abordat evenimentele într-o manieră preponderent 
neutră și echidistantă. Dintre cele 12 materiale difuzate, doar unul a avut un caracter conflictual. Știrea 
intitulată „Audierile scumpirii gazului” a relatat despre consultările publice organizate în Parlament pe 
tema aprovizionării cu gaze naturale, subliniind că „…autoritățile admit că s-au comis mai multe greșeli 
în procesul de asigurare și stocare a gazelor, însă evită să indice cine poartă responsabilitatea pentru 
situația creată”. Reporterii au asigurat echidistanța, oferind dreptul la replică tuturor părților vizate – 
reprezentanți ai Guvernului, ai Moldovagaz și ai fracțiunilor parlamentare PAS și BCS. 
 
În cazul a 2 știri externe, „TikTok riscă amendă” și „Curtea a respins solicitarea” de a invalida alegerile 
din Georgia, Moldova 1 nu a menționat sursele de unde a preluat imaginile video difuzate.  
 
4 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
Ediția din 4 decembrie a cuprins 12 știri și 2 reportaje, 5 din ele cu tematică socială. 4 știri externe au 
informat despre protestele din Georgia, situația dificilă de pe frontul din Ucraina, crearea coaliției de 
guvernare în România și colapsul energetic din Cuba. Alte știri au abordat Gala comunității etnice, 
povestea Mariannei Tihu, o persoană cu nevoi speciale, percepțiile europenilor privind integrarea 
europeană a Republicii Moldova, proiectul de lege care permite notarilor să înregistreze căsătorii, 
măsurile bugetare pentru 2025, majorarea bugetului pentru compensații la energie, posibilitatea 
instituirii stării de urgență în domeniul energetic de către autoritățile autoproclamate transnistrene, 
precum și nemulțumirea profesorilor față de majorările salariale anunțate de Guvern.  
 
Buletinul de știri s-a remarcat prin diversitatea surselor citate direct și a avut cele mai multe știri în 
care au fost citați direct reprezentanți ai autorităților publice centrale (5 din 14). Printre surse s-au mai 
numărat cetățeni, jurnaliști, președinți de state, politicieni români, reprezentanți ai Guvernului și 
Președinției Republicii Moldova, persoane cu dizabilități, membri ai minorităților etnice, profesori, 
sindicaliști și artiști. Din totalul celor 33 de surse citate direct, 16 au fost bărbați și 17 femei. 
 

 

6

3

1

1

3

Numărul de surse citate direct în știri

1 sursă

2 surse

4 surse

5 surse

6 surse

https://moldova1.md/f/ro/5325#content


 

9 

 
Prim-ministrul Dorin Recean a apărut într-o știre cu o intervenție directă de 18 secunde. Vicepremierul 
pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, a avut o intervenție directă de 35 de secunde în cadrul unei alte 
știri. Corina Ajder, secretară de stat în cadrul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, a fost citată cu 
o declarație de 22 de secunde, iar Cristina Gherasimov, viceprim-ministră pentru integrare europeană, 
a avut o intervenție de 20 de secunde. Președinta Maia Sandu a fost citată direct într-un reportaj timp 
de 15 secunde. 
 

 
 
Analiza calitativă 
 
Dintre cele 14 materiale difuzate, unul a avut un caracter conflictual. Este vorba de știrea „Profesorii 
sunt nemulțumiți” (generalizare), care a abordat nemulțumirile cadrelor didactice față de majorările 
salariale anunțate de Guvern. Profesorii au catalogat majorarea drept insuficientă, iar sindicaliștii au 
anunțat că vor discuta această problemă cu parlamentarii. Jurnaliștii de la Moldova 1 i-au asigurat 
premierului Dorin Recean dreptul la replică, care a declarat că „toată lumea are nevoie de salarii mari 
și autoritățile caută soluții”. 
 
O altă știre, „Apartament ars în întregime”, a relatat despre un incendiu din sectorul Ciocana al 
Capitalei, unde un apartament a fost complet distrus de flăcări. Moldova 1 a optat pentru 
dramatizarea situației, utilizând o coloană sonoră ce a amplificat emoțiile și a accentuat tragedia 
familiei afectate. Această abordare editorială a pus accent pe dimensiunea emoțională a 
evenimentului, în detrimentul unei relatări factologice.  
 
De asemenea, în toate cele 4 știri externe – „Lupta pentru libertate” (Georgia), „Situația dificilă pe 
front” (Ucraina), „Coaliția pentru stabilitate” (România), „Un nou colaps energetic în Cuba” – Moldova 
1 nu a indicat sursa imaginilor video difuzate. 
 

18

35

22
20

15

0

10

20

30

40

Dorin Recean Oleg Serebrian Corina Ajder Cristina Gherasimov Maia Sandu

Declarații directe, în secunde



 

10 

5 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
În ediția „Mesager” din 5 decembrie au fost difuzate 14 materiale - 13 știri și 1 reportaj. 3 dintre acestea 
au abordat evenimente internaționale: demisia guvernului din Franța, sancțiunile aplicate de Ucraina 
împotriva guvernului georgian și sprijinul exprimat de PSD și liderul formațiunii, Marcel Ciolacu, pentru 
Elena Lasconi în turul doi al alegerilor prezidențiale din România. 
 
2 știri s-au concentrat pe criza energetică din Republica Moldova, relatându-se despre demiterile lui 
Victor Parlicov, Victor Bînzari și Oleg Tofilat, precum și intenția premierului Dorin Recean de a solicita 
Parlamentului instituirea stării de urgență în sectorul energetic. Alte 3 știri au vizat subiecte politice 
interne, inclusiv moțiunea de cenzură a BCS, votarea bugetului de stat pentru 2025 în primă lectură și 
ingerințele Rusiei în Republica Moldova. 
 
Printre alte subiecte prezentate în buletinul informativ s-au numărat: reținerea unui angajat al 
Primăriei Chișinău într-un dosar de corupție, arestarea unui membru al organizației criminale „Patron” 
și a unui cetățean moldovean implicat în facilitarea intrării ilegale a unui grup de ucraineni în Moldova, 
deschiderea unui centru pentru persoane fără adăpost, sprijinul UE pentru 45 de antreprenori 
moldoveni, precum și un reportaj cultural dedicat scriitorului, scenaristului și dramaturgului Mihai 
Poiată, care a lansat o expoziție de fotografii la vârsta de 78 de ani.  
 
