Portalul de limbă rusă Kp.md titrează pe 28 noiembrie: „Moldova nu a cumpărat niciodată electricitate atât de scumpă: a devenit cunoscut prețul mediu al energiei electrice pe care o cumpărăm de la români – bani nebuni” (în original: „Так дорого электроэнергию Молдова еще не покупала: Стала известна средняя цена электроэнергии, которую мы закупаем у румын – сумасшедшие деньги”).
Titlul știrii este tendențios și sugerează indirect că prețul energiei electrice furnizate anume din România ar costa „bani nebuni”. Asta deși în știre, care de altfel este axată pe o singură sursă, se spune că prețurile cresc în aceste zile în toate statele Europei și sunt enumerate mai multe motive ce explică scumpirea energiei, precum „războiul din Ucraina” și „limitarea livrărilor de gaze către Moldova”, iar în primul rând – factorul sezonier.
Mai mult, informația nu este prezentată într-un context mai larg. Deși este indicat prețul cu care energia este achiziționată de către Moldova, nu se oferă date comparative pentru a explica dacă această sumă este într-adevăr mare sau nu.
Codul deontologic prevede că „jurnalistul pune titluri care corespund conținutului materialului jurnalistic și le evită pe cele care induc publicul în eroare”. Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă, cu privire la titluri: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”. De asemenea, potrivit Ghidului, „corectitudinea şi imparţialitatea trebuie să fie o atitudine fundamentală a jurnaliştilor”, iar în prezentarea evenimentelor trebuie făcută o distincţie clară între informaţie şi opinie, evitându-se orice confuzie.
De menționat că sursa acestei știri publicate pe Kp.md este canalul de Telegram t.me/rusputnikmd. Anterior, Mediacritica a scris despre faptul că, în Republica Moldova, unele site-uri precum Sputnik.md, care a fost blocat pe 26 februarie 2022 de SIS pe motiv că difuza „informații ce incită la ură și război”, au migrat pe această rețea socială unde nu există control sau restricții când este vorba despre dezinformare sau propagandă. În context, experți media din Republica Moldova, contactați de Mediacritica, au precizat că asistăm la fenomenul când dezinformarea și propaganda au migrat pe Internet și că ar trebui identificate soluții pentru reglementarea online-ului.