Utilizarea telefoanelor mobile în instituțiile de învățământ ar putea fi restricționată începând cu noul an școlar

Ministerul Educației și Cercetării intenționează să introducă