Postul public de televiziune a făcut cel mai des trimitere la oficialități moldovenești drept surse ale 
știrilor. În 7 din cele 14 materiale a fost menționată, citată direct sau indirect cel puțin o astfel de sursă. 
În același timp, în această ediție au fost citați sau au figurat cei mai mulți politicieni și deputați din 
Parlamentul Republicii Moldova. Premierul Dorin Recean și deputata BCS Diana Caraman au fost 
protagoniști în câte 2 știri fiecare. Printre alți funcționari și demnitari citați direct în materiale s-au 
numărat: ministrul de atunci al Energiei, Victor Parlicov; ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, 
Dumitru Alaiba; ministra Finanțelor, Victoria Belous; deputații PAS Radu Marian, Mihai Druță, Marcela 
Adam, Lilian Carp și Vasile Șoimaru; deputații BCS Petru Burduja, Inga Sibova și Adrian Albu, deputata 
independentă Reghina Apostolova. Printre alte surse citate direct s-au numărat cetățeni, jurnaliști, 
persoane fără adăpost, scriitori, antreprenori, președinți de țări și ambasadori. 
 
Premierul Dorin Recean a avut două intervenții de 40 de secunde în total. Victor Parlicov a beneficiat 
de o intervenție de 30 de secunde, iar Dumitru Alaiba de 18 secunde. Ministra Finanțelor, Victoria 
Belous, a avut o intervenție de 45 de secunde. Cei cinci deputați PAS au fost citați direct timp de 82 de 
secunde în total, iar cei patru deputați BCS au avut un total de 97 de secunde de intervenții directe. 
Deputata independentă Reghina Apostolova a avut o intervenție de 15 secunde. 
 

https://moldova1.md/f/ro/5335#content


 

11 

 
 

4 știri din 14 nu au citat nicio sursă. O știre a inclus o sursă directă, 3 știri au citat câte 2 surse, două – 
3 surse, una – 4 surse, două știri – 6 surse, iar una – 7 surse citate direct. Din cele 36 de surse citate 
direct, 27 au fost bărbați și 9 femei. 
 

 
 
Analiza calitativă 
 
În buletinul din 5 decembrie, reprezentanții autorităților centrale, ai PAS și ai BCS au beneficiat de cea 
mai mare vizibilitate, atât prin timpul alocat citării directe, cât și prin numărul de știri în care au fost 
menționați și/sau citați direct. 
 
Fiecare a treia știre nu a avut surse citate direct sau a fost redactată în baza unei singure surse. Multe 
dintre acestea ar fi putut fi extinse prin abordarea unor surse suplimentare, includerea opiniilor 
alternative sau prin furnizarea unui context mai detaliat asupra problematicii abordate. 
 
 
 
 

40

30

18

45

82

97

15

0

13

25

38

50

63

75

88

100

113

Dorin Recean Victor Parlicov Dumitru Alaiba Victoria Belous Deputații PAS Deputații BCS Reghina Apostolova

Declarații directe, în secunde

4

1

3

2

1

2

1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

6 surse

7 surse



 

12 

4 știri au avut caracter conflictual: 
 

● „Demiteri în sistemul energetic”. Știrea a relatat despre demiterile din sectorul energetic ale 
ministrului Energiei, Victor Parlicov, directorului Energocom, Victor Bînzari, și membrului 
Consiliului de Observatori al Moldovagaz Sergiu Tofilat. Tuturor li s-a oferit dreptul la replică. 

● „BCS a depus moțiune de cenzură”. Materialul a inclus declarații atât din partea 
reprezentantului BCS (Petru Burduja), cât și din partea PAS (Radu Marian). 

● „Bugetul, votat în primă lectură”. Reportajul a transmis declarațiile ministrei Finanțelor, 
precum și ale reprezentanților fracțiunilor parlamentare (PAS, BCS și independenți). 

● „Ingerința Moscovei în Republica Moldova”. Știrea a relatat despre acuzațiile Serviciului rus de 
Informații Externe privind presupusa influență a UE asupra Moldovei. Materialul a inclus 
reacțiile deputaților din Parlament și a reprezentanților UE în Republica Moldova. În cadrul 
acestei știri, jurnaliștii Moldova 1 au menționat că „Afirmațiile serviciilor rusești au stârnit 
amuzamentul ambasadorului UE în R. Moldova” (amestec al faptelor cu opiniile), fără a preciza 
la ce mai exact se face referire.  

 
În cazul știrilor externe - „Guvernul Franței demis”, „Sancțiuni guvernului georgian” și „Ciolacu o va 
susține pe Lasconi” - Moldova 1 nu a indicat sursa imaginilor video difuzate. 
 
6 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
Ediția din 6 decembrie a inclus 9 știri și 2 reportaje. 4 știri s-au referit la alegerile din România – 
prezidențiale și parlamentare –, dintre care 3 au deschis buletinul informativ. Alte 3 știri și un interviu 
au avut drept tematică evenimente internaționale: o știre și un interviu cu profesorul Corneliu Bjola, 
despre decizia CCR de a anula primul tur al alegerilor prezidențiale; protestele în Georgia continuă, iar 
guvernarea a interzis vânzarea focurilor de artificii; aprinderea luminițelor de pe bradul de la Casa Alba 
și cel din New York. Jurnaliștii au ma informat despre starea de urgență din regiunea transnistreană; 
fonduri europene accesate de Consiliul Raional Soroca pentru reparația drumurilor, dar care trebuiesc 
întoarse pentru că agentul economic care efectua lucrările a falimentat; amenzi de aproape nouă 
milioane de lei aplicate de Centrul Național Anticorupție (CNA) pentru corupere electorală; creșterea 
tarifului la gazele naturale; lansarea campaniei „În brațele mamei” de către misiunea socială 
„Diaconia”; premiera spectacolului „Spărgătorul de nuci” de la teatrul „Anton Cehov”.  
 
