#PEÎNȚELES. Este vreo diferență între propagandă și promovare?

Întrebare: Este vreo diferență între propagandă și promovare? Dacă da, care anume?

Răspuns:

Deși pot părea similare la prima vedere, propaganda și promovarea sunt totuși două concepte diferite. 

Potrivit Dexonline.ro, propagandă înseamnă „acțiune desfășurată sistematic în vederea răspândirii unei doctrine politice, religioase etc., a unor teorii, opinii, pentru a le face cunoscute și acceptate, pentru a câștiga adepți”, iar promovare este „acțiunea de a promova și rezultatul ei”. Aceeași sursă explică faptul că a promova înseamnă „a susține, a sprijini făcând să progreseze, să se dezvolte. A promova o idee”. 

Expertul media Ion Bunduchi, președintele Asociației Presei Electronice, explică faptul că în timp ce propaganda se bazează pe manipularea emoțiilor și a percepțiilor, promovarea se concentrează pe creșterea vânzărilor și a conștientizării brandului. „Propaganda este o metodă sistematică de manipulare a percepțiilor, cognițiilor și comportamentului direct pentru a obține un răspuns care promovează intenția dorită a propagandistului. Pe de altă parte, promovarea este o metodă de marketing, care implică utilizarea diferitelor tehnici pentru a crește vânzările unui produs sau serviciu. Promovarea poate fi realizată prin publicitate, vânzări personale, relații publice, marketing direct și alte metode similare”, a precizat Ion Bunduchi pentru Mediacritica. 

Totodată, potrivit lui, „propaganda este considerată negativă, deoarece poate fi utilizată pentru a obține sprijin pentru practici neplăcute și poate fi folosită pentru a ascunde adevărul. În general, propaganda este asociată cu manipularea emoțiilor și a percepțiilor, ceea ce poate duce la o reacție negativă din partea publicului. Cu toate acestea, propaganda poate avea și un efect pozitiv, cum ar fi campaniile de sănătate publică, modul sănătos de viață etc.”. 

Anterior, expertul a vorbit pe larg despre particularitățile propagandei în cadrul unei ediții a Podcastului cuMINTE

De asemenea, cu referire la propagandă, iată câteva reflecții de la președinta Centrului pentru Jurnalism Independent din România, Ioana Avădani, publicate pe Dilemaveche.ro: „Propaganda, în sine, ca mecanism, nu este nici rea, nici bună. Este ca aritmetica – oarbă la conținut. Adunarea are mereu același mecanism, indiferent care sunt termenii sumei. Tot astfel, dacă folosești corect mecanismele propagandei – acțiune susținută, set de valori, chemare la acțiune –, efectele se dezvoltă, indiferent că valorile promovate sunt «pozitive» sau «negative»”.