Studiu CJI privind audiența mass-media: rețelele sociale sunt principala sursă de informare pentru cetățenii Republicii Moldova 

Foto: Ipn.md // Elena Covalenco

Rețelele sociale sunt principala sursă de informare pentru publicul din Republica Moldova, arată datele Studiului de audiență a mass-media, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) marți, 17 iunie. Conform sondajului, aproape 80% dintre respondenți declară că se informează din rețelele sociale, iar 62,9% le accesează zilnic.

Potrivit cercetării, televiziunea rămâne, de asemenea, un canal important pentru consumul de informație, fiind urmărită de 76,9% dintre cei intervievați, dintre care 45% o privesc zilnic. Pe locul trei se situează site-urile de știri, accesate de 60,8% dintre respondenți, însă doar 31,2% dintre aceștia le accesează zilnic. Radioul este ascultat de 39,1% dintre respondenți, în timp ce presa scrisă are o audiență mult mai redusă. Pe de altă parte, doar 25,7% declară că citesc ziare sau reviste, dintre care 1,8% o fac zilnic.

În ceea ce privește încrederea în sursele media, televiziunea ocupă primul loc – 31,9% dintre respondenți declară că au încredere în posturile TV. Rețelele sociale se clasează pe locul doi la capitolul încredere (22,1%), urmate de site-urile de știri (11,8%). Un procent semnificativ (28,6%) dintre persoane intervievate afirmă că nu au încredere în nicio sursă media.

Studiul relevă că 81% dintre respondenți accesează zilnic Internetul, în principal pentru comunicare, socializare și informare. Profilul utilizatorilor este echilibrat din punct de vedere de gen, dominat de persoane cu vârste între 18 și 49 de ani, cu studii superioare, locuind în mediul urban, în special în regiunea centru și municipiul Chișinău.

FACEBOOK, LIDERUL REȚELELOR SOCIALE

Facebook este cea mai populară rețea socială, utilizată de 89,3% dintre respondenți, dintre care 68,7% o accesează zilnic. Platforma este folosită în special de femeile din mediul rural, cu vârste între 18 și 49 de ani, având studii superioare sau tehnice.

Pe locul doi se situează YouTube, utilizat de 85% dintre participanții la sondaj, în proporții egale de femei și bărbați tineri (18-24 de ani), activi profesional și cu venituri de peste 12.000 lei. TikTok se află pe locul al treilea, fiind accesat de 63,8% dintre respondenți, preponderent bărbați tineri din mediul rural.

Instagram este utilizat preponderent de femei cu vârste între 18 și 34 de ani, active profesional, cu studii medii sau superioare, provenind din mediul urban, în special din Chișinău. Platforma este populară atât în rândul persoanelor cu venituri mai mici, de sub 2.000 de lei, cât și al celor cu venituri mai mari, de peste 12.000 de lei.

Iar 44,9% dintre respondenți utilizează Telegram, preponderent bărbați cu vârste între 18 și 34 de ani, activi profesional, cu studii superioare și venituri de peste 12.000 de lei. Cei mai mulți dintre ei locuiesc în mediul urban, în special în municipiul Chișinău.

CONSUM MEDIA: TELEVIZIUNEA DOMINĂ, PRESA SCRISĂ PIERDE TEREN

Dintre posturile TV, cele mai cunoscute sunt Moldova 1, Jurnal TV, ProTV Chișinău, TV8 și Moldova 2. Pe segmentul radio, în topul notorietății se regăsesc Radio Noroc, Hit FM, Radio Plai, Radio Moldova și Kiss FM.

În schimb, notorietatea portalurilor de știri este mult mai redusă: 63,5% dintre respondenți declară că nu cunosc niciun site de știri. Totuși, Protv.md și Stiri.md sunt cele mai menționate, urmate de Jurnal.md, Point.md și Zdg.md.

În privința presei scrise, doar o treime dintre cititorii de ziare și trei pătrimi dintre cei ai revistelor pot numi publicații locale. Printre cele mai cunoscute se numără Ziarul de Gardă, Makler și Komsomolskaya Pravda, iar dintre reviste – Florile Dalbe, Monitorul Oficial și VIP Magazin.

Studiul a fost realizat în perioada 9 – 14 aprilie 2025, în baza datelor colectate de compania sociologică iData, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). Cercetarea analizează comportamentul de consum media în rândul populației din Republica Moldova, la nivel național, oferind date relevante privind audiența mass-media.