Dezbaterile electorale sporesc vizibilitatea concurenților la TV. Constatările monitorizării CJI în a treia săptămână de campanie pentru parlamentare

Foto: Ipn.md

În a treia săptămână de campanie electorală, concurenții au devenit mai vizibili pe posturile de televiziune, odată cu introducerea dezbaterilor electorale. Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), Nadine Gogu, a explicat, în cadrul conferinței de presă de prezentare a raportului de monitorizare a zece televiziuni, că acest fapt se datorează publicării de știri pe baza dezbaterilor, ceea ce a dus la creșterea prezenței unor concurenți în buletinele de știri.

CJI a continuat să monitorizeze zece posturi TV, de această dată în perioada 13–19 septembrie. Este vorba de Moldova 1, TV Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8, Exclusiv TV, Cinema 1, N4 și One TV. 

„Dacă e să comparăm primele două săptămâni de campanie cu cea de-a treia, observăm câteva diferențe. De exemplu, dezbaterile, la posturile care le organizează, s-au reflectat și în știri, ceea ce a dus la o creștere a vizibilității unor concurenți electorali. De asemenea, am remarcat și o reducere a știrilor care prezentau autoritățile publice centrale. Chiar și atunci când unele posturi au relatat despre anumite evenimente publice, nu au mai fost citați reprezentanții ministerelor, așa cum se întâmpla anterior. Este o modalitate de a reflecta evenimentul de interes public fără a pune accent pe declarațiile miniștrilor, ceea ce contează, pentru că simpla prezență a acestora în știri creează, implicit, o imagine favorabilă pentru partidul de guvernare, aflat în competiție electorală”, a precizat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, în cadrul conferinței de presă la care a fost lansat cel de-al treilea raport.

Potrivit raportului CJI, în cea de-a treia săptămână de campanie au fost înregistrate următoarele tendințe:   