Niciunul din cele 11 materiale nu a avut drept protagoniști reprezentanți ai administrației publice 
centrale și doar una („Nevoiți să restituie bani europeni”) a inclus reprezentanți ai administrației 
publice locale. Printre sursele citate direct în știri au fost politicieni români, șefi de state, profesori, 
jurnaliști, primari, președinți de raioane, oficiali georgieni, antreprenori, actori, regizori, cetățeni.  
 
Din cadrul autorităților locale au fost citați direct primarul satului Vasilcău, Tudor Golub, și președintele 
raionului Soroca, Veaceslav Rusnac, cu câte o intervenție de 25 de secunde fiecare.  
 

https://moldova1.md/f/ro/5344#content


 

13 

Sursele citate direct au lipsit dintr-o știre. Trei știri au citat direct câte o sursă, o știre a citat 2 surse, 
una – 3 surse, două – 5 surse, una – 6 surse, una – 7 surse, iar una a inclus 9 surse citate direct. În acest 
caz, jurnaliștii au reușit să asigure echilibrul de gen: 20 de surse au fost bărbați și alte 20 au fost femei. 
  

 
 
Analiza calitativă 
 
O știre intitulată „Nevoiți să restituie banii europeni” a abordat un subiect de natură conflictuală, legat 
de situația din raionul Soroca. Materialul relata despre accesarea fondurilor europene pentru reparația 
unui drum, bani ce nu au fost valorificați. În consecință, Consiliul Raional Soroca trebuie să returneze 
peste 14 milioane de lei, bani oferiți de UE. Potrivit reprezentanților administrației publice locale, 
responsabilitatea pentru situația creată îi revine agentului economic care a falimentat și nu a finalizat 
lucrările. 
 
În știre au fost citați primarul satului Vasilcău, Tudor Golub, președintele raionului Soroca, Veaceslav 
Rusnac, și cetățeni din raion. Totuși, având în vedere natura conflictuală a subiectului și faptul că 
agentul economic a fost vizat direct, postul Moldova 1 avea obligația să-i ofere acestuia dreptul la 
replică, ceea ce nu s-a întâmplat, încălcând astfel normele deontologice profesionale.  
 
Totodată, ca și în cazul buletinelor informative din zilele precedente, în cele 3 știri internaționale – 
„România, alegerile se vor repeta”, „Georgia, în foc de artificii”, „SUA, în haine de sărbătoare” – în care 
a folosit imagini video preluate, Moldova 1 nu a menționat sursa primară a acestora.  
 
7 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
Buletinul din 7 decembrie a inclus 8 știri și 3 reportaje, abordând o varietate de subiecte. Primele 3 știri 
s-au axat pe alegerile din România: 2 dintre ele au vizat perchezițiile organizate după scrutin, iar una a 
relatat despre moldovenii din Republica Moldova care au mers la vot, deși alegerile fuseseră anulate 
cu o zi înainte. 

1

3

11

2

1

1

1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse
1 sursă
2 surse
3 surse
5 surse
6 surse
7 surse
9 surse

https://moldova1.md/f/ro/5356#content


 

14 

 
Dintre cele 8 știri, 4 externe s-au referit la perchezițiile în cazul unui presupus finanțator al campaniei 
lui Călin Georgescu; redeschiderea catedralei Notre-Dame din Paris după incendiul din 2019; situația 
de pe frontul din Ucraina; lotul de avioane F-16, oferite Ucrainei de către Danemarca. Alte 3 materiale 
s-au concentrat pe teme sociale: târgul internațional de caritate Charity Bazaar, organizat la Palatul 
Republicii; lecțiile de limbă română pentru refugiații străini; povestea Ecaterinei Begu, o persoană 
nevăzătoare. Un material a vizat ajutoarele pentru fermierii moldoveni, acordate printr-un program al 
ONU, iar un reportaj a relatat despre un spectacol dedicat „Marii Uniri” la Biblioteca „Onisifor Ghibu” 
din Chișinău. 
 
Oficialitățile și reprezentanții administrației publice centrale și locale nu au fost menționați sau citați 
direct în niciunul din cele 11 materiale. Printre sursele citate direct în această ediție a buletinului 
informativ au figurat cetățeni, jurnaliști, antreprenori, refugiați, scriitori, profesori, elevi, ambasadori, 
politicieni români etc.  
 
2 știri nu au citat direct surse, alte 2 au citat câte o sursă directă, iar o știre a avut 8 surse. Din numărul 
total de 39 de persoane, 23 au fost bărbați și 16 femei.  
 

 
 
Analiza calitativă 
 
În general, Moldova 1 a reflectat informația într-un mod neutru și echidistant. Unul dintre cele 11 
materiale monitorizate a avut un caracter conflictual: „Percheziții după alegeri”. Știrea relata despre 
faptul că, la o zi după anularea alegerilor prezidențiale din România de către CCR, în București și mai 
multe județe au avut loc percheziții legate de presupusa finanțare a campaniei candidatului 
independent Călin Georgescu. Moldova 1 a inclus declarația directă a celui vizat, însă a recurs la 
amestec al faptelor cu opiniile, menționând despre „Georgescu, a cărui victorie șocantă a ridicat 
semne de întrebare cu privire la rezultat...”, ceea ce poate fi calificat drept o judecată de valoare. 
 

2

2

2

2

1

1

1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse

1 sursă

3 surse

5 surse

6 surse

7 surse

8 surse



 

15 

De asemenea, în toate cele 4 știri externe – „Percheziții după alegeri”, Redeschiderea catedralei Notre-
Dame, „Bombardamente constante în Ucraina” și „Avioane F-16 pentru Ucraina” – postul public de 
televiziune a preluat imagini video de pe alte platforme fără a indica sursa primară a acestora.  
 
8 decembrie 2024 
 
Analiza cantitativă 
 
Ediția din 8 decembrie a inclus 10 materiale: 7 știri și 3 reportaje. 5 dintre acestea au vizat evenimentele 
externe printre care: perchezițiile și reținerile în contextul alegerilor prezidențiale din România; ce cred 
românii despre anularea alegerilor prezidențiale; căderea regimului lui Assad în Siria; redeschiderea 
catedralei Notre-Dame din Paris; protestele din Georgia. Celelalte 5 materiale, cu tematică socială, s-
au referit la: 30 de ani de la crearea autonomiei găgăuze și de ce limba găgăuză este pe cale de 
dispariție; centrul social din satul Copceac; meșterul popular Ilie Spînu, care duce meseria de lemnar 
mai departe; deschiderea parcului de lumini de la „Moldexpo”; „Academia lui Moș Crăciun”.  
 
