Note de senzaționalism în titlul unei știri despre livrarea gazelor naturale în regiunea transnistreană 

Foto: Bani.md

În pofida recomandărilor, unele portaluri de știri continuă să informeze cetățenii utilizând titluri senzaţionale cu caracter de verdict, care să atragă cât mai mult atenția și să amplifice subiectele despre care relatează. Titlurile sunt însoțite de etichetări, calificative și amestec dintre fapte și opinii, care contravin normelor deontologice ale jurnalistului.

De această dată, este vorba despre site-ul Bani.md, care a publicat pe 7 octombrie un material cu titlul: „Ultimele zile ale Transnistriei! Schemele cu gaz blocate, regiunea intră în agonie”. Știrea a fost redactată în baza declarațiilor din cadrul emisiunii „Територия свободы”, unde membrul Consiliului Energocom Alexandr Slusari a afirmat că mecanismul prin care regiunea transnistreană primea gaze naturale fără plată ar fi ajuns aproape de colaps. Potrivit lui, dificultățile în procesarea tranzacțiilor prin băncile europene și blocarea companiilor intermediare din Emiratele Arabe Unite au afectat semnificativ schemele de plată folosite pentru gazul livrat regiunii.

Însă titlul materialului conține formulări hiperbolice, care exagerează gravitatea situației descrise și induc ideea unui colaps iminent al regiunii separatiste. Deși sursa citată, Alexandr Slusari, folosește expresia „fază de agonie” într-un sens metaforic, jurnalistul a preluat-o intocmai, transformând-o într-o predicție certă – „ultimele zile ale Transnistriei”.

Titlul funcționează mai degrabă ca clickbait, o formulă menită să capteze atenția prin dramatizare, nu să informeze obiectiv. Despre acest fenomen, Mediacritica a explicat într-o ediție a rubricii #Peînțeles

Potrivit Codului deontologic, „jurnalistul pune titluri care corespund conținutului materialului jurnalistic și le evită pe cele care induc publicul în eroare”. De asemenea, „jurnalistul trebuie să facă o distincție clară între fapte și opinii și să nu prezinte opiniile drept fapte”.

Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști stipulează: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”. De asemenea, ghidul recomandă să evităm „titluri senzaţionale cu caracter de verdict”.

Același ghid prevede: „Vom evita determinativele expresive, de obicei cu funcţiune de adjectiv (epitete), în special la redactarea ştirilor. Vom căuta să fim cât mai laconici şi mai neutri, fără a apela la calificative subiective. Un stil concis e mai eficient decât unul cu înflorituri. Vom renunţa la adjective dacă acestea nu aduc niciun element nou”.