Mediacritica a obținut certificatul internațional de calitate JTI 

Foto: Journalismtrustinitiative.org

Portalul de știri Mediacritica, deținut de Centrul pentru Jurnalism Independent, a obținut, la data de 24 octombrie, certificarea Journalism Trust Initiative (JTI), un mecanism internațional care recompensează jurnalismul etic. Pentru CJI, atribuirea acestui certificat „demonstrează o dată în plus aderența noastră la principiile de transparență și integritate.

Mecanismul a fost gândit de organizația Reporteri fără Frontiere și „a apărut drept răspuns la necesitatea, la nivel global, de a distinge sursele de informație demne de încredere pe piața media”, așa cum informa anterior Media Azi. „Pe măsură ce neîncrederea în media și jurnaliști crește, iar conținutul jurnalistic, distribuit pe platforme, concurează direct cu orice alt tip de conținut, a devenit urgent să se găsească soluții structurale pentru a restabili încrederea și a crea condiții favorabile recuperării acesteia”, este specificat pe site-ul Journalism Trust Initiative.

JTI este conceput ca un standard ISO, dezvoltat de un grup de 130 de experți internaționali, sub egida Comitetului European pentru Standardizare. Procesul de certificare presupune trei pași. Prima etapă este cea de autoevaluare a instituției media prin oferirea răspunsurilor la mai multe întrebări ce țin de criteriile JTI. Rezultatele autoevaluării se fac publice prin intermediul raportului de transparență, iar etapa finală constă în efectuarea unui audit extern, de către o companie internațională. 

„Mediacritica este una din cele câteva instituții media din Republica Moldova care au reușit în 2024 să obțină certificatul internațional de calitate JTI. Atribuirea acestuia portalului nostru demonstrează o dată în plus aderența noastră la principiile de transparență și integritate. Documentul, care este atribuit doar după verificarea foarte riguroasă a gradului de conformitate a instituției de presă cu un set de standarde editoriale, certifică faptul că instituția media este demnă de încredere”, a precizat Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent. 

Potrivit ei, certificarea JTI „vine cu mai multe beneficii pentru instituțiile deținătoare –  ar putea aduce mai mult venit din publicitate, servind drept reper pentru agențiile de publicitate, și ar putea să fie folosit de platformele online, cum ar fi Meta, Google sau TikTok, pentru a oferi o vizibilitate mai mare mass-mediei credibile în motoarele lor de căutare și algoritmii de recomandare, încurajând publicul să aleagă informații credibile”.

Potrivit organizației Reporteri fără Frontiere, mai mult de 1.000 de instituții media din 80 de țări sunt deja parte a procesului de aliniere la criteriile de transparență JTI. 125 dintre acestea au ales să facă publice rezultatele autoevaluării, iar 20 de instituții de presă au primit certificarea JTI în urma auditului extern.