Ca și buletinul informativ din ziua precedentă, „Mesagerul” din 8 decembrie nu a citat autoritățile 
centrale și doar în cazul unei singure știri a citat direct o autoritate publică locală, pe primarul satului 
Copceac, Oleg Garizan, care a avut o intervenție de 25 de secunde. Printre alte surse citate direct s-au 
numărat politicieni români, analiști politici și jurnaliști români, economiști, primari, ambasadori, 
episcopi francezi, președinți de țări, meșteri populari, cetățeni etc.  
 
2 din cele 10 materiale au citat câte o sursă; patru materiale au avut câte 3 surse citate direct, un 
material a inclus 4 surse; unul – 5 surse. 25 de surse din 39 au fost bărbați, iar alte 14 - femei.  
 

 
 

 
 
 

2

4
1

1

1

1

Numărul de surse citate direct în știri

1 sursă

3 surse

4 surse

5 surse

6 surse

10 surse

https://moldova1.md/f/ro/5367#content


 

16 

Analiza calitativă 
 
Tematica socială și cea externă au predominat în conținutul ediției informative din 8 decembrie. Doar 
o știre din 10 a citat un reprezentant al autorităților locale. Autoritățile centrale, deputați și/sau 
politicieni moldoveni au lipsit în calitate de surse.  
 
Știrea cu titlul „Percheziții și audieri în România”, a avut caracter conflictual. Reporterii au menționat 
despre faptul că alegerile parlamentare din România rămân validate, iar Biroul Electoral Central (BEC) 
urmează să respingă mai multe cereri privind invalidarea scrutinului legislativ în temeiul că acestea au 
fost depuse prea târziu. Între timp, raidurile poliției continuă în mai multe localități cu privire la 
fraudarea alegerilor prezidențiale. Moldova 1 a garantat replica tuturor celor care au fost vizați: 
Horațiu Potra (reținut), un martor în dosar, dar și lui Călin Georgescu. 
 
Totodată, ca și în cazul celorlalte ediții ale buletinului informativ, în cele 5 materialele cu tematică 
externă – „Percheziții și audieri în România”, „Românii despre anularea votului”, „Răsturnarea 
regimului Assad”, „Catedrala și-a deschis ușile” și „Protestele continuă în Georgia” – postul public de 
televiziune a preluat imagini video de pe alte platforme fără să indice sursa primară a acestora.  
 
Emisiuni 
 
Emisiunea „În context” (2 decembrie 2024) 
Autor: Radu Osipov 
Durată: 39 minute 54 secunde 
 
„În context” este o emisiune de autor, difuzată de Moldova 1 în zilele de luni, marți și miercuri, în care 
jurnalistul Radu Osipov analizează cele mai importante știri și evenimente recente. Emisiunea combină 
sinteze și analize cu dezbateri alături de invitați în studio sau intervenții prin telefon și  online. 
 
Ediția din 2 decembrie a început cu o sinteză, realizată de Radu Osipov, despre rezultatele alegerilor 
parlamentare din România, în urma cărora 7 partide politice au acces în viitorul parlament. În direct, 
jurnalista Moldova 1 Victoria Pădure a oferit detalii despre scorurile obținute de partide, viitoarea 
structură a parlamentului român, distribuirea mandatelor, posibile alianțe politice și modul în care 
moldovenii din Republica Moldova au votat la alegerile parlamentare din România. 
 
Discuția din studio a continuat cu analiștii politici Mihai Isac și Nicolae Negru, cărora li s-a alăturat, prin 
telefon de la București, expertul român Sorin Ioniță. Ei s-au referit la turul doi al alegerilor prezidențiale 
din România, renumărarea voturilor din primul tur pentru alegerile prezidențiale, șansele candidaților 
Elena Lasconi și Călin Georgescu pentru turul doi, rezultatele acumulate de partidele suveraniste (SOS, 
POT, AUR) la alegerile parlamentare, dezinformarea și propaganda politică pe rețelele sociale (în 
special TikTok), cum au votat moldovenii pentru alegerile prezidențiale și parlamentare din România și 
posibilele coaliții de guvernare în viitorul parlament al României. 
 
Al doilea subiect al emisiunii a fost despre cea de-a 8-a reuniune a Comitetului de Asociere Republica 
Moldova – UE, desfășurată la Bruxelles pe 2-3 decembrie. Moderatorul a discutat cu jurnalista Lucia 

https://moldova1.md/f/ro/5302#content


 

17 

Vieru, care a intervenit în direct din Bruxelles pentru a detalia principalele aspecte ale reuniunii: 
evaluarea progreselor Moldovei pe drumul integrării europene, concluziile UE privind implementarea 
agendei europene de către Moldova și posibilele perspective legate de noua componență a Comisiei 
Europene. 
 
În ansamblu, autorul emisiunii a prezentat informațiile într-un mod neutru, adresând întrebări 
relevante și moderând discuțiile cu echidistanță și profesionalism. 
 
Emisiunea „În context” (3 decembrie 2024) 
Autor: Radu Osipov 
Durată: 40 minute 51 secunde 
 
Ediția din 3 decembrie a emisiunii „În context” a abordat două subiecte de actualitate: criza gazelor 
naturale din Republica Moldova și alegerile prezidențiale și parlamentare din România. 
 
Emisiunea a început cu o știre (difuzată și în „Mesager”-ul din aceeași zi) despre posibila majorare a 
tarifelor la gaze, greșelile autorităților în achiziționarea acestora pentru sezonul rece și discuțiile din 
Parlament pe această temă. Au fost incluse declarații directe ale deputatului PAS Radu Marian, ale 
directorului Moldovagaz, Vadim Ceban, și ale lui Victor Parlicov, pe atunci ministru al Energiei. A urmat 
un vox populi, în care mai mulți cetățeni și-au exprimat opiniile despre posibila creștere a tarifelor. 
 
