Facebook rămâne lider, TikTok câștigă teren. Tendințele de accesare a rețelelor sociale în Republica Moldova, potrivit unui nou studiu al CJI

Foto: Cji.md

Facebook rămâne principala platformă utilizată de moldoveni pentru accesarea informațiilor, în timp ce TikTok și YouTube înregistrează o ascensiune semnificativă în preferințele publicului. Constatările apar în Studiul „Piața mass-media din Republica Moldova: realități și tendințe în 2025”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) marți, 22 iulie. 

Potrivit cercetării, peste 80% dintre respondenți au declarat că folosesc Facebook zilnic sau de câteva ori pe săptămână. Platforma este urmată de YouTube, TikTok, Instagram și Telegram, ceea ce confirmă un comportament orientat tot mai mult spre conținut digital. 

Această tendință este susținută de datele privind consumul de informații online. „Pentru a se informa, 59,4% intră de pe linkul de pe Facebook, 33,3% – direct pe site-ul de știri, 14,7% – de pe linkul de pe Telegram, 14,5% – de pe linkul de pe TikTok, 11,8% – din aplicația mobilă a site-ului, 7,8% – de pe linkul de pe Instagram”, arată cercetarea.

Studiul semnalează totodată faptul că tinerii sunt categoria cea mai predispusă la utilizarea rețelelor sociale ca sursă principală de informare, în timp ce publicul mai în vârstă continuă să utilizeze preponderent site-uri de știri sau surse tradiționale (TV, radio).

„Rețelele sociale sunt atât de populare, încât au devenit principala sursă de informare pentru cei mai mulți dintre utilizatori. Ele, în mod clar, vor rămâne mediul predilect de comunicare pentru majoritatea utilizatorilor. Este un semnal de alertă pentru presă, dar și un semnal de intervenție. Pentru mass-media nu contează eventualele schimbări în topul rețelelor sociale. Contează cu adevărat ca mass-media să sesizeze la timp eventualele preferințe ale utilizatorilor de rețele sociale și să se orienteze la timp către ei”, precizează autorii studiului.

Tendințele sunt confirmate și de Studiul de audiență a mass-media, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în luna 17 iunie care arată că rețelele sociale sunt principala sursă de informare pentru publicul din Republica Moldova. Conform sondajului, aproape 80% dintre respondenți declară că se informează din rețelele sociale, iar 62,9% le accesează zilnic. Iar Studiul de evaluare a alfabetizării informaționale și media (AIM) a tinerilor în Republica Moldova, realizat anterior de Centrul Media pentru Tineri (CMT), arată că tinerii aleg să se informeze în primul rând de pe platforme sociale precum TikTok și Instagram, în timp ce încrederea lor reală rămâne orientată spre surse tradiționale precum site-urile de știri, familia sau televiziunea. 

PIAȚA INFLUENCERILOR: ÎNTRE POPULARITATE ÎN CREȘTERE ȘI LIPSĂ DE REGLEMENTARE

Studiul „Piața mass-media din Republica Moldova: realități și tendințe în 2025” evidențiază și expansiunea pieței influencerilor în Republica Moldova, un segment care devine tot mai influent în modelarea opiniilor publice, în special în rândul tinerilor. Platforme precum TikTok și Instagram sunt principalele canale de vizibilitate pentru influenceri, însă și YouTube rămâne relevant pentru cei care creează conținut de tip vlog, educațional sau de divertisment. 

Deși fenomenul influencerilor a căpătat amploare în ultimii ani, raportul subliniază absența unor reglementări clare privind responsabilitatea și etica în promovarea de produse, opinii sau informații. În acest context, consumatorii de media devin mai expuși la conținut sponsorizat nedeclarat sau la informații cu caracter manipulativ, distribuite de persoane cu impact social, dar fără o formare profesională în domeniul comunicării publice.

Cercetarea CJI este o radiografie complexă a situației mass-media din țara noastră, care oferă date de referință despre domeniul audiovizualului, presa scrisă, cea online și rețelele sociale.