Cum se informează tinerii din Republica Moldova în 2025: între TikTok, site-uri de știri și ChatGPT

Foto: Diez.md

Tinerii din Republica Moldova aleg să se informeze în primul rând de pe platforme sociale precum TikTok și Instagram, în timp ce încrederea lor reală rămâne orientată spre surse tradiționale precum site-urile de știri, familia sau televiziunea, arată studiul „Indexul YOUTH MIL 2025”, făcut public la sfârșitul lunii mai. Cercetarea oferă o imagine detaliată asupra comportamentului media al tinerilor, preferințelor de conținut, surselor de informare și nivelului de gândire critică, precum și asupra influenței factorilor educaționali sau sociali.

ROLUL TIKTOK ÎN INFORMAREA TINERILOR

Studiul de evaluare a alfabetizării informaționale și media (AIM) a tinerilor din Republica Moldova, realizat de Centrul Media pentru Tineri în perioada ianuarie – martie 2025, relevă că atunci când au fost rugați să aleagă sursa preferată de informare, cei mai mulți tineri au optat pentru TikTok (26%), urmat de Instagram (14%), site-uri de știri (13%), Telegram (7%), discuțiile cu părinții, familia (7%), YouTube (7%), discuțiile cu prieteni, colegi (6%), Facebook (5%), TV (5%, inclusiv online)  și școală (4%), înțelegându-se profesorii sau biblioteca.  

Cercetarea scoate în evidență că „deși TikTok-ul aparent e lider la capitolul surselor preferate de informare, când tinerii au fost rugați să selecteze cea mai de încredere sursă, TikTokul s-a clasat abia pe locul 7, fiind selectat de doar 6% din respondenți. Tinerii în primul rând au încredere în informația de pe site-urile de știri (22%), urmate de discuțiile cu părinții, familia (18%), TV (10%), Instagram (9%), Telegram (8%) și școală (7%)”.

Aceste rezultate au fost confirmate și de răspunsurile oferite la întrebarea similară deschisă și de control, care solicita indicarea a top trei surse preferate pentru informare. Astfel, TikTokul a fost menționat de fiecare al cincilea respondent, fiind depășit doar de browserele de căutare precum Google sau Safari, care a fost menționat de 30%, iar inteligența artificială (AI) a fost indicată de 11% din respondenți ca sursă preferată de informare, lider fiind ChatGPT.  

YOUTUBE ȘI TIKTOK, PE POST DE DIVERTISMENT

Pentru recreere, 62% dintre tineri aleg YouTube, 40% preferă TikTok, iar 35% – Instagram. Consumul de muzică (Spotify, SoundCloud etc.) și filme (Netflix, torrente) completează tabloul navigării în spațiul digital. Facebook este menționat rar, iar radioul și revistele aproape dispar din peisajul media al tinerilor, arată cercetarea.

În același timp, cu referire la alte platforme de interacțiune socială, Instagram este folosit în principal pentru comunicare între prieteni, Telegram pentru informații, iar Viber pentru interacțiunea în grupurile de clasă. WhatsApp este utilizat într-o măsură mult mai mică. Facebook și Messenger sunt aproape absente.

Potrivit studiului, platformele accesate zilnic de tineri sunt Instagram – 89%, TikTok – 87%, YouTube – 69%, Telegram – 54%, Viber – 48%.

CE CONȚINUT CONSUMĂ TINERII DE PE ACESTE PLATFORME

Conținutul video scurt (sub 2 minute) este dominant pe TikTok (85%) și Instagram (71%). YouTube este lider absolut la videoclipuri lungi (87%). Textele sunt preferate mai ales pe Viber, Telegram și site-uri de știri, iar audio/podcasturile, deși în creștere, rămân marginale, relevă cercetarea. 

„Majoritatea tinerilor la focus-grup au menționat că nu distribuie foarte des poze sau scriu postări pe rețele, ci preponderent urmăresc alte pagini și conturi. Tinerii au mai menționat că nu prea se simt în siguranță pe rețelele de socializare și trebuie să aibă grijă la ce distribuie. De multe ori pozele sau postările pot ușor genera critici sau discurs care instigă la ură, indiferent dacă ești o persoană mai puțin cunoscută sau infuencer”, este precizat în studiu.

Totodată, participanții la focus-grupuri au confirmat tendința de informare pasivă, prin scroll pe feeduri. Televiziunea e rareori urmărită în mod activ și mai ales în context familial. Bibliotecile sunt frecventate sporadic, în special pentru manuale sau liste de lectură. Respondenții la chestionar au indicat și denumiri ale surselor media pe care le urmăresc, cel mai des regăsindu-se ProTV, urmat de Diez.md, Stiri.md, Ziarul de Gardă, Jurnal TV, TV8, Moldova 1. 

Studiul „Indexul YOUTH MIL 2025” a fost realizat în perioada ianuarie–martie 2025 de Centrul Media pentru Tineri (CMT), cu sprijinul financiar al organizației internaționale Institute for War & Peace Reporting (IWPR) și al Guvernului Regatului Unit. Cercetarea și-a propus să analizeze nivelul de alfabetizare informațională și media (AIM) a tinerilor din Republica Moldova, cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani, exclusiv din rândul vorbitorilor de limbă română.

Metodologia utilizată a fost una mixtă, combinând un chestionar online (cu 862 de respondenți din mediul urban și rural) și focus-grupuri regionale (Chișinău, Cahul, Bălți) pentru a valida și contextualiza datele cantitative. Chestionarul a fost completat de elevi cu ajutorul telefoanelor mobile personale, în cadrul instituțiilor de învățământ, sub ghidajul tinerilor promotori AIM din rețeaua CMT.