TikTok anunță că a eliminat peste 134.000 de conturi false, a blocat aproape 270.000 de conturi de tip spam și a dezmembrat cinci rețele coordonate care vizau publicul moldovean cu mesaje politice partizane în contextul alegerilor parlamentare din Republica Moldova. Într-un comunicat făcut public pe 21 octombrie, rețeaua socială precizează că „echipele noastre au lucrat neîntrerupt pentru a contracara, în mod proactiv și ferm, tentativele de manipulare a sistemelor noastre și de inducere în eroare a comunității TikTok. În cele trei luni dinaintea alegerilor, am investigat peste 90 de sesizări, provenite atât din surse interne, cât și din surse externe”.
Potrivit raportului platformei, în perioada 1 iulie – 28 septembrie au fost eliminate peste 9.300 de conținuturi care încălcau regulile privind integritatea civică și electorală, dezinformarea și conținutul generat cu inteligența artificială. Dintre acestea, 91% au fost eliminate proactiv, înainte de a fi raportate, anunță compania. Au fost prevenite proactiv peste 2,9 milioane de aprecieri false și 1,8 milioane de cereri false de urmărire, iar crearea a peste 268.000 de conturi de tip spam în Moldova a fost blocată.
De asemenea, între 1 iulie și 28 septembrie au fost eliminate peste 134.000 de conturi false, 1,8 milioane de cereri de urmărire false și 1,8 milioane de urmăritori falși. În același timp, au fost eliminate 1.173 de conturi care imitau oficiali din Republica Moldova.
În plus, raportul arată că în lunile august și septembrie 2025 au fost dezmembrate cinci rețele care însumau cel puțin 7.593 de conturi care vizau publicul din Republica Moldova. „Aceste rețele promovau politicieni proruși și încercau să discrediteze actuala guvernare. În total, de la începutul acestui an, am întrerupt opt operațiuni de influență sub acoperire care vizau Republica Moldova. Continuăm să publicăm noi constatări în Rapoartele privind operațiunile de influență sub acoperire, disponibile în Centrul de Transparență”, precizează TikTok.
Mediacritica a mai scris anterior despre implementarea mai multor măsuri speciale de către TikTok în campania electorală, precum și despre faptul că, în pofida declarațiilor, autoritățile moldovene declarau că rețeaua nu cooperează suficient. Șeful Inspectoratului General al Poliției, Viorel Cernăuțeanu, a afirmat într-un interviu că 95% din solicitările de eliminare a conținutului raportat de autorități nu au fost acceptate de TikTok. El a avertizat că platforma este folosită după un scenariu similar cu cel al alegerilor prezidențiale din România.
Problematica dezinformării electorale pe TikTok a fost reflectată și în monitorizările și analizele publicate pe Mediacritica în această campanie electorală, care au semnalat multiple cazuri de manipulare, distribuire a mesajelor false, numeroaselor narațiuni de dezinformare și a conținutului generat cu ajutorul inteligenței artificiale. Dezinformarea este susținută de o rețea eterogenă de actori și este adesea coordonată. Utilizarea sincronizată a hashtagurilor și recurența temelor sugerează campanii coordonate de influențare. Totodată, se exploatează tensiuni identitare și geografice, alimentând diviziuni între cetățeni.
Și raportul interimar al Rețelei Europene a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO) atrage atenția asupra rolului ambiguu al rețelei TikTok și avertizează că „deși platforma pretinde cooperare cu autoritățile și introduce garanții electorale, în practică rămâne un canal principal pentru conținut malign și dezinformare”. Diferența dintre promisiuni și implementare arată că, potrivit experților, „platforma rămâne un punct vulnerabil al spațiului informațional din Moldova”.
Studiul de audiență a mass-media, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent în luna iunie, arată că rețelele sociale sunt principala sursă de informare pentru cetățenii din Republica Moldova. Conform sondajului, aproape 80% dintre respondenți declară că se informează de pe rețelele sociale, iar 62,9% le accesează zilnic. Iar Studiul de evaluare a alfabetizării informaționale și media (AIM) a tinerilor în Republica Moldova, realizat anterior de Centrul Media pentru Tineri, demonstrează că tinerii aleg să se informeze în primul rând de pe platforme sociale precum TikTok și Instagram, în timp ce încrederea lor reală rămâne orientată spre surse tradiționale precum site-urile de știri, familia sau televiziunea.