La sfârșitul săptămânii trecute, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii au aprobat, printr-un ordin comun, Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM), document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și care „vine să încununeze eforturile” ultimilor ani în acest domeniu în Republica Moldova, spune Nadine Gogu, directoarea organizației neguvernamentale de media. În cadrul evenimentului desfășurat la 24 mai 2024, planul interministerial, aprobat la 17 mai 2024, a fost prezentat și consultat cu reprezentanți ai societății civile, mediului academic, comunității de donatori și parteneri.
CJI desfășoară activități în domeniul educației media de peste zece ani, iar prin acest document și-a propus să implice instituțiile de stat în acțiuni de alfabetizare informațională și media , ca să crească astfel nivelul de gândire critică a cetățenilor Republicii Moldova. Astfel, activitățile stipulate în planul interministerial vor fi incluse în planurile de acțiuni ale instituțiilor relevante pentru anii 2024 – 2026.
„În ultimii doi ani, în paralel cu mai multe proiecte de educație media, am pornit un proces de oficializare sau de atribuire a unui caracter oficial conceptului AIM. Se întâmplă după mai mulți ani de muncă pe segmentul educației pentru media, perioade în care lucrurile mergeau când mai bine, când mai puțin bine, în funcție de agenda Ministerului Educației și Cercetării, cu care avem un parteneriat de durată. După mai multe discuții, inclusiv la Forumul de Educație Media, am decis să pornim o campanie de pledoarie menită să inverseze rolurile, astfel încât rolul de promotor al conceptului să revină statului, iar societatea civilă să continue activitățile ca partener”, a precizat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, în cadrul evenimentului de prezentare și consultare a documentului.
Planul se dorește a fi o primă etapă de planificare strategică în domeniul AIM. „Avem nevoie de o societate formată din cetățeni bine informați, capabili să distingă manipularea, dezinformarea, propaganda, să recunoască care surse media sunt independente și care nu și să poată evalua sursele de informare. Alfabetizarea media presupune și abilități de creare a conținutului, deoarece contribuim adesea la dezinformare și propagandă prin distribuirea unor postări. Toate aceste aspecte sunt cruciale pentru rezistența la pericolele pentru securitatea informațională și democrație în general”, a explicat cercetătoarea Angela Vacaru care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului Interministerial privind AIM.
ROLUL MINISTERELOR
Potrivit planului, cele mai multe dintre acțiuni urmează să fie coordonate de Ministerul Educației și Cercetării. „Urmează multă muncă și colaborare. Dacă am estima ceea ce este inclus în acest plan, 80% îi revine Ministerului Educației și Cercetării. Dispunem de resurse umane și financiare limitate, așa că tot ceea ce putem face trebuie realizat împreună cu alți actori ai societății civile și cu resursele umane din sistemul educațional. Diferența calitativă a acestor activități o vor face persoanele care vor pune în implementare tot ceea ce vor elabora experții. Dezvoltarea competențelor apare atunci când un copil este încurajat să pună întrebări despre lucrurile neclare și dorește să afle mai multe. Dacă vâslim cu o singură vâslă, există riscul ca luntrea să se scufunde. Noi, la MEC, ne dorim să vâslim cu multe vâsle”, a declarat Valentina Olaru, secretară de stat în domeniile învățământului general, învățării pe tot parcursul vieții și relațiilor interetnice.
„Suntem conștienți de importanța educației media în lumea de azi, iar documentul în cauză poate fi un pas important spre o politică publică în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media. Împărtășim pe deplin acțiunile stipulate în Plan și ne vom mobiliza la maximum, alături de colegii de la Ministerul Educației și Cercetării, pentru a-l realiza. Putem oferi resursele noastre și anume bibliotecile. La nivelul celor două biblioteci naționale, în colaborare cu Asociația bibliotecarilor din Republica Moldova, am implementat programe de educație mediatică și informațională. Prin intermediul acestor biblioteci, am reușit să formăm, la nivel național, 20 de formatori care au dezvoltat aceste competențe și pot să desfășoare instruiri. Putem vorbi de o rețea de formatori și la nivel regional. Deja 60 de biblioteci publice din toate raioanele țării au instituționalizat serviciul de educație mediatică, ceea ce înseamnă că au un portofoliu bine dezvoltat, o agendă și, respectiv, desfășoară aceste activități”, a spus în cadrul evenimentului Diana Silivestru, șefă interimară a Direcției arte, industrii creative și educație artistică a Ministerului Culturii.
„Această abordare comprehensivă și incluzivă s-ar putea dovedi utilă pentru viitorul Republicii Moldova, dar și pentru țările din regiune, care urmăresc Moldova ca pe o platformă, ca pe un loc de învățare în raport cu provocările”, a declarat ambasadorul Danemarcii, Søren Jensen, prezent la eveniment.
CE PREVEDE PLANUL INTERMINISTERIAL AIM?
Scopul documentului este de a „crește nivеlul de alfabetizare infоrmаțiоnаlă și media а cetățenilor Republicii MoIdova рrin sporirea accesului la oportunități de infоrmare și învățare formală și infоrmаIă, începând cu nivеlul preșcolar și соntinuând сu toate celelalte categorii de vârstă, la care sa aibă acces inclusiv reprezentanții minorităților lingvistice și еtniсе, categoriile social-vulnerabile, grupurile cu acces limitat la informații și cele cu сеrințе educaționale speciale (сum ar fi реrsоаnе cu dеfiсiеnțе de auz sau văz etc.)”.
Totodată, „aрrоbаrеа și imрIеmеntarеа Planului interministerial AIM va contribui la consolidarea și сооrdоnаrеа еfоrturilоr și inițiativelor intersectoriaIe în domeniuI alfabetizării media. lmpactul рrорus al acestui Рrоgrаm se referă la atingerea unеi dinamici pozitive а ratei de сеtățeni се au abilități de AIM și sunt abilitați реntru о implicare mai еfiсiеntă în dialog și libertatea de ехрrimаrе responsabilă, accesuI la iпfоrmаțiе, egalitate de gen, diversitate, расе și dezvoltare durabilă”, se arată în document.
CONTEXT
În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.
În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.
Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.
Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.