Dan Perciun: „Trebuie să integrăm educația media în alte discipline de bază în școli”

Foto: Captură Podcast cuMINTE

La sfârșitul lunii mai, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii au aprobat, printr-un ordin comun, Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM), document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Acesta „vine să încununeze eforturile” ultimilor ani în acest domeniu în Republica Moldova, potrivit lui Nadine Gogu, directoarea organizației neguvernamentale de media. 

CJI desfășoară activități în domeniul educației media de peste zece ani, iar, prin acest document, și-a propus să implice instituțiile de stat în acțiunile de alfabetizare informațională și media, astfel încât să crească nivelul de gândire critică a cetățenilor Republicii Moldova. Astfel, activitățile stipulate în Plan vor fi incluse în planurile de acțiuni ale mai multe instituții relevante – de la școli și grădinițe, la autorități centrale – pe parcursul anilor 2024 – 2026. 

Potrivit ministrului Educației și Cercetării, Dan Perciun, cele mai importante acțiuni din Planul AIM țin de dezvoltarea curriculară, integrarea competențelor de educație media în alte discipline, precum limba română sau limba engleză, elaborarea manualelor noi și desfășurarea instruirilor pentru profesori, ca să integreze aceste competențe în procesul lor de predare. 

„Asta este direcția în care trebuie să mergem, să integrăm educația media în alte discipline, cum ar fi limba română sau limba engleză. Avem o colaborare bună cu CJI, am aprobat acele curricula opționale, ele sunt astăzi propuse sistemului, se promovează, unele școli le predau. După mine, soluția pentru instituționalizare este integrarea în disciplinele de bază. Acum este momentul ideal, pentru că suntem în proces de revizuire a curriculumului, împreună cu specialiștii Educației pentru media, să vedem ce conținuturi din disciplinele de bază necesită a fi abordate și din acest punct de vedere. Nu văd de ce la lecțiile de limba română, când se învață despre anumite texte funcționale, să nu fie pusă în discuție o știre, elemente de manipulare în mass-media și cum anumite forțe, grupuri utilizează mass-media pentru a dezinforma, ce procedee folosesc pentru a depista știrile false”, a precizat Dan Perciun în cadrul primei ediții din noul sezon de Podcast cuMINTE.

De asemenea, demnitarul consideră că evaluarea competențelor de alfabetizare mediatică este esențială. 

„Cred că un subiect la care trebuie să medităm este cum evaluăm mai bine aceste competențe, pentru că atât timp cât noi nu evaluăm ceea ce predăm, este greu să înțelegem dacă ne reușește să le dezvoltăm cu adevărat sau nu. Ar trebui să ne gândim cum în evaluările noastre naționale să integrăm mai bine itemi ce ne-ar putea demonstra că avem un progres pe această dimensiune”, a explicat ministrul.

Întrebat dacă școala din Republica Moldova îi pregătește în prezent pe elevi pentru amenințările informaționale, cyberbullying sau propagandă, Dan Perciun a recunoscut că „la scară largă acest lucru nu se întâmplă, exact așa cum nu-i pregătește suficient de bine la matematică”. 

„Dar există spațiu pentru a face acest lucru în cadrul disciplinelor actuale. Atâta timp cât jumătate dintre elevi nu ating un nivel minim de competențe la lectură, respectiv citind nu înțeleg ce citesc, clar că nici nu pot face neapărat față unor tentative destul de sofisticate de dezinformare, care devin și mai sofisticate”, a conchis oficialul.

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Documentul a fost aprobat de cele două ministere la 17 mai 2024. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.