Putem avea încredere în produsele și serviciile promovate de influenceri pe rețelele sociale?

Dacă zece ani în urmă companiile își promovau serviciile și produsele preponderent la televizor și pe billboarduri, în prezent, lucrurile s-au schimbat. În campaniile lor de marketing, firmele apelează tot mai des la influencerii de pe social media, care le recomandă produsele sau serviciile comunității lor de zeci de mii de urmăritor contra unei sume de bani. 

Conform unui studiu lansat recent de Business Insider Intelligence, se așteaptă ca, până în 2022, investițiile în campaniile de promovare cu implicarea influencerilor să ajungă la 15 miliarde de dolari, înregistrând o creștere cu aproape 6 miliarde de dolari în doar trei ani. Deci vom vedea tot mai multă publicitate în feeduri și pe stories, iar acest lucru înseamnă că influencerii vor fi și mai solicitați, dar și mai bine plătiți. 

Astăzi, la Podcast cuMINTE, împreună cu mine, Ana Sârbu, îți propun să reflectăm un pic la publicitatea de pe paginile influencerilor pe care s-ar putea, cel mai probabil, să o urmărești și tu. 

Influencerii nu sunt neapărat prezentatori, cântăreți sau actori cu renume mondial. Poate fi vorba chiar și de persoane care creează tutoriale de îngrijire a tenului sau de editare a unui material video, dar care au o comunitate de fani pe social media. Fie că este vorba de Instagram, TikTok sau Facebook, atât timp cât această persoană are un număr mai mare de urmăritori pe rețelele sociale, internauții o consideră influencer. În traducere din limba engleză, acest termen înseamnă „o persoană care influențează părerea sau viziunea altuia, iar în marketing – o persoană cu capacitatea de a influența potențialii cumpărători ai unui produs sau serviciu prin promovarea sau recomandarea articolelor pe social media”.

„În tot zgomotul informațional care ne înconjoară, influencer marketing este tot mai frecvent utilizat de foarte multe branduri. Dacă, acum câțiva ani, doar anumite persoane publice sau vedete se bucurau de foarte multă încredere printre consumatori, acum influencerii, acele vedete ale online-ului, au puterea de a influența decizia de cumpărare a consumatorului sau de a impulsiona conversația. Asta se datorează și comunității sale digitale pe care a creat-o și cu care comunică în mod constant. De ce totuși influence marketingul este atât de popular? Ei bine, pentru că bugetele de promovare sunt mult mai mici comparativ cu cele alocate pentru TV. Influencerii sunt mult mai versatili, adică formatul de promovare poate fi ajustat în conformitate cu cerințele brandului, pe când în cazul TV-ului sunt anumite reguli și limite care trebuiesc respectate cu strictețe și pentru că, datorită influencerilor, promovarea este mult mai targetată – ai posibilitatea să te adresezi unui anumit public”, susține specialista în PR și Comunicare Irina Căliman.

În epoca rețelelor sociale, este greu să nu te simți copleșit de numărul de produse care sunt promovate zilnic pe rețele. Mai mult, există situații când influencerii îi pot face pe oameni să creadă că ceva este autentic și adevărat, când de fapt, poate fi doar rezultatul unui contract bine plătit. Și atunci cum să reacționezi la acest amalgam de servicii și produse promovate pe rețelele sociale de către influenceri? Cum să îți dai seama dacă sunt sigure și demne de încredere?

În prezent, nu există vreo autoritate care să supravegheze modul în care anumite produse și servicii sunt promovate de către influenceri. Potrivit unui raport al Influence.co, 61% dintre respondenții unui sondaj au precizat faptul că influencerii ar trebui să analizeze/testeze produsele sau serviciile pe care le promovează pe platformele lor. Cu toate acestea, 78% dintre respondenți au spus că vor ca persoanele pe care ei le urmăresc să-și împărtășească părerea cu privire la produsele pe care le utilizează, în pofida faptului că au fost plătiți pentru promovarea lor. În același studiu se arată că 62% dintre respondenți au fost de acord că nu este etic pentru influenceri să promoveze produse pe care nu le folosesc de fapt. 

Victoria Roșca este fondatoarea proiectului Zâmbărele, dar și a Teatrului Popular din Chișinău. Are peste 117.000 de fani pe Instagram și o comunitate de aproape 216.000 de persoane pe pagina de Facebook. Tânăra afirmă că este interesată să promoveze în special oamenii de artă, proiectele educative, dar și produsele eco pe profilurile ei.

Victoria Roșca:  „Ce ține de educație, am promovat tot felul de cursuri de limbă engleză, mai nou și de maniere. Tot felul de cursuri ce ține de educație am promovat. Nu neapărat am mers la aceste cursuri și nu neapărat mi-am trimis copilul acolo.  Dintotdeauna nu mi-a fost jale să dau tag în story la tot ce înseamnă eco, artiști care pictează și încearcă să vândă pe cont propriu ceva. Nu am urmărit ca ăștia să fie plătitori de impozite sau așa mai departe, dar publicitatea pe care o am cu companiile mai mari, de obicei fac contracte și sunt plătitoare de impozite”.

Victoria mai spune că pentru ea este important să promoveze mai degrabă oameni decât produse sau servicii.

Victoria Roșca: „Promovez oamenii în general. Oamenii care au un mic business și încearcă să facă ceva și nu neapărat doar pe cei de acasă, dar și pe cei de peste hotare, care și-au deschis ceva acolo: de la saloane de frumusețe și așa mai departe, deși este destul de riscant mai ales când este vorba despre cosmetologie, dar am făcut și așa ceva”.

Și vloggerul Dorin Galben, cu peste 104.000 de followeri pe Instagram și 111.000 pe Youtube, spune că selectează cu atenție ceea ce promovează. 

Dorin Galben, vlogger: „Produsele și serviciile pe care eu le promovez pe canalul meu de Youtube sau pe Instagram sunt produsele cu care eu rezonez, pe care le testez, companiile pe care le cunosc. Dacă nu le cunosc, atunci caut informații, văd în ce context au apărut, văd și feedbackul persoanelor care au utilizat produsele și doar după aia semnăm un contract și lucrăm mai departe”.

Influencerii susțin că au refuzat multe din ofertele pe care le-au primit, pentru că nu s-au regăsit în ideea sau mesajul brandului. Uneori, calitatea acestor servicii/produse trezea semne de întrebare.

Victoria Roșca, fondatoare „Zâmbărele” și a Teatrului Popular: „N-am acceptat practic niciodată să fac – și vreau să cred că nu am să mă joc vreodată cu așa ceva – creditele nebancare. Mă țin departe de tot ce înseamnă promovarea creditelor și mai ales nebancare. 

Dorin Galben, vlogger: „Nu promovez servicii despre care nu cunosc nimic și care au servicii sau produse de calitate îndoielnică. Pentru mine este foarte important cu cine mă asociez și sper că și pentru companii sau clienți este foarte important cu cine își asociază produsul, de asta este foarte important și eu sa fiu atent, dar și ei”.

Între timp, specialiștii în PR și Comunicare susțin că urmăritorii ar trebui să fie atenți atunci când aleg să țină cont de părerile influencerilor.

Irina Căliman, specialistă PR și Comunicare: „Este obligatoriu să analizez backgroundurile influencerilor, scandalurile în care au fost implicați, colaborările anterioare, dar și calitatea acestor colaborări, opiniile expuse și valorile cu care se asociază, dar și modul în care răspund comentariilor și criticilor de pe paginile lor”. 

Totuși, specialista afirmă că nu trebuie să mizăm pe bunul simț al influencerilor, ci să analizăm cu precauție ceea ce promovează aceștia. 

Irina Căliman: „Este explicabil de ce în ultima perioadă, și mai ales post-pandemie, au apărut tot felul de creatori de conținut, a fost înregistrată o explozie extrem de mare de noi influenceri. Sunt tot mai mulți oameni care se implică în promovarea anumitor branduri și se expun referitor la tot felul de subiecte. De aceea, atât comunicatorii, cât și consumatorii ar trebui să analizeze profilul influencerului pe care-l urmăresc și cât de consecvent este în promovarea anumitor branduri, dar și care sunt opiniile și valorile referitoare la anumite subiecte”

Potrivit expertei Irina Căliman, în unele țări există coduri de bune practici care îi responsabilizează, într-o anumită măsură, pe influenceri. Un bun exemplu este cel al României, care a aprobat recent un astfel de regulament.

Irina Căliman: „În alte țări există anumite coduri de bune practice, adică un regulament de comportament pentru creatorii de conținut. Acesta pune la punct, inclusiv din punct de vedere legal, colaborarea dintre un influencer și un brand, și totodată oferă garanții la calitatea promovării. Potrivit acelui cod, obligația principală a unui influencer este să fie sincer în afirmațiile pe care le face atunci când comunică cu urmăritorii săi” + „Înainte de a face un review unui produs, influencerul se obligă să testeze produsul respectiv și să posteze concluzia lui sinceră, urmând acele direcții de mesaje oferite fie de brand, fie de agenția cu care colaborează. Adică, un influencer are obligația de a nu face publicitate înșelătoare”.

De asemenea, unii se lasă copleșiți de numărul de urmăritori ai influencerului. Atenție însă! Este greșit să crezi că un influencer este neapărat o persoană cu mulți urmăritori sau că dacă are zeci de mii de fani, este prin urmare credibil. A fi influencer este mai mult decât un concurs de popularitate și ține în primul rând de puterea de a schimba cu adevărat percepția celorlalți.

Tu, drag ascultător, ține cont de aceste câteva sfaturi pe care le recomandă specialiștii din comunicare. Fii atent ce influencer urmărești, cercetează calitatea conținutului promovat și mai ales valorile de care se ghidează. Există influenceri cu mesaje de calitate, cu comunități reale, care sunt consecvenți și care au voce. Învață-te să-i distingi de cei care se văd vedete peste noapte și sunt avizi de vizibilitate. Filtrează cuMINTEa trează! Urmărește-ne pe Google Podcasts, Apple Podcasts și SoundCloud.

—————————————–

 Podcastul cuMINTE este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București, în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”.