Întrebare: Este adevărat că, pe lângă debunking, există așa un termen ca prebunking? Îmi puteți explica la ce se referă?
Răspuns:
Da, un asemenea termen există și el se referă la o tehnică de a preveni manipularea online înainte ca aceasta să aibă loc.
Cu siguranță ați auzit de debunking și vă întrebați care este diferența dintre acești doi termeni. Prebunking este ca atunci când te pregătești pentru ceva rău, care ar putea să se întâmple în viitor, în timp ce debunkingul este atunci când încerci să corectezi greșelile după ce s-au întâmplat deja. Deci, cu privire la consumul informației, prebunkingul înseamnă că încerci să îi avertizezi pe oameni despre manipulare și să-i pregătești să o recunoască și să o respingă înainte ca aceasta să aibă loc. Avantajul prebunkingului este că îi face pe oameni mai pregătiți să se apere împotriva manipulării înainte să fie afectați de ea, ceea ce poate preveni potențialele daune și confuzii pe termen lung.
Prebunkingul este definit drept o modalitate de a dezminți anticipat o informație falsă și este o tehnică inspirată din teoria inoculării, aplicată la origini în domeniul medicinei. Este ca și cum ai pune un vaccin ca să previi o boală, nu o injecție ca să o tratezi deja.
În una din edițiile Podcastului cuMINTE am vorbit despre cum poți să inoculezi oamenii împotriva dezinformării înainte ca ei să o vadă. Cercetătorul Jon Roozenbeek a explicat cum specialiștii de la Cambridge au proiectat și testat anterior cinci videoclipuri scurte, pe Youtube, care „prelucrau” spectatorii pentru a-i inocula cu tehnici înșelătoare și manipulatoare, folosite pentru a induce în eroare oamenii. Peste un milion de oameni au vizionat aceste videoclipuri, în care este aplicată teoria inoculării. Datorită acestei tehnici de dezmințire anticipată a manipulării, așa cum o mai numesc autorii studiului, videoclipurile nu doar îi ajută pe oameni să identifice dezinformarea în experimente controlate, ci și în lumea reală.
Unul dintre cele mai recente exemple de utilizare a tehnicii de prebunking a fost anunțat de Google. Compania „se pregătește să lanseze o campanie împotriva dezinformării în cinci țări din Uniunea Europeană (UE) înaintea alegerilor parlamentare din UE și a unor noi reguli mai stricte referitoare la conținutul online”, a scris Reuters la mijlocul lunii februarie.
Sursa anunță că „începând din această primăvară, unitatea internă Jigsaw a Google, care operează pentru a combate amenințările la adresa societăților, va difuza o serie de reclame animate pe platforme precum TikTok și YouTube în cinci țări din UE: Belgia, Franța, Germania, Italia și Polonia”. Asta după ce specialiștii au testat campanii similare în Germania și Europa Centrală. Potrivit Google, noul proiect este o oportunitate de a ajunge la cetățeni din țări cu un număr impunător de alegători din UE. „Mesajele de prevenire sunt concepute pentru a ajuta oamenii să identifice și să reziste conținutului manipulativ. Prin avertizarea anticipată a oamenilor și dotarea lor cu instrumente pentru a identifica și a respinge argumentele înșelătoare, aceste mesaje îi ajută pe spectatori să devină mai rezistenți în fața manipulării în viitor”, explică experții.
Reuters mai precizează că, după rularea reclamelor video pe platformele de socializare, internauții care le-au vizionat vor fi rugați să completeze un scurt chestionar cu opțiuni multiple, conceput pentru a evalua ceea ce au învățat despre dezinformare.
Și unele jocuri online sunt folosite în prezent ca metodă de prebunking. Unul dintre primele jocuri testate de cercetători în acest sens a fost Bad News, pe care îl pot găsi și juca și pe site-ul Mediacritica.