Dezinformarea pe TikTok. Ce măsuri ia platforma în campania electorală din Republica Moldova

Foto: Pixabay.com

Rețeaua socială TikTok a devenit una dintre cele mai utilizate platforme pentru propagandă și dezinformare în actuala campanie electorală din Republica Moldova. În timp ce autoritățile acuză compania că respinge majoritatea solicitărilor de eliminare a conținutului nociv, platforma invocă „politici stricte” și anunță noi parteneriate și măsuri tehnice pentru a limita manipularea alegătorilor.

În pragul alegerilor parlamentare din 28 septembrie, TikTok se află în centrul dezbaterilor privind rolul său în răspândirea propagandei și dezinformării. Președinta Maia Sandu a avertizat încă dinaintea campaniei că platforme precum TikTok, Telegram, Facebook și Instagram sunt folosite de Rusia pentru a influența procesele electorale din Republica Moldova și a cerut companiilor să-și asume responsabilitatea prin moderarea și eliminarea conturilor false. „Minciuni, scrisori, apeluri, mesaje, acte – toate false – vor intoxica zilnic spațiul nostru informațional. Acuzații de fraudă electorală, deepfake, mesaje anti-UE, despre foamete iminentă sau despre război. Campanii de denigrare și atacuri la persoană: sunt denigrați liderii europeni și cei proeuropeni, jurnaliști, oameni cunoscuți. Aceste campanii de denigrare se fac prin conținut fabricat prin insulte și montaj vizual agresiv”, preciza Maia Sandu la data de 30 iulie, în cadrul conferinței de presă ce a urmat după ședința Consiliului Suprem de Securitate. 

Pe acest fundal, TikTok a anunțat implementarea mai multor măsuri speciale. Printre acestea se numără lansarea unui Centru Electoral în aplicație, în parteneriat cu Comisia Electorală Centrală (CEC). „Centrul Electoral include videoclipuri educaționale și resurse realizate împreună cu partenerul nostru în domeniul alfabetizării media, Stop Fals!, pentru a ajuta comunitatea noastră să interacționeze responsabil cu conținutul și să recunoască informațiile potențial false”, se arată în comunicatul platformei. Potrivit companiei, versiunea similară a centrului, lansată la alegerile prezidențiale și referendumul constituțional din 2024, a fost accesată de 85.000 de ori.

De asemenea, TikTok reiterează că interzice publicitatea politică plătită și promite să eticheteze conținutul relevant din campanie. Platforma susține că solicită creatorilor să marcheze materialele generate cu inteligență artificială, iar conturile media de stat sunt semnalizate explicit.

MĂSURI TEHNICE ȘI STATISTICI RECENTE

Între 1 iulie și 9 septembrie, TikTok susține că a eliminat 4.519 materiale care încălcau politicile privind integritatea civică și electorală, dezinformarea sau conținutul manipulat prin inteligență artificială, precizează un comunicat al companiei, distribuit redacțiilor pe 17 septembrie. Sursa afirmă că peste 96% dintre acestea au fost detectate proactiv, înainte de a fi raportate de utilizatori. În aceeași perioadă, platforma a șters peste 100.000 de conturi false, a blocat crearea a peste 250.000 de conturi spam și a respins mai mult de 1,4 milioane de cereri false de urmărire.

Totodată, TikTok a anunțat destructurarea a patru rețele de influență ascunsă, care vizau publicul din Moldova cu mesaje politice coordonate. „TikTok interzice operațiunile de influență ascunsă, prin care rețele de conturi acționează coordonat și înșelător pentru a influența discuțiile publice pe teme sociale importante”, precizează compania.

În pofida acestor declarații, autoritățile moldovene consideră că rețeaua nu cooperează suficient. Șeful Inspectoratului General al Poliției, Viorel Cernăuțeanu, a declarat într-un interviu că 95% din solicitările de eliminare a conținutului raportat de autorități nu au fost acceptate de TikTok. El a avertizat că platforma este folosită după un scenariu similar cu cel al alegerilor prezidențiale din România.

Problematica dezinformării electorale pe TikTok se reflectă și în monitorizările și analizele publicate pe Mediacritica în această campanie electorală, care au semnalat multiple cazuri de manipulare, distribuire a mesajelor false, numeroaselor narațiuni de dezinformare și a conținutului generat cu ajutorul inteligenței artificiale. Dezinformarea este susținută de o rețea eterogenă de actori și este adesea coordonată. Utilizarea sincronizată a hashtagurilor și recurența temelor sugerează campanii coordonate de influențare. Totodată, se exploatează tensiuni identitare și geografice, alimentând diviziuni între cetățeni. 

Și raportul interimar al Rețelei Europene a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO) atrage atenția asupra rolului ambiguu al rețelei TikTok și avertizează că „deși platforma pretinde cooperare cu autoritățile și introduce garanții electorale, în practică rămâne un canal principal pentru conținut malign și dezinformare”. Diferența dintre promisiuni și implementare arată că, potrivit experților, „platforma rămâne un punct vulnerabil al spațiului informațional din Moldova”.

Studiul de audiență a mass-media, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent în luna iunie, arată că rețelele sociale sunt principala sursă de informare pentru cetățenii din Republica Moldova. Conform sondajului, aproape 80% dintre respondenți declară că se informează de pe rețelele sociale, iar 62,9% le accesează zilnic. Iar Studiul de evaluare a alfabetizării informaționale și media (AIM) a tinerilor în Republica Moldova, realizat anterior de Centrul Media pentru Tineri, demonstrează că tinerii aleg să se informeze în primul rând de pe platforme sociale precum TikTok și Instagram, în timp ce încrederea lor reală rămâne orientată spre surse tradiționale precum site-urile de știri, familia sau televiziunea.