Neticheta și regulile de comportament în mediul online

Neticheta și regulile de comportament în mediul online

Peste 4,5 miliarde de oameni, adică aproape 60% din populația globului, sunt utilizatori activi ai rețelei Internet, arată ultimele date publicate de site-ul Statista în luna octombrie a anului trecut. Acum un deceniu, lucrurile arătau cu totul altfel – în 2008, cam 83% din locuitorii Terrei nu utilizau Internetul, potrivit European Computer Driving Licence, un program internațional de certificare a competențelor digitale. Ne-au trebuit doar 10 ani ca să răsturnăm cifrele și să ne pomenim cu toții într-o imensă societate digitală. Și asta pentru că Internetul a îmbunătățit și, pe alocuri, a ușurat majoritatea proceselor din viața noastră, atât acasă, cât și la muncă. Dar cu cât mai mulți oameni, servicii și oferte mișună pe online, cu atât cresc și riscurile care apar atunci când navigăm pe Internet, fie că este vorba de phishing, hărțuire cibernetică, știri false sau trolling.

Pe 9 februarie vom celebra la nivel mondial Ziua Siguranței pe Internet, un prilej să readucem în discuție multitudinea problemelor legate de mediul online, dar și să ne reamintim despre importanța unei bune conduite pe Internet. Salut! Sunt Ana Sârbu și astăzi, la Podcast CuMINTE, vorbim despre netichetă, cetățeni digitali și regulile pe care trebuie să le respectăm atunci când ne aflăm în mediul online.

Ai auzit de netichetă? Este un termen relativ recent care presupune un set de reguli de „bună purtare” în lumea virtuală – exact ca bunele maniere pe care le urmăm atunci când interacționăm cu cei din jur, doar că aplicate comunicării din online. Acest cuvânt provine de la îmbinarea termenilor etichetă şi net, adică Internet, iar conceptul a apărut din necesitatea de a proteja utilizatorii din mediul online, odată ce riscurile și comportamentele inadecvate au sporit. De-a lungul timpului, regulile de netichetă au fost separate în funcție de mijloacele de comunicare folosite – mail, chaturi, rețele sociale, forumuri, bloguri, jocuri și tot așa.

Și chiar dacă nu există o singură netichetă proclamată la nivel universal, principalele reguli pe care trebuie să le respecţi atunci când navighezi pe Internet sunt în mare parte aceleași și sunt, de fapt, similare cu cele din viaţa reală. Regula de aur este să-i tratăm pe ceilalți așa cum dorim să fim tratați noi înșine. Să vedem ce alte norme presupune neticheta.

  1. Verifică ortografia și corectitudinea mesajelor. Indiferent de ceea ce scrii, trebuie să te asiguri că în postările tale nu sunt greșeli, deoarece erorile pot diminua din credibilitatea celor afirmate.
  1. Evită site-urile de tip clickbait pentru a nu face spam. O dată ce ai dat click pe link-uri cu mesaje pop-up, riști să cazi în plasa viruşilor, spyware şi malware. Distribuind astfel de link-uri, va crește riscul de a-ți „infecta” cu viruși prietenii virtuali, care au încredere în mesajele pe care le distribui. De asemenea, atunci când te înregistrezi pe variate site-uri, în măsura posibilităților, nu introduce date personale precum numărul de telefon sau adresa domiciliului.
  1. Nu vorbi cu necunoscuți și nu oferi informații confidențiale despre tine sau familia ta persoanelor de pe Internet. De asemenea, nu accepta întâlniri cu persoane necunoscute care ți-au propus online să faceți cunoștință în realitate.
  1. Dă dovadă de respect, chiar dacă nu-i cunoști pe cei cu care comunici. Nu jigni şi nu răspunde la jigniri sau oricare alte insulte comunicate în mediul virtual. Hărțuirea și incitarea la ură sunt condamnabile atât în viața reală, cât și în cea virtuală.
  1. Nu trimite e-mailuri sau mesaje pe rețele sociale la o oră nepotrivită, deoarece acest detaliu poate pune în discuţie stilul tău de viaţă. Toate mesajele de serviciu, și nu doar, se recomandă a fi expediate până la ora 18:00 și nu mai devreme de ora 8:00.
  1. Evită să scrii mesaje utilizând Caps Lock, deoarece în lumea virtuală, textele scrise integral cu litere majuscule arată ca şi cum ai striga la persoana care citeşte ceea ce ai scris.
  1. Fii discret în tot ceea ce faci pe Internet. Asta include crearea profilurilor pe reţelele sociale şi postarea comentariilor. Fii tu însuţi în online, pentru că nu eşti anonim şi ceilalți utilizatori sunt, de asemenea, oameni reali. Nu spune şi nu fă lucruri pe care nu le-ai face în realitate. Imaginea ta online este importantă indiferent de circumstanțe.

În mare parte, regulile stabilite în mediul online nu sunt reglementate prin lege. Chiar și așa, trebuie să știi că orice faptă comisă pe Internet poate avea aceleaşi consecinţe legale ca şi în viaţa reală și nu scapă pe nimeni de răspundere atunci când atinge vreun drept universal proclamat.