În continuare, în studio, moderatorul a discutat subiectul cu analistul politic Valeriu Pașa și experta în 
energetică Eugenia Gusilov. Ei s-au referit la politizarea prețurilor la gaze și șantajul Gazpromului 
asupra Republicii Moldova; care este momentul oportun pentru achiziția de gaze naturale; strategiile 
țărilor europene privind aprovizionarea cu gaze; liberalizarea pieței energetice după modelul 
României; compensații pentru consumatori pentru consumul de gaze. Discuțiile au inclus și aspecte 
legate de șantajul exercitat de Moscova prin intermediul gazelor naturale și aprovizionarea regiunii 
transnistrene. 
 
Partea a doua a emisiunii s-a concentrat pe alegerile din România, atât cele prezidențiale, cât și cele 
parlamentare. A fost inclusă o știre despre audierea reprezentanților TikTok de către Comisia 
Europeană în contextul influenței rețelei sociale asupra alegerilor, cu declarațiile eurodeputatei Maria 
Grapini și ale reprezentantelor platformei. De asemenea, a fost analizată posibila coaliție formată de 
PSD, PNL, USR și UDMR pentru viitorul guvern al României. Declarațiile liderului interimar PNL, Ilie 
Bolojan, au fost prezentate direct, acesta îndemnând românii să voteze pentru Elena Lasconi în turul 
doi al alegerilor prezidențiale. Moderatorul a continuat discuția în studio cu Valeriu Pașa și, prin Skype, 
cu politologul Sergiu Mișcoiu, aflat la București. Printre subiectele analizate s-au numărat: rezultatele 
alegerilor parlamentare și prezidențiale din România; care ar fi impactul acestor alegeri asupra 
Republicii Moldova; șansele candidaților din turul doi – Elena Lasconi și Călin Georgescu; 
comportamentul politic al PSD și rolul său în contextul alegerilor prezidențiale; interferențele Rusiei în 
procesul electoral din România. 
 
Autorul emisiunii a moderat discuția din studio neutru și echidistant, fără abateri deontologice 
evidente. Cu toate acestea, s-a remarcat momentul când moderatorul a permis invitaților din studio 

https://moldova1.md/f/ro/5313#content


 

18 

să facă campanie electorală explicită pentru un anumit candidat în turul doi al alegerilor 
prezidențiale din România.  
 
Emisiunea „În context” (4 decembrie 2024) 
Autor: Radu Osipov 
Durată: 37 minute 38 secunde 
 
Emisiunea a fost structurată în două secțiuni. Prima parte a abordat subiectul coaliției de guvernare 
pro-UE și Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO), formată după alegerile parlamentare din 
România, din care fac parte PSD, PNL, USR, Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) și 
reprezentanții minorităților naționale, și rezultatele primului tur al alegerilor prezidențiale. Au fost 
incluse declarațiile președintelui interimar al PNL, Ilie Bolojan, despre viitoarea coaliție de guvernare, 
ale lui Călin Georgescu privind NATO și rolul acestei organizații, precum și ale Elenei Lasconi, despre 
beneficiile apartenenței României la structurile europene și euro-atlantice. Ulterior, moderatorul a 
purtat discuții în studio cu expertul Sorin Ioniță și online cu Tatiana Cojocari, expertă în sociologie. 
Subiectele abordate au inclus: viitoarea coaliție din România, situația internă din PSD, cei doi candidați 
pentru turul doi al alegerilor prezidențiale – Elena Lasconi și Călin Georgescu – programele lor 
electorale, campania de dezinformare desfășurată pe TikTok de către candidatul Georgescu, 
interferența Rusiei în alegerile din România și Republica Moldova, modul în care moldovenii au votat 
în alegerile prezidențiale din România, curentul suveranist și implicațiile acestuia asupra României, 
războiul hibrid al Rusiei în regiune, precum și desecretizarea de către Klaus Iohannis a documentelor 
Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), care probează amestecul Rusiei în alegerile prezidențiale 
din România. 
 
În partea a doua a emisiunii, jurnalistul Radu Osipov a analizat situația la zi din Georgia și protestele în 
desfășurare în această țară. În cadrul unei sinteze, făcute de jurnaliștii Moldova 1, s-a menționat despre 
reținerea liderilor georgieni de opoziție, intimidările și represaliile îndreptate împotriva protestatarilor, 
soarta politică și geopolitică de mai departe a țării. Sinteza a fost urmată de o discuție online dintre 
moderator și politologul Cătălin Gabriel Done. Temele dezbătute au vizat interferența Rusiei în politica 
internă a Georgiei, violențele organelor de forță împotriva opoziției și protestatarilor, precum și decizia 
partidului de guvernare „Visul Georgian” de a renunța la vectorul european al țării. 
 
Moderatorul a adresat întrebări pertinente și a gestionat discuțiile într-un mod echidistant, fără abateri 
majore de la normele deontologice. Totuși, moderatorul urma să intervină în cazul unor afirmații 
ofensatoare ale invitaților (de exemplu, „Georgescu este dus cu pluta”). De asemenea, Moldova 1 a 
preluat și difuzat imagini video fără a menționa explicit sursa lor, o practică observată și în edițiile 
anterioare ale emisiunii „În context”, precum și a buletinului informativ „Mesager”. 
 
Emisiunea „În context” (5 decembrie 2024) 
Autor: Radu Osipov 
Durată: 38 minute 32 secunde 
 
Și această ediție a fost structurată în două secțiuni. Prima parte a analizat criza din sistemul energetic 
al Republicii Moldova, precum și demiterile operate de Guvern în acest sector, vizându-i pe Victor 

https://moldova1.md/f/ro/5323#content
https://moldova1.md/f/ro/5332#content


 

19 

Parlicov, Victor Bînzari și Sergiu Tofilat. Secțiunea a debutat cu o știre care a sintetizat subiectul, 
incluzând declarații directe ale premierului Dorin Recean, Victor Parlicov și Victor Bînzari. Ulterior, 
moderatorul a discutat în studio cu expertul Eugen Muravschi și, prin telefon, cu analistul politic 
Nicolae Negru. Printre subiectele abordate s-au numărat raționamentele și motivele din spatele 
demiterilor în sectorul energetic, funcționarea și liberalizarea pieței energetice din Republica Moldova, 
licitațiile pentru procurările de gaze, cine se face responsabil pentru actuala criză, precum și starea de 
urgență din sectorul energetic, anunțată de premierul Recean. Discuțiile au inclus și impactul atacurilor 
militare rusești asupra sistemului energetic al Ucrainei asupra situației gazelor din regiune, posibila 
majorare a tarifelor la gaze pentru consumatorii din Republica Moldova și cine va prelua portofoliul 
energetic în Guvern. 
 
