Avizul Comisiei de la Veneția pe marginea unui pachet legislativ pe domeniul mass-media, promovat de Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), a constituit pentru unele instituții de presă motiv de manipulare prin titlurile știrilor publicate. Mai multe surse au interpreta și au manipulat cu privire la mesajele transmise de instituția europeană, în detrimentul unei relatări echilibrate și conforme cu normele jurnalismului profesionist.
La data de 16 iunie, Comisia de la Veneția a Consiliului Europei a publicat un aviz cu privire la pachetul de legi privind reglementarea mass-media în Republica Moldova. Este vorba despre trei proiecte: o nouă lege privind mass-media, proiectul de modificare a Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA) și cel de amendare a Legii cu privire la publicitate.
Textul publicat de Unimedia.info la acest subiect, pe data de 18 iunie, are drept titlu „Comisia de la Veneția dă de pământ cu proiectul media al PAS, avizat de Guvernul Recean”. Formularea „dă de pământ” este inadecvată pentru descrierea unei opinii juridice, chiar și critice. Astfel de calificative ar putea influența percepția publicului pe marginea problemelor analizate.
În mod similar, Safenews.md optează pentru titlul „Cenzură sub pretext european? Comisia de la Veneția critică pachetul media promovat de PAS”, care, prin semnul întrebării retoric, sugerează o acuzație gravă cum ar fi introducerea cenzurii sub acoperirea integrării europene. Chiar dacă titlul e formulat ca întrebare, el induce o ipoteză negativă și partizană, menită să alimenteze o narațiune eurosceptică, care nu reflectă cu acuratețe nuanțele avizului Comisiei.
Iar Newtv.md merge și mai departe titrând „Presa independentă riscă să dispară! Comisia de la Veneția critică proiectele elaborate de PAS cu privire la mass-media”. Este un titlu menit să inducă panică și lipsit de fundamentare. Deși semnalează unele deficiențe ale proiectului de lege, Comisia de la Veneția nu afirmă în niciunul din puncte că ar exista un risc iminent de dispariție a mass-mediei independente.
Cu privire la titluri, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”.
„Este un subiect mult prea complex că să fie redus la niște titluri alarmiste. De fapt, Comisia de la Veneția a venit cu un șir de constatări și recomandări, evidențiind atât aspecte pozitive, cât și negative, care trebuiesc remediate. Să limitezi o analiză juridică cuprinzătoare la judecata că «Comisia de la Veneția dă de pământ» cu proiectele de lege ale PAS este o manipulare. Cititorii, mulți dintre care nu cunosc nuanțele juridice, își pot face concluzii eronate dintr-un singur titlu”, a punctat pentru Mediacritica Victoria Dodon, redactora Centrului pentru Jurnalism Independent.