Educație mediatică. Cum jocurile devin instrumente esențiale de învățare

În era digitală, învățarea și dezvoltarea abilităților critice pentru a naviga în lumea online nu mai sunt opționale, ci un imperativ global. Printre numeroasele instrumente utile ca să învețe tinerii să interacționeze critic cu conținutul online sunt jocurile, populare și la orele de Educație pentru media, care se predau în școlile din țară. 

Potrivit unui sondaj național din 2022, desfășurat de Agenția de Guvernare Electronică pentru a evalua utilizarea și preferințele online ale populației, socializarea și agrementul rămân obiectivele principale pentru utilizarea Internetului în rândul cetățenilor. 

Din totalul respondenților care au utilizat Internetul timp de 12 luni, 89,5% au menționat că au folosit platformele online pentru discuții în chat, în timp ce 88,7% au accesat rețelele de socializare. În același timp, accesarea și descărcarea de conținut digital în scopuri de agrement, precum jocuri, texte, imagini, cărți, muzică și filme, a fost menționată de 67,4% dintre respondenți. De asemenea, 63,9% dintre aceștia au afirmat că citesc știri, ziare și reviste online, în timp ce 61,5% utilizează Internetul pentru a trimite sau accesa mesaje electronice. 

Sondajul a arătat că 89,4% dintre participanți accesează Internetul zilnic, în special tinerii din mediul urban, care provin din familii cu un nivel de venit mai ridicat, au un nivel înalt de educație și acces la un computer și Internet acasă. 

POPULARITATEA JOCURILOR VIRTUALE 

Dorința de a juca virtual este populară și printre copii, și în rândul adulților. Iar în cadrul procesului de educare mediatică a elevilor, profesorii au îmbrățișat jocurile ca un instrument foarte eficient în predare și învățare. Profesoara de educație media, la clasa a III-a la Liceul „Ion Luca Caragiale” din orașul Orhei, Aliona Barbăroșie, spune că folosește platforma Kahoot în mod regulat pentru a verifica cunoștințele acumulate și pentru a evalua nivelul de înțelegere al școlarilor. Astfel de platforme de învățare prin joc, pe lângă interactivitate, oferă și alte avantaje. 

„Jocurile permit realizarea unui feedback imediat atât pentru elev, cât și pentru profesor; oferă o evaluare a cunoștințelor într-un mod plăcut și relaxant. De asemenea sunt utile pentru că permit centralizarea și stocarea rezultatelor. Ele dezvoltă abilitățile digitale la elevi. Platforma Wordwall, de asemenea, ne vine în ajutor cu diferite idei pentru crearea jocurilor digitale. Ele sunt interesante, utile și au nevoie de un timp redus pentru verificarea rezultatelor”, a explicat profesoara pentru Mediacritica.

Iar profesoara de educație media la clasa a IV-a de la Gimnaziul „Merenii Noi” din raionul Anenii Noi, Angela Suhin, spune că a integrat la orele sale diverse jocuri precum Kahoot, LearningApps, Quizzez, Padlet, Jigsaw Planet, Wordwall, Story Jumper sau Book Creator în procesul de învățare.

„Aceste jocuri îi țin activi și îi fac să participe mai intens în procesul de învățare. Ei pot răspunde la întrebări în timp real, ceea ce le menține atenția și interesul. Prin intermediul acestor jocuri, putem evalua cunoștințele și înțelegerea elevilor într-un mod distractiv și interactiv. Utilizarea lor la orele de educație mediatică variază în funcție de lecție sau de necesitățile specifice ale elevilor. În cadrul lecțiilor noastre acestea sunt integrate în mod regulat. Jocurile sunt extrem de utile. Ele stimulează motivația și dorința elevilor de a învăța, transformând procesul de învățare într-o experiență captivantă și distractivă; oferă o varietate de modalități pentru a prezenta informații și pentru a testa cunoștințele, astfel acestea se potrivesc bine diferitor stiluri de învățare ale elevilor; ne ajută la consolidarea și întărirea informațiilor, deoarece interacțiunea activă și repetarea întrebărilor contribuie la fixarea cunoștințelor”, a povestit profesoara pentru Mediacritica.  

Ea enumeră și avantajele: „Interactivitate, adaptabilitate, feedback imediat, promovarea abilităților de colaborare. De asemenea, ele creează un mediu interactiv și dinamic care favorizează participarea activă a elevilor, pot fi adaptate pentru a acoperi o varietate de subiecte și niveluri de dificultate, oferă feedback imediat, ceea ce permite elevilor să corecteze rapid greșelile și să-și consolideze cunoștințele, încurajează colaborarea între elevi și dezvoltă abilități sociale și de lucru în echipă”. 

ÎNVĂȚAREA EXPERENȚIALĂ

În una din edițiile anterioare de Podcast cuMINTE, Mediacritica a adus în prim-plan importanța jocurilor online în contextul educației.  Experții invitați în cadrul ediției făceau trimitere la faptul că organizațiile internaționale cu profil academic susțin drept o prioritate să învățăm tinerii una dintre cele mai importante abilități ale secolului 21 – să rezolve creativ problemele. Jocurile online sunt de mare ajutor în acest sens. În unele, participanții pot să învețe cum să devină lideri civici. În altele – bancheri de succes. Anume cu ajutorul activităților distractive elevii dobândesc abilități și cunoștințe prin învățare experențială – adică „a învăța din experiență” -, care de multe ori lipsește în sălile de clasă tradiționale.

„În primul rând, pentru că cei mici, dar și pentru cei mari, pentru că învață în baza mai multor simțuri, atunci când este implicat și aspectul vizual, și kinestezic. Aceste simțuri amplifică gradul de procesare informațională, este unul mult mai profund. Astfel, copilul poate să învețe mai ușor și mai interesant. La școală, procesul educațional, de cele mai multe ori, este perceput ca fiind unul dificil, greoi. Datorită acestor jocuri, poate să se creeze o altă atitudine, una mult mai deschisă și una cu mai mult interes, cu mai mult impact asupra celor mici”, explica psihologa Dorina Vasilache în cadrul podcastului.

JOCURI DE EDUCAȚIE MEDIA CREATE DE CJI

Centrul pentru Jurnalism Independent a creat o serie de jocuri virtuale educative în ultimii ani, precum Aventurile lui Literatus, Media Erudit sau Bad News. Cel mai recent, Insula Adevărului, le propune copiilor să încerce rolul de jurnalist sau jurnalistă și să parcurgă un traseu cu 10 întrebări în baza unei întâmplări de pe o insulă imaginară. 

„Noi, la CJI, încercăm în permanență să diversificăm activitățile de promovare a educației media și, la un moment dat, am optat și pentru jocuri pentru că le considerăm o modalitate inedită și interesantă de a ajunge la cât mai mult public și de a implica cât mai mulți beneficiari în ceea ce facem zi de zi prin activitățile de educație media. Primul joc a fost lansat în 2016, când organizam primul Hackathon de educație media. Ulterior, am repetat această experiență frumoasă și am lansat și alte jocuri care s-au bucurat de succes printre elevi și profesori”, potrivit Inei Grejdeanu, directoare de dezvoltare strategică la CJI.