A doua parte a emisiunii s-a concentrat pe situația din România și ultimele evenimente din cadrul 
procesului electoral, inclusiv desecretizarea de către autorități a documentelor CSAT și investigarea 
campaniei electorale a lui Călin Georgescu. Radu Osipov a discutat în studio despre „fenomenul 
Georgescu” cu experta Viorica Țîcu și, prin Skype, cu politologul Laurențiu Pleșca, analizând cum a fost 
posibil ca o persoană relativ necunoscută publicului să câștige turul întâi al alegerilor prezidențiale din 
România. S-au abordat, de asemenea, aspecte precum noile instrumente de campanie electorală, în 
special utilizarea rețelelor sociale precum TikTok, pericolul accesului la guvernare al unui candidat cu 
viziuni extremiste, interferența Rusiei în alegerile din România și Republica Moldova, precum și 
campaniile de dezinformare desfășurate de un anume candidat. În final, invitații au discutat despre 
șansele celor doi candidați din turul doi al alegerilor, Călin Georgescu și Elena Lasconi, oferind 
previziuni și opinii cu privire la deznodământul scrutinului. 
 
Autorul emisiunii a moderat discuția într-un mod echidistant și, în general, neutru, respectând normele 
deontologice. Similar edițiilor anterioare ale emisiunii „În context”, Moldova 1 a utilizat imagini 
video fără a specifica în mod explicit sursa acestora.  
 
Emisiunea „Bună Seara” (5 decembrie 2024) 
Moderator: Mircea Surdu 
Durată: 53 minute 14 secunde 
 
„Bună Seara” este un talk-show socio-politic în care sunt dezbătute subiecte de actualitate. De obicei, 
în platou sunt invitați politicieni și analişti. Ediția din 5 decembrie a emisiunii „Bună Seara” a avut ca 
temă „Rezultatele alegerilor din România”. Moderatorul a discutat cu invitații despre impactul 
alegerilor prezidențiale din România, scenariile pentru turul al doilea și implicațiile acestora asupra 
Republicii Moldova și regiunii. În studio au fost prezenți Iurie Reniță, fost ambasador al Republicii 
Moldova în România, Dragoș Galbur, președintele Partidului Național Moldovenesc, și jurnalistul 
Gheorghe Budeanu. De asemenea, prin telefon, din București, a intervenit antreprenorul Tudor Darie. 
 
Dezbaterea a debutat cu opiniile invitaților despre importanța rezultatelor alegerilor din România. S-a 
discutat și despre rolul diasporei în alegerile prezidențiale din Republica Moldova și România, 
evidențiind asemănările și diferențele dintre cele două comunități în procesul electoral. 
 

https://moldova1.md/s/ro/6


 

20 

Ulterior, discuția s-a concentrat pe aspecte precum implicarea Bisericii în alegeri, interferențele 
Federației Ruse în procesele electorale din România și Republica Moldova, rolul rețelelor sociale – în 
special TikTok – și influența acestora asupra rezultatelor alegerilor. Invitații au făcut paralele cu 
alegerile prezidențiale din Republica Moldova, discutând inclusiv despre coruperea electorală din 
Moldova. 
 
Discuțiile au mai vizat „doctrina lui Dughin”, dezinformarea și manipularea, precum și campaniile de 
dezinformare orchestrate de Rusia în România și Republica Moldova. S-au analizat profilurile celor doi 
candidați din România, Elena Lasconi și Călin Georgescu, coalițiile politice rezultate în urma alegerilor 
parlamentare din România și posibilitatea anulării primului tur al alegerilor prezidențiale. De 
asemenea, au fost discutate sondajele pentru turul doi al alegerilor prezidențiale. 
 
În timpul emisiunii, invitații au folosit uneori etichetări precum „cizma rusească” (Iurie Reniță) sau 
„Lasconi – regina, Georgescu – nebunul” (Gheorghe Budeanu) și au manifestat preferințe evidente 
pentru Elena Lasconi în turul doi. De asemenea, s-a discutat despre miza alegerilor parlamentare din 
Republica Moldova din 2025 și despre lecțiile neînvățate de autoritățile moldovenești în urma 
alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional (Dragoș Galbur). Pe final, invitații au 
încurajat cetățenii să participe la vot și să susțină „opțiunea proeuropeană și euro-atlantică”. 
 
Moderatorul a adresat întrebări pertinente și a menținut discuția într-un registru echilibrat și corect. 
Invitații au beneficiat de timp egal de emisie, iar moderatorul a intervenit ori de câte ori era nevoie 
pentru clarificări sau pentru a preveni monopolizarea discuției. Totuși, pe alocuri, unii invitați și-au 
permis etichetări și acuzații la adresa autorităților moldovenești, au etichetat anumite persoane și au 
fost la limita publicității și agitației electorale pentru un anumit candidat pentru turul doi al alegerilor 
prezidențiale din România.  
 
Emisiunea „O seară în familie” (7 decembrie 2024) 
Autoare: Rusalina Russu 
Durată: 45 minute 33 secunde 
 
Ediția din 7 decembrie a emisiunii „O seară în familie” i-a avut ca invitați pe membrii familiei Hâncu: 
soții Ionela și Marin, fiica Dulcineia și părinții Ionelei. Discuțiile au abordat subiecte diverse din viața 
cotidiană a familiei, precum copilăria soților, carierele acestora, studiile Dulcineiei și experiențele sale 
din străinătate, precum și planurile sale de viitor legate de continuarea educației. De asemenea, s-au 
discutat aspecte legate de viața de familie, echilibrul între carieră și relațiile personale, rolul părinților 
și al bunicilor în viața lor, dar și influența muzicii asupra familiei Hâncu, inclusiv cariera artistică și de 
cercetare a Ionelei. Pe parcursul emisiunii, Ionela și Dulcineia au interpretat câteva melodii. Ediția a 
fost moderată cu profesionalism, păstrând o abordare neutră și echidistantă. Prezentatoarea nu a 
comis abateri deontologice, iar emisiunea nu a inclus publicitate ascunsă sau alte nereguli. 
 
 
 
 
 

https://moldova1.md/s/ro/7


 

21 

Emisiunea „Scaner” (8 decembrie 2024) 
Autori: Daria Gvindjia 
Durata: 40 minute 56 secunde 
 
„Scaner” este o emisiune analitică, de autor, în limba rusă, moderată de jurnalista Daria Gvindjia, care 
analizează cele mai importante evenimente ale săptămânii. Ediția din 8 decembrie a fost structurată 
în trei secțiuni distincte, fiecare dedicată unei teme relevante. În prima parte, autoarea emisiunii a 
discutat cu Alexandru Flenchea, directorul Asociației „Inițiativa pentru Pace”, despre situația politică 
din România, rezultatele alegerilor prezidențiale de peste Prut și decizia CCR de a anula rezultatele 
primului tur. Invitatul a făcut paralele între alegerile prezidențiale din România și cele din Republica 
Moldova, abordând inclusiv interferențele Federației Ruse în procesele electorale din ambele țări. De 
asemenea, discuțiile au vizat situația aprovizionării cu gaze a Republicii Moldova, demiterea ministrului 
Energiei, Victor Parlicov, starea de urgență în sectorul energetic, precum și evoluțiile din regiunea 
transnistreană, inclusiv decretarea stării de urgență și în stânga Nistrului. 
 
În partea a doua, jurnalista a stat de vorbă cu Andrei Neciaev, primul ministru al Economiei al Federației 
Ruse după prăbușirea Uniunii Sovietice. Temele abordate au inclus criza gazelor din Republica 
Moldova, șantajul exercitat de Federația Rusă în legătură cu un nou contract cu Gazprom, tranzitul 
gazelor rusești către Europa și modalitățile prin care statele europene s-au reorientat pentru a reduce 
dependența de gazul rusesc. În plus, a fost analizat impactul sancțiunilor occidentale asupra economiei 
Federației Ruse. 
 
Ultima parte a emisiunii a constituit un interviu cu jurnalistul Piotr Garciu în contextul Forumului Mass-
Media, unde a fost prezentată „Cartea neagră a risipei banilor publici 2024”. Discuția s-a concentrat pe 
o investigație publicată de Tuk.md, despre compania Voinkoff Group din Taraclia, care în ultimii ani a 
câștigat toate licitațiile pentru reparații de drumuri în oraș și care are legături cu Ilan Șor. În cadrul 
emisiunii a fost inserată o secțiune din versiunea video a investigației, menționând sursa primară, iar 
apoi moderatoarea a discutat cu Piotr Garciu despre ilegalitățile comise de autoritățile publice locale 
din Taraclia, conexiunile companiei și ale reprezentanților APL cu Ilan Șor și fostul Partid „Șansa”, 
interzis în 2023. 
 
Autoarea emisiunii a prezentat informațiile într-un mod obiectiv și echilibrat. Pe parcursul interviurilor, 
ea a adresat întrebări relevante și a moderat discuțiile cu profesionalism, respectând normele 
deontologice.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

https://moldova1.md/s/ro/4
https://tuk.md/vse-jasno/investigation/dorogi-ot-patriota-kak-nebolshaja-kompanija-vyigryvaet-mnogomillionnye-tendery-mjerii-taraklii/


 

22 

Reprezentarea de gen în știri și emisiuni:  
 

 
 
CONCLUZII 
 
În perioada 2 – 8 decembrie 2024, televiziunea publică Moldova 1 a reflectat în mare parte neutru 
informațiile prezentate în buletinele informative principale ale zilei și în emisiunile analitice.   
 
Tematici abordate. Subiectele despre care jurnaliștii au relatat cel mai frecvent au vizat evenimente 
internaționale, cum ar fi alegerile prezidențiale și parlamentare din România, războiul din Ucraina și 
protestele din Georgia, urmate de probleme de ordin social, în special cele din sistemul energetic al 
Republicii Moldova și criza gazelor. Aceste teme au fost reflectate în 33 din cele 83 de materiale 
difuzate în cadrul buletinelor e știri, reprezentând o pondere de aproape 40%. În contrast, subiectele 
politice au fost reflectate în număr mai mic, semnalând un posibil început al „depolitizării” știrilor 
televiziunii publice și o prioritizare a interesului public. 
 
Sursele. Doar 8 din cele 83 de materiale difuzate în cadrul celor 7 ediții „Mesager” nu au inclus surse 
directe, iar 19 au avut o singură sursă citată direct. Acest fapt ilustrează o îmbunătățire semnificativă 
față de perioada anterioară de monitorizare, când aproape fiecare a patra știre nu avea surse citate 
direct. Un alt aspect notabil este reducerea semnificativă a frecvenței citării sau menționării 
autorităților publice centrale și locale. Deși aceste surse continuă să fie prezente în știrile postului 
public de televiziune, citarea lor directă s-a redus față de perioadele anterioare. Tendința sugerează o 
diversificare a surselor utilizate de Moldova 1, cu o mai mare predilecție pentru cetățeni, antreprenori, 
experți, persoane cu nevoi speciale, profesori, scriitori, artiști și oficialități străine. Creșterea numărului 
de știri externe a dus însă și la o citare sporită a oficialităților străine, precum președintele Ucrainei, 
Volodimir Zelenski, președinta Georgiei, Salome Zurabișvili, și politicieni români precum Elena Lasconi, 
Călin Georgescu, Ilie Bolojan și Marcel Ciolacu. 
 
Echilibrul de gen. La capitolul egalității de gen, din totalul celor 252 de surse citate direct în cele 7 
buletine informative, 147 au fost bărbați și 105 femei. Disproporția e mai accentuată în cadrul 
emisiunilor, unde, dintre cei 24 de invitați (prezenți în studio sau online), 17 au fost bărbați și 7 femei. 

147105

Știri

Bărbați Femei

17

7

Emisiuni

Bărbați Femei



 

23 

Aceste date reflectă o anumită subreprezentare a femeilor în conținutul difuzat de postul public de 
televiziune. 
 
Reprezentativitatea eșichierului politic. Se observă o îmbunătățire notabilă în diversificarea surselor 
politice comparativ cu perioadele anterioare de monitorizare. Anterior, PAS și reprezentanții acestui 
partid se bucurau de o ușoară favorizare, evidențiată printr-o citare sau menționare mai frecventă și o 
plasare în lumină ușor pozitivă în știri, în timp ce partidele parlamentare de opoziție erau dezavantajate 
prin menționări și citări directe reduse. Monitorizarea actuală relevă o schimbare în acest sens: atât 
partidul de guvernare, cât și opoziția parlamentară au beneficiat de o reprezentare echilibrată și 
obiectivă. Cu toate acestea, partidele politice extraparlamentare continuă să fie absente din buletinele 
de știri. 
 
Aspectul deontologic. Comparativ cu perioada anterioară de monitorizare (1 – 7 decembrie 2023), 
Moldova 1 a înregistrat o ușoară îmbunătățire a calității conținutului jurnalistic, fiind identificate mai 
puține abateri deontologice. Cu toate acestea, unele probleme persistă, iar printre principalele 
încălcări se numără: 
 
Amestecul dintre fapte și opinii: 

a. În una dintre știrile de la 5 decembrie, „Ingerința Moscovei în Republica Moldova”, care a 
relatat despre acuzațiile Serviciului rus de Informații Externe privind presupusa influență a UE 
asupra Chișinăului, jurnaliștii au menționat: „Afirmațiile serviciilor rusești au stârnit 
amuzamentul ambasadorului UE în R. Moldova”. Această formulare subiectivă afectează 
neutralitatea relatării. 

b. În știrea din 7 decembrie, „Percheziții după alegeri”, legată de alegerile prezidențiale din 
România, jurnaliștii au menționat: „...Georgescu, a cărui victorie șocantă a ridicat semne de 
întrebare cu privire la rezultat”. Expresia „victorie șocantă” afectează imparțialitatea 
materialului. 

 
Lipsa dreptului la replică. În știrea din 6 decembrie, „Nevoiți să restituie banii europeni”, s-a relatat 
despre fondurile europene nevalorificate pentru reparația unui drum în raionul Soroca. Deși 
autoritățile locale i-au atribuit agentului economic vina, acestuia nu i s-a oferit dreptul la replică. Postul 
public avea obligația să depună efort pentru a obține o reacție sau să menționeze încercarea de a-l 
contacta.  
 
Generalizare. În știrea din 4 decembrie, „Profesorii sunt nemulțumiți”, despre salariile cadrelor 
didactice, Moldova 1 a generalizat, lăsând să se înțeleagă că toți profesorii sunt nemulțumiți.  
 
Utilizarea coloanei sonore. În știrea „Apartament ars în întregime”, din 4 decembrie, postul a optat 
pentru utilizarea unei coloane sonore tragice, amplificând emoția și dramatizând situația. Această 
alegere editorială a accentuat dimensiunea emoțională a evenimentului, în detrimentul unei relatări 
echilibrate și factuale. 
 



 

24 

Lipsa isursei pe imaginile video preluate. În toate buletinele informative din perioada monitorizată, 
știrile externe (alegerile din România, războiul din Ucraina, protestele din Georgia etc.) au fost ilustrate 
cu imagini preluate de pe alte platforme, fără indicarea sursei acestora.  
 
RECOMANDĂRI 
  

● Consiliul Audiovizualului (CA), în baza art. 13 (Asigurarea informării corecte), art. 75 (Atribuțiile 
Consiliului Audiovizualului) și 86 (Cooperarea cu societatea civilă) din Codul serviciilor media 
audiovizuale al Republicii Moldova, trebuie să monitorizeze în continuare postul Moldova 1 
pentru a constata abaterile deontologice și/sau de la legislație, cu aplicarea sancțiunilor de 
rigoare în cazurile justificate; 

● Membrii Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare al Instituției Publice Compania „Teleradio-
Moldova” (TRM), în baza art. 45 (Atribuțiile Consiliului de supraveghere) din Codul serviciilor 
media audiovizuale al Republicii Moldova, dar și în baza cadrului normativ intern, trebuie să 
supravegheze activitatea Moldova 1 în scopul realizării misiunii acesteia; 

● Directorul și editorii Moldova 1 trebuie să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta 
să corespundă misiunii mass-mediei publice, să reflecte corect realitatea, fără a favoriza sau 
defavoriza o persoană sau alta, o entitate sau alta, o instituție sau alta, un partid 
politic/politician sau altul;  

● Reporterii Moldova 1 trebuie să pună în prim-plan interesul public la selectarea subiectelor 
pentru știri, să relateze din teren toate faptele relevante, echidistant și cu verificarea 
informațiilor.  

 
În plus, trebuie să se atragă atenție la prevederile articolului 13 – „Asigurarea informării corecte” – din 
Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, care la punctul 5 menționează: „În 
programele audiovizuale de ştiri şi de dezbateri trebuie să fie respectate următoarele reguli: 

a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor; 
b) între subiectul abordat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; 
c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate; 
d) în cazul difuzării unor reconstituiri, să se menţioneze în mod clar acest lucru; 
e) în cazul prezentării înregistrărilor provenite din alte surse decât cele ale redacţiei, să se 

precizeze acest lucru”. 
 
În noiembrie 2023, compania Teleradio-Moldova a fost sancționată de Consiliul Audiovizualului, cu o 
amendă de 5.000 de lei, pentru difuzarea subiectelor fără a indica sursa de proveniență a 
înregistrărilor. TRM s-a plâns în instanță, dar a pierdut cazul inclusiv la Curtea Supremă de Justiție.  

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=138546&lang=ro
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=138546&lang=ro
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=138546&lang=ro
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=138546&lang=ro
https://trm.md/ro/cadrul-legislativ
https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134139&lang=ro
https://jurisprudenta.csj.md/search_col_civil.php?id=73573

