„Maia Sandu, candidata PAS, a avut cele mai multe apariții în lumină negativă și a fost dezavantajată și de materialele negative despre activitatea administrației publice centrale și a Partidului Acțiune și Solidaritate. Ceilalți concurenți au fost reflectați preponderent în context neutru”. Este una dintre concluziile celui de-al patrulea raport de monitorizare în cadrul campaniei electorale pentru prezidențiale și referendum, prezentat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) marți, 22 octombrie.
Cel de-al patrulea raport de monitorizare al CJI cuprinde perioada 11-18 octombrie 2024, care a precedat ziua celor două scrutine: alegerile prezidențiale și referendumul republican constituțional. Instituția a monitorizat zece posturi de televiziune: Cinema 1, Exclusiv TV, Gagauziya Radio Televizionu (GRT), Jurnal TV, Moldova 1, N4, ProTV Chișinău, TV8, TVC 21 și TVR Moldova.
În acest interval de timp, CJI a avut în vizor 405 materiale cu tangență electorală directă și indirectă, între care 342 de știri, 32 de emisiuni și 31 de dezbateri.
„Maia Sandu, candidata PAS, a avut cele mai multe apariții în lumină negativă – 29, iar în șapte cazuri – în lumină pozitivă. Sandu a fost dezavantajată și de materialele negative despre activitatea administrației publice centrale și a PAS – 85 în total – și a fost favorizată de materiale în lumină pozitivă la adresa acestor instituții – 35 în total. Ceilalți concurenți au fost reflectați preponderent în context neutru. Dintre partidele participante la referendum, PAS a avut cele mai multe apariții în context negativ – 30 de ori, iar tonalitatea reflectării celorlalte partide a fost preponderent neutră”, a explicat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.
Întrebată despre reflectarea referendumului în presă, Nadine Gogu a precizat că acest fapt „nu prea s-a văzut la TV în această lună pe care am monitorizat-o”.
„În primele săptămâni au fost puține materiale, care se rezumau la știri privind înregistrarea unor candidați pentru participare la referendum. Accentul în presă s-a pus mai mult totuși pe scrutinul pentru prezidențiale. Au fost mai mulți candidați și candidate reflectați. În ultima săptămână am văzut că a crescut numărul de subiecte sau tematici despre referendum. La un moment dat au apărut și materiale care explicau ce înseamnă referendum, pentru ce vor vota oamenii la referendum, doar că au fost puține, din păcate. Din considerentul că au fost două campanii în una s-au amestecat toate și oamenii nu au putut să aibă acces la informații care i-ar fi putut ajuta să înțeleagă mai bine ce e cu acest referendum”, a punctat directoarea executivă a CJI.
Potrivit raportului, în perioada monitorizată au fost înregistrate următoarele tendințe generale:
- Cinema 1 a oferit acces direct în știri tuturor candidatelor și candidaților înscriși în cursa electorală pentru funcția de președinte al Republicii Moldova. Tonalitatea reflectării actorilor electorali a fost mai mult neutră și pozitivă. Maia Sandu, candidata PAS, a fost reflectată atât neutru, cât și pozitiv și negativ, fiind în egală măsură avantajată și dezavantajată de tonalitatea pozitivă și negativă a aparițiilor reprezentanților APC.
- Exclusiv TV a abordat subiectele electorale în știri, emisiuni și dezbateri, oferind acces direct majorității actorilor electorali. Candidații și candidatele participante la scrutin au apărut în lumină mai mult neutră, dar și pozitivă. Tonalitatea reflectării Maiei Sandu a fost mai mult negativă, în special în emisiuni. Majoritatea partidelor politice participante în campania pentru referendum au fost reflectate neutru, cu excepția partidului de guvernământ care a avut apariții și în lumină negativă, care au dezavantajat-o pe Maia Sandu, candidata PAS.
- Postul regional de televiziune publică GRT a reflectat sumar campania în știri, subiectele electorale cu caracter electoral fiind abordate mai mult în emisiuni și dezbateri. Tonalitatea prezentării majorității actorilor electorali a fost neutră și pozitivă, iar Maia Sandu, candidata PAS, a fost reflectată doar în context negativ. Partidele politice au fost prezentate mai mult neutru, cu excepția partidului de guvernământ, care a apărut exclusiv în lumină negativă, dezavantajând-o pe candidata PAS, prin transfer de imagine negativă.
- Jurnal TV a oferit acces direct în știri tuturor candidatelor și candidaților electorali, fără a favoriza sau defavoriza vreunul dintre ei. Tonalitatea reflectării acestora a fost majoritatea cazurilor neutră. Partidele participante în referendum au fost reflectate preponderent neutru, la fel ca și reprezentanții administrației publice centrale.
- Postul public de televiziune Moldova 1 a continuat să reflecte campania electorală atât în buletinele de știri, cât și în dezbateri organizate atât pentru referendum, cât și pentru alegerile prezidențiale. Toți concurenții electorali au avut acces în materialele postului public de televiziune. În majoritatea cazurilor, candidații au fost prezentați neutru. Guvernul a avut un număr egal de apariții în lumină pozitivă (în știri) și, respectiv, negativă (în dezbateri). Prin transfer de imagine, aceste apariții au fost în măsură să o avantajeze și să o dezavantajeze pe Maia Sandu, în calitate de candidată a partidului de guvernământ.
- N4 a reflectat campania electorală atât în știri, cât și în emisiuni. O defavorizare evidentă a fost observată în cazul Maiei Sandu care a fost pusă în lumină negativă în mai mult de jumătate din numărul total de mențiuni pe care le-a avut în calitate de candidată/președintă în exercițiu. Ea a mai fost defavorizată printr-un număr relativ mare de mențiuni în context negativ ale PAS și ale APC. Majoritatea acestor mențiuni au fost făcute în emisiuni.
- ProTV Chișinău a informat despre desfășurarea campaniei electorale în știri și dezbateri. În perioada de raport nu a fost observată o favorizare sau defavorizare evidentă a vreunui candidat la funcția de șef al statului. Majoritatea situațiilor în care candidații au fost dezavantajați au avut loc în contextul discuțiilor din dezbateri. Aceeași tendință a fost observată și în cazul administrației publice centrale.
- TV8 a reflectat scrutinul în știri, emisiuni și dezbateri, oferind acces direct în știri majorității candidatelor și candidaților pentru funcția de șef al statului. Cei mai mulți dintre actorii electorali au fost prezentați în lumină neutră, iar o parte au avut apariții și în lumină negativă, în dezbateri sau emisiuni. Tonalitatea reflectării partidelor politice a fost mai mult neutră, la fel ca și a reprezentanților APC.
- TVC21 a reflectat campania electorală în buletinele News Digest, emisiuni și dezbateri. În calitate de concurentă electorală, Maia Sandu a fost defavorizată în majoritatea cazurilor în care a fost menționată. Ea a mai fost defavorizată de majoritatea mențiunilor în context negativ ale Guvernului și PAS. Aceste mențiuni au fost făcute în majoritatea cazurilor în emisiuni și dezbateri.
- TVR Moldova a relatat despre campania electorală în știri și a oferit candidaților acces în dezbateri. În perioada de raport, nu a fost observată o favorizare sau defavorizare evidentă a candidaților. Sporadic, Maia Sandu, PAS și Guvernul au fost dezavantajați în dezbateri. În știri, Executivul a fost pus în lumină pozitivă în majoritatea situațiilor fapt care, prin transfer de imagine, a fost în măsură să o avantajeze pe candidata partidului de guvernământ, Maia Sandu.
Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte din care face parte și CJI. Următorul raport, care va cuprinde cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale, va fi lansat la 5 noiembrie.
Realizarea raportului de monitorizare a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Ambasadei Marii Britanii la Chișinău. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea Regatului Unit, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.