  • Postul public Moldova 1 a reflectat campania electorală într-o manieră neutră, oferind spațiu majorității candidaților înscriși în cursa electorală. Blocul Electoral Patriotic al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei (BEP),  Partidul politic Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) și Partidul politic Partidul Național Moldovenesc (PNM) au beneficiat de cea mai mare vizibilitate în știri, tonalitatea reflectării fiind preponderent neutră. Totodată, materialele frecvente cu prezența autorităților publice centrale și locale, care se referă la diverse realizări, pot constitui un avantaj pentru partidul de guvernământ, prin transfer de imagine pozitivă;
  • Postul public regional de televiziune TV Găgăuzia a reflectat campania electorală în știri într-un mod neutru și echidistant. În materialele relevante au fost citați sau menționați toți concurenții electorali, fiind incluse teze sumare din programele lor electorale. Dezbaterile au oferit spațiu tuturor concurenților electorali, însă moderarea nu a reușit întotdeauna să asigure echilibru, fapt ce a dus la plasarea concurentului electoral PAS în context negativ; 
  • TVR Moldova a reflectat campania electorală în știri neutre și echilibrate, însă accesul concurenților electorali în știri a fost limitat. Nu a fost evidentă favorizarea sau defavorizarea vreunui concurent în știri, iar dezbaterile au fost moderate corect și echidistant. Totodată, orientarea editorială în favoarea subiectelor cu prezența frecventă a autorităților centrale în știri pozitive poate fi interpretată ca un avantaj indirect pentru PAS, partidul de guvernământ; ​ 
  • Jurnal TV a reflectat campania electorală activ și, în linii generale, corect, oferind vizibilitate unui număr mare de concurenți și respectând, în mare parte, normele deontologice. Postul nu s-a axat doar pe materiale conflictuale, ci și pe mediatizarea priorităților electorale ale candidaților, fără a favoriza sau defavoriza vreunul dintre ei. Cu unele excepții, în moderarea emisiunilor nu s-au înregistrat carențe sau abateri grave, însă a lipsit pluralismul de opinii; 
  • Pro TV Chișinău a reflectat activ campania în știri și dezbateri, fără abateri majore de la standardele profesionale și deontologice. Materialele controversate au fost echilibrate, iar o parte din știri au asigurat diversitate surselor. Postul a oferit acces în știri și dezbateri majorității candidaților în alegeri. Tonalitatea reflectării  concurenților a fost de cele mai multe ori neutră, fără a fi evidente tendințe de favorizare a vreunui concurent. Concurenții BEP, Partidul Moldova Mare și Blocul Alternativa au fost dezavantajați de cele mai multe apariții în contexte negative; 
  • TV8 a reflectat campania electorală, în general, în mod echilibrat și fără tendințe de favorizare, atât în știri, cât și în emisiuni. Postul a acordat vizibilitate unui număr mare de concurenți, care au apărut de cele mai multe ori în materiale controversate sau în alte contexte decât expunerea priorităților electorale. BEP este concurentul cu cele mai multe apariții în context negativ, atât în știri, cât și în emisiuni. Dezbaterile au fost moderate corect, oferind candidaților posibilitatea să-și expună prioritățile; 
  • Exclusiv TV a reflectat campania prin știri, dezbateri și emisiuni cu caracter electoral, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent electoral. În știri, postul a oferit vizibilitate redusă concurenților, aceștia fiind mai prezenți în emisiuni și dezbateri. Per ansamblu, știrile au respectat principiile de echidistanță și neutralitate, dar nu au asigurat diversitatea opiniilor. În emisiuni, de cele mai multe ori au apărut în contexte negative guvernarea și PAS;
  • Cinema 1 a oferit vizibilitate unui număr mare de concurenți, tonalitatea reflectării acestora fiind preponderent neutră. Cele mai multe materiale au respectat principiul de imparțialitate, deși majoritatea au fost bazate pe o singură sursă. Reprezentanții autorităților publice centrale au fost frecvent prezenți în știri, cu o tonalitate predominant pozitivă, ceea ce a generat un avantaj indirect pentru partidul aflat la guvernare, PAS. Dezbaterile organizate s-au desfășurat în condiții echitabile pentru toți concurenții invitați;
  • One TV a reflectat campania electorală prin știri, emisiuni și dezbateri. În știri, au avut acces mai puțin de jumătate din concurenții electorali înscriși în cursă. PAS a fost singura formațiune căreia i-au fost reflectate evenimentele de campanie, restul concurenților fiind prezentați în mare parte în contexte conflictuale sau critice. Partidul de guvernământ a fost avantajat și prin prezentarea extinsă a primilor 20 de candidați de pe listă, și prin transferul de imagine pozitivă a autorităților publice centrale. Pe de altă parte, cumulativ, în știri și emisiuni, Blocul Alternativa a fost cel mai frecvent prezentat în lumină negativă. În cadrul dezbaterilor, concurenții electorali care au participat au fost dezavantajați prin analizele experților prezenți în studio, iar regulile impuse de moderatori cu privire la limba vorbită au limitat libertatea de exprimare a unui concurent;
  • N4 a reflectat campania în știri, dezbateri și emisiuni. Numărul de știri cu prezența concurenților electorali a fost relativ mic, postul eșuând să asigure suficient vizibilitatea concurenților electorali. Reflectarea candidaților în alegeri a fost de cele mai multe ori neutră, cu excepția PAS, care a apărut mai multe pozitiv. Administrația publică centrală (APC) a fost reflectat preponderent pozitiv, această abordare editorială generând un avantaj de imagine pentru APC și, indirect, pentru PAS.

Monitorizarea a fost realizată în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte (CALC). În cadrul acestei campanii electorale, CJI va mai lansa un raport. Primele două rapoarte au fost lansate pe 9 și 13 septembrie.

Acest raport a fost realizat cu sprijinul financiar al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Opiniile aparțin autorilor și nu exprimă neapărat poziția donatorului.