Educație media și digitală în biblioteci. Cum sprijină Biblioteca Națională „Ion Creangă” gândirea critică și reziliența informațională a copiilor

Foto: Facebook // Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creanga”

Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creangă” a instruit, în perioada 2024 – 2025, peste 440 de adolescenți prin programul „Fii informat, fii protejat!”, menit să dezvolte gândirea critică și siguranța în mediul digital. Totodată, aproape 200 de copii, inclusiv refugiați din Ucraina, au participat la activități de educație digitală și robotică, iar peste 180 de bibliotecari au fost formați pentru a integra inteligența artificială în serviciile oferite comunității. 

Aceste inițiative se aliniază obiectivelor stabilite în Planul interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media (AIM), document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și implementat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii. Documentul subliniază importanța implicării instituțiilor culturale în consolidarea gândirii critice și a rezilienței informaționale, iar activitatea Bibliotecii „Ion Creangă” confirmă modul în care aceste direcții strategice sunt transpuse în practici educaționale concrete.

Începând cu anul 2019, Biblioteca Națională pentru Copii „Ion Creangă” a inclus printre activitățile sale prioritare programe de educație mediatică pentru copii și adolescenți. În prezent, instituția oferă utilizatorilor cu vârsta de la 9 la 16 ani diverse oportunități de a participa la ateliere de educație mediatică în cadrul programului „Fii informat, fii protejat!” sau în a unor programe de educație digitală.

„Prin programul «Fii informat, fii protejat!» bibliotecarii contribuie la dezvoltarea gândirii critice la copii și adolescenți, la formarea competențelor de utilizare cu responsabilitate și în siguranță a resurselor informaționale, inclusiv în mediul online. Participând la cele 6 ateliere prevăzute în program, adolescenții obțin cunoștințe și abilități precum: să identifice știrile false și să verifice sursele; să înțeleagă conceptul «amprenta digitală» și să conștientizeze impactul comportamentului online asupra propriei reputații în prezent și în viitor; să comunice eficient și civilizat în mediul online; să recunoască semnele de cyberbullying și modalitatea de a interveni sau a cere ajutor. La finalul programului, adolescenții sunt încurajați să devină ambasadori ai educației mediatice în localitatea lor”, a precizat pentru Mediacritica Eugenia Bejan, directoarea bibliotecii. 

Potrivit ei, doar în ultimul an, peste 440 de adolescenți au participat la Programul „Fii informat, fii protejat”. Printre beneficiari au fost și 12 elevi din clasele a VII-IX-a de la Gimnaziul „Gheorghe Tofan” din satul Zberoaia, raionul Nisporeni, care au reușit să transmită informații utile despre prudența în spațiul digital către aproximativ 200 de membri ai comunității școlare, elevi și profesori, prin organizarea unei campanii de informare. În cadrul acesteia, elevii au distribuit pliante informative și, în pauzele dintre lecții, au transmis mesaje de conștientizare prin intermediul radioului școlii. 

„Din septembrie 2025, programul «Fii informat, fii protejat!» va fi extins în 30 de biblioteci pentru copii din Republica Moldova. Bibliotecarii din aceste instituții vor fi instruiți și vor desfășura ateliere cu grupuri de copii și adolescenți din comunitate, aplicând metode interactive și conținut adaptat vârstei participanților”, a mai comunicat directoarea.

Educația mediatică a fost integrată și în activitățile derulate printr-un proiect în cadrul căruia 194 de copii și adolescenți, dintre care 55 refugiați din Ucraina, au dobândit competențe digitale prin participarea la cluburile Code Kids și de robotică, precum și la cursuri de educație digitală pe teme precum siguranța pe Internet, design digital, inteligență artificială, creare video, dezvoltare de jocuri și realizarea de site-uri web.

Proiectul a inclus și o componentă de formare profesională pentru bibliotecari: 12 specialiști de la BNC „Ion Creangă” și din biblioteci raionale, instruiți anterior în domeniul inteligenței artificiale și al aplicării acesteia în servicii de bibliotecă, au instruit la rândul lor 184 de colegi din bibliotecile publice, „contribuind la dezvoltarea capacității rețelei de a integra noile tehnologii în activitatea zilnică, cu atenție la riscurile și provocările asociate”, a precizat Eugenia Bejan.

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.