Bunăoară țările membre ale Uniunii Europene aplică diferite politici, fie de reglementare, fie de autoreglementare a online-ului, în special când este vorba de controlul parental. În Regatul Unit, spre exemplu, există un cod al bunelor practici, adoptat la nivel oficial, iar în Germania, utilizatorii pot folosi un software autorizat de „protecţie a tineretului”, pentru a împiedica accesarea de către copii a site-urilor web care au conţinut nepotrivit. Germania aplică de asemenea un cadru de autoreglementare care permite furnizorilor să clasifice diferite tipuri de conţinut online, cum ar fi materialele video, site-urile web sau jocurile online.

În Spania, Italia și Cehia sunt aplicate diverse mecanisme de semnalare a conţinuturilor şi a comportamentelor ilegale sau condamnabile, cu sprijinul poliţiei și a organizațiilor neguvernamentale. De asemenea, în douăsprezece state membre ale Uniunii Europene, incitarea la ură, violenţă sau discriminare pe motive de orientare sexuală în mediul online reprezintă o infracţiune penală. 

Cristina Durnea, jurista Centrului pentru Jurnalism Independent: În Republica Moldova, dacă răspândești informații mincinoase ce defăimează o altă persoană ori îi adresezi expresii injurioase, fie într-un discurs public sau pe rețelele de socializare, te poți trezi cu o plângere la poliție sau cu o cerere de chemare în instanță din partea persoanei vizate. Deși mulți consideră că exprimările inacceptabile făcute în mediul online nu presupun vreo consecință juridică, acest fapt nu corespunde sub nicio formă realității. Asta pentru că atât Legea privind libertatea de exprimare, cât și Codul contravențional îi penalizează pe cei care ofensează sau denigrează alte persoane, inclusiv în fața ecranului calculatorului. Bunăoară, pentru plasarea pe Facebook a unui simplu comentariu injurios, care lezează onoarea şi demnitatea unei persoane, riscați o amendă de la 450 la 900 de lei, iar în cazul răspândirii unor informații mincinoase ce defăimează o altă persoană, poate urma o amendă mai usturătoare, ce variază între 2.400 și 3.600 de lei.

Mai mult, destinatarul unui astfel de comentariu vă poate solicita în instanța de judecată să-i exprimați scuze și să-i compensați prejudiciul moral cauzat. 

În navigarea ta prin teoria despre netichetă și în general atunci când ești pe post de internaut, s-ar putea să fi dat de noțiuni necunoscute sau neclare. Îți propun să trecem în revistă câteva: 

Spam – utilizarea sistemelor electronice de mesagerie, cum ar fi emailul, pentru a trimite mesaje, de obicei, publicitare, care nu au fost solicitate de destinatar

Virus –  o aplicaţie care se poate multiplica singură şi răspândi de la un computer la altul, afectând sistemul calculatorului, preluând date din el și nu doar.

Malware – un virus instalat în sistemul calculatorului fără ştirea sau aprobarea utilizatorului, exploatând vulnerabilităţile din securitate.

Spyware –  este un software, adică un program, care ajută la colectarea informaţiilor despre o persoană sau o organizaţie fără ştirea lor. De asemenea, acest program poate trimite informaţii despre tine către o altă persoană sau companie fără acordul tău și poate chiar să-și asume controlul asupra unui calculator fără ştirea proprietarului.

Trolling – este o violare deliberată a regulilor implicite ale spațiilor sociale de pe Internet și se caracterizează drept o formă de agresiune socială în mediul on-line.

Cyberbullying – hărțuire online. Despre asta am vorbit într-o ediție din luna noiembrie a podcastului.

Se prea poate ca până astăzi nici să nu fi auzit despre netichetă ori despre faptul că există o zi specială când marcăm importanța siguranței pe Internet. Ce mesaje transmitem în mediul online? Cum o facem? Este atitudinea noastră un exemplu de urmat? Sunt întrebări la care merită să căutăm răspunsuri. Iar până una-alta, să avem grijă ce alegem să consumăm. Filtrează cuMINTEa trează! Urmărește-ne pe Google PodcastsApple Podcasts și SoundCloud.

——————————————

Podcastul cuMINTE este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București, în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”.



Între senzațional și etică jurnalistică.


Alfabetizare digitală și gândire critică


Cele mai răsunătoare dezinformări din


Jocurile online și gândirea critică.


Doi cetățeni, Socrate și ce


Un an de Podcast cuMINTE.


Putem avea încredere în produsele


Cum trebuie să se comporte


#cuMINTE recomandă: Platforme credibile de


Ce înseamnă propaganda informațională și


Manipularea în presă: tehnici și


Ce faci când dai de


Miturile despre Covid-19 care au


Dezinformarea și drepturile omului –


Inteligența artificială și impactul asupra


Limitele popularității pe rețele: la


Trolli & trolling – între


Neticheta și regulile de comportament


Gândirea critică, pe timp de


Clickbaiturile. Ce sunt? De ce


Siguranța online a copiilor: bullying


Media Radar. Cum înțelegi dacă


Prezidențiale 2020: cum ne informăm


Opiniile jurnaliștilor în știri –


Educația pentru media în școli:


În premieră, CJI lansează cuMINTE,