Raport OMS // Utilizarea problematică a rețelelor sociale, în creștere în rândul adolescenților din Europa și Asia Centrală, inclusiv din Republica Moldova

Un recent raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) evidențiază o creșterea îngrijorătoare a utilizării problematice a rețelelor sociale în rândul adolescenților din Europa și Asia Centrală, inclusiv Republica Moldova. Utilizarea excesivă a acestor platforme este adesea asociată cu tulburări emoționale, dificultăți sociale și performanțe academice scăzute. Studiul a urmărit obiceiurile de utilizare a rețelelor sociale și jocurilor video în 44 de țări, cu scopul de a evalua impactul digitalizării asupra sănătății mentale și sociale a tinerilor.

SITUAȚIA ÎN REPUBLICA MOLDOVA

Datele raportului arată că adolescenții din Republica Moldova, ca și în alte părți ale Europei, se confruntă cu provocări legate de utilizarea rețelelor sociale. Astfel, 11% dintre adolescenți au raportat utilizarea problematică a rețelelor sociale. Potrivit studiului, problema este mai frecventă la fete decât la băieți, un fenomen observat, de altfel, în mai multe țări. De asemenea, s-a remarcat că adolescenții din familii cu venituri mai mari sunt mai predispuși să fie în contact online constant cu prietenii lor, comparativ cu cei din familii cu venituri mai mici.

Studiul mai arată că 31% dintre minorii moldoveni de 11 ani, 33% dintre cei de 13 ani și 36% dintre cei de 15 ani se află în contact cu prietenii lor online pe tot parcursul zilei, acest procent crescând la 38% în rândul fetelor de 15 ani.

ROMÂNIA, ȚARA CU CEA MAI MARE PREVALENȚĂ

În general, prevalența utilizării problematice a crescut ușor din 2018 (de la 7% la 11%). O creștere mai mare a fost observată la fete comparativ cu băieți, fetele de 13 ani înregistrând o creștere de șase puncte procentuale în utilizarea problematică a rețelelor sociale din 2018. România a înregistrat cea mai mare creștere a utilizării problematice a rețelelor sociale în funcție de vârstă și gen (22%), urmată de Malta (18%) și Bulgaria (17%). Cea mai mică prevalență a fost documentată în Olanda (5%).

Potrivit OMS, adolescenții care folosesc rețelele sociale într-un mod problematic prezintă simptome de depresie, anxietate și dificultăți în a se integra în mediul social. Aceste probleme sunt adesea agravate de utilizarea excesivă a platformelor digitale, ceea ce poate duce și la o scădere a performanțelor academice.

OMS recomandă implementarea unor programe educaționale care să promoveze alfabetizarea digitală și utilizarea sănătoasă a rețelelor sociale. Autoritățile ar trebui să colaboreze cu școlile și părinții pentru a ajuta adolescenții să gestioneze mai bine timpul petrecut online și să dezvolte un echilibru între activitățile online și cele offline.

Raportul a sondat, în anul 2022, tineri cu vârste de 11, 13 și 15 ani din 44 de țări din Europa, Asia Centrală și Canada.