În era digitală, în care trăim cu toții de ceva timp și unde tehnologia este parte integrantă a vieții cotidiene, majoritatea populației, inclusiv elevii, navighează cu ușurință între aplicații mobile, ceasuri inteligente și platforme online care oferă informații în câteva secunde. În acest context, un proces educațional care s-ar baza exclusiv pe manuale tipărite, caiete și stilouri riscă să devină plictisitor și ineficient.
De aceea, responsabilitatea adulților, în special a factorilor de decizie, este să adapteze sistemul educațional la realitățile actuale. Este esențial să integrăm inteligent noile tehnologii în procesul de învățare, pentru ca educația să continue să trezească interesul elevilor pentru cunoaștere.
Altfel spus, trebuie să aducem educația acolo unde se află deja elevii noștri – în mediul digital, un spațiu familiar pentru ei, în care se simt în largul lor și care, valorificat corect, poate deveni un catalizator pentru performanță și dezvoltare personală.
Pornind de la această realitate, și în spiritul eforturilor Ministerului Educației și Cercetării (MEC) de modernizare a sistemului de învățământ, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat inițiativa de digitalizare a tuturor manualelor de Educație pentru media – pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, în limbile română și rusă. Cu doar câțiva ani în urmă, când am început primele discuții despre această inițiativă, totul părea un proces complicat și de o perspectivă îndepărtată. Totuși, vechea zicală „Ochii sperie, dar mâinile bucură” se dovedește a fi adevărată. Iar acum, odată cu începutul anului de studii 2025–2026, avem bucuria de a spune cu încredere: Am reușit!
Grație unui efort comun al CJI, al autoarelor manualelor, Loretta Handrabura și Natalia Grîu, și al unei echipe dedicate de dezvoltatori IT, platforma digitală Educație pentru media este în prezent accesibilă publicului larg: Emi.cji.md.






La baza acestei inițiative stau observațiile cadrelor didactice și părinților, dar și rezultatele mai multor studii care indică un fenomen îngrijorător: tot mai mulți elevi consideră lecțiile tradiționale neinteresante, iar metodele clasice de predare – rigide și neadaptate ritmului lor de viață. În aceste condiții, curiozitatea dispare, iar dorința de a învăța scade vizibil.
Așadar, întrebarea firească este: ce facem mai departe?
Răspunsul este clar: continuăm să inovăm, să adaptăm și să digitalizăm. Nu pentru a înlocui complet abordările anterioare, ci pentru a crea un echilibru – un sistem educațional viu, relevant și, foarte important, conectat la realitate.
În ultimii 9 ani, CJI a implementat în școală, cu sprijinul MEC, disciplina opțională Educație pentru media. În această perioadă, manualele tipărite au fost actualizate și adaptate la noile realități trăite de elevi. Astăzi, conținuturile lor reflectă în mod direct stilul de viață al generației tinere și vin cu recomandări concrete despre cum să gestioneze volumul imens de informații care îi asaltează zilnic, cum să identifice și să evite manipulările tot mai sofisticate din mediul online sau cum să navigheze cu atenție și în siguranță în spațiul digital, fără a se simți pierduți sau confuzi.
În același timp, interacțiunile cu cadrele didactice au scos în evidență un lucru esențial: predată cu implicare și însoțită de resurse digitale, această disciplină transformă lecțiile în experiențe dinamice, relevante și atractive.
„Chiar și elevii care par complet dezinteresați la începutul lecției, ajung, la un moment dat, să se implice activ în discuții. Spre final, descoperim adesea că unii dintre ei au abilități surprinzătoare de editare video, se descurcă excelent în mediul digital sau, din păcate, au fost victime ale unor escrocherii online. Sunt experiențe reale, personale, pe care le împărtășesc în timpul lecțiilor, iar colegii lor au de învățat”, povestește una dintre profesoarele de Educație pentru media.
Astfel de exemple demonstrează că Educația pentru media este nu doar o disciplină „de actualitate”, ci una care le oferă profesorilor instrumente moderne de predare și ocazia de a descoperi potențialul creativ, critic și uman al elevilor.
În anul 2025, a fost făcut un nou pas important în dezvoltarea acestei discipline: digitalizarea manualelor de Educație pentru media, pentru a aduce elevii în fața unui nou tip de interacțiune – digitală.
Este important de menționat că manualele digitale nu reprezintă versiunea PDF a celor tipărite. Versiunile digitale oferă resurse audio și video, sarcini interactive și jocuri educative, quizuri și aplicații de învățare, exerciții și activități practice. Elevii devin astfel participanți activi, nu doar receptori de informații. Un alt avantaj major al manualelor digitale este că oferă feedback instant, contribuind astfel la o învățare mai eficientă și mai personalizată.


În același timp, merită subliniat că digitalizarea nu diminuează rolul profesorului – dimpotrivă, el rămâne un element esențial în procesul educațional. Versiunea digitală a manualelor oferă profesorilor posibilitatea de a adapta conținutul lecțiilor în funcție de nivelul, ritmul și interesele fiecărui elev, diversifică metodele de predare și creează un mediu de învățare flexibil și personalizat.
În concluzie, prin lansarea platformei digitale Educație pentru media, CJI contribuie activ la modernizarea sistemului educațional din Republica Moldova. Inițiativa de digitalizare a manualelor susține inovația și este în pas cu tendințele globale, oferind profesorilor un sprijin real în misiunea lor: să-i învețe pe elevi cum să învețe, folosind instrumente cu care ei rezonează și în care se regăsesc.
Mariana Tabuncic, manageră de program, CJI
Analiza a fost elaborată în cadrul proiectului „Presă rezilientă, alegători informați: protejarea alegerilor din Moldova împotriva dezinformării”, susținut financiar de Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția donatorului.