La data de 15 septembrie, postul de televiziune ProTV Chișinău a difuzat, în buletinul de știri de la ora 20.00, un reportaj despre mai multe instituții de învățământ private de la Chișinău. În material se menționează denumirile școlilor, interviuri cu responsabilii instituțiilor, mărimea taxelor anuale, detalii ce indică prezența publicității mascate, contrară normelor deontologice.
Materialul publicat conține între altele informația precum că aceste școli „oferă condiții moderne, laboratoare dotate, profesori internaționali și programe adaptate la standarde europene”, care ar constitui avantaje în contrast cu ceea ce oferă instituțiile publice de învățământ.
Atât normele deontologice, cât și cele legale, prevăd că separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar este obligatorie. Publicitatea trebuie să fie marcată distinct și separată astfel încât să nu poată fi confundată cu produsele jurnalistice.
Potrivit Codului Serviciilor Media Audiovizuale (CSMA), comunicările comerciale audiovizuale trebuie să fie clar identificabile şi să se deosebească de conținutul editorial. Acest tip de prezentări se consideră a fi intenționate, mai ales atunci când se fac în schimbul unei plăți sau al unei retribuții similare. Comunicările comerciale audiovizuale mascate sunt o practică interzisă în mai multe state, din cauza efectului negativ al acestora asupra consumatorilor. Iar articolul 64 alineatul 4 din Cod stipulează că „sunt interzise comunicările comerciale audiovizuale care au conţinut comercial mascat sau înşelător”.
Codul deontologic al jurnalistului prevede că „este interzisă informația publicitară mascată, prezentarea informației publicitare fără marcaj sau prezentarea acesteia drept produs jurnalistic”. În Cod se mai stipulează că „este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de publicitatea comercială, de subiectele realizate în scop publicitar, de publicitatea politică (electorală). Publicitatea comercială, subiectele realizate în scop publicitar, publicitatea politică (electorală) trebuie marcate distinct și prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu produsele jurnalistice”.
Și Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom marca clar publicitatea, în special cea politică – Publicitate politică, delimitând materialele editoriale de cele publicitare prin procedee grafice (chenar, rubrică, însemne speciale)”.