ARTICO, despre promovarea educației media în instituțiile de învățământ extrașcolar:  Un rol crucial în formarea tinerilor într-o societate din ce în ce mai digitalizată

Foto: Artico.md

Integrarea educației mediatice și promovarea gândirii critice are loc în Republica Moldova nu doar în școli, dar și în instituțiile de învățământ extrașcolar. Centrul Republican pentru Copii și Tineret ARTICO este unul dintre exemple. În următorii doi ani, instituția planifică să desfășoare mai multe activități de informare și instruire în domeniu, potrivit planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM) pentru 2024-2026, document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și promovat recent. 

„Educația media joacă un rol crucial în formarea copiilor și tinerilor pentru a naviga într-un univers online complex și adesea provocator. Puntea către comunicarea sigură și creativă este educația media, care învață copii și tinerii cum să navigheze prin informațiile online, să analizeze critic conținutul digital și să-și exprime creativitatea în mediul digital. În acest sens, ARTICO pune accent pe informarea corectă prin intermediul diverselor activități destinate atât tinerelor generații, cât și reprezentanților instituțiilor de învățământ non-formal”, afirmă Violina Creciun, șefa secției Comunicare și relații internaționale la Centrul Republican pentru Copii și Tineret ARTICO.

Potrivit ei, pe parcursul anului de studii 2023-2024, ARTICO a organizat diverse întruniri cu cadrele didactice din țară, în scopul facilitării oportunităților din domeniul extrașcolar, care au inclus și unele subiecte din domeniul media. De exemplu, proiectul „Academia Ta”, care este destinat copiilor cu vârsta cuprinsă între 5 și 13 ani, a inclus și ateliere care au pus accent pe rezistența la manipulare, iar Școala TV „Pixel Media Center ARTICO” a desfășurat o serie de activități în domeniul jurnalistic, precum ateliere de educație media unde beneficiarii au învățat cum să evalueze sursele de informații, cum să înțeleagă conceptele de manipulare și distorsionare a informațiilor și cum să dezvolte abilități de analiză critică a știrilor și a conținutului media.

Pentru ARTICO, integrarea educației media și a gândirii critice în programele educaționale joacă un rol important în pregătirea copiilor și tinerilor pentru a deveni cetățeni responsabili și informați într-o societate din ce în ce mai digitalizată și conectată prin media. Aceasta implică nu doar învățarea abilităților tehnice, ci și dezvoltarea unei perspective critice și a unei înțelegeri profunde a impactului social al mediilor de comunicare moderne”, ne-a mai spus Violina Creciun.

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Documentul a fost aprobat de cele două ministere la 17 mai 2024. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.