La data de 5 iunie, site-ul Actualitati.md a publicat o știre cu titlul: „(Doc) Dodon: Sandu pregătește țara noastră de război” (în orig. «(doc) Додон: Санду готовит нашу страну к войне»). Materialul se bazează pe declarațiile fostului președinte al Republicii Moldova, Igor Dodon, făcute în contextul ședinței de judecată pe cazul Energocom, în care este vizat.
Autorul știrii a recurs la manipulare în titlu, selectând din afirmațiile vorbitorului sintagma „Maia Sandu pregătește țara noastră pentru război”. Igor Dodon a făcut această remarcă în contextul absenței procurorului de la ședință, pe motiv că ar fi plecat la exerciții militare. Astfel, titlul riscă să inducă panică printre cititori.
Materialul este scris dintr-o singură sursă, fără a se garanta dreptul la replică celor vizați.
Cu privire la dreptul la replică, Codul deontologic recomandă: „Jurnalistul respectă principiul potrivit căruia orice persoană supusă criticii negative are dreptul la replică, prin care să precizeze informația inexactă sau să infirme informația”. De asemenea, Codul notează că „jurnalistul pune la îndoială orice informație” și că „trebuie să obțină și să prezinte opinia tuturor părților relevante pentru subiect”. „Jurnalistul verifică, de regulă, informațiile din cel puțin două surse independente una de alta. Jurnalistul publică doar informațiile pe care, în urma verificărilor, le consideră veridice”, accentuează documentul.
Referitor la titluri, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”.
Despre panica creată artificial în presă, psihoterapeuta Dorina Vasilache a venit, anterior pe Mediacritica, cu recomandări pentru public: „Pentru populație aș recomanda să fie mai prudenți în alegerea portalurilor sau posturilor de unde se informează. Tinerii care selectează sursele de informare – să ofere ghidare persoanelor de vârsta a treia sau persoanelor care sunt mai vulnerabile din punct de vedere emoțional, care sunt ușor influențate de acei care urmăresc anumite scopuri, de oricare natură, fie politică, militară etc. Să le explice că nu tot ce este scris în ziare sau urmăresc pe rețelele de socializare este corect și relevant. Prin informarea corectă, din surse veridice, impactul emoțional poate fi diminuat, iar nivelul de panică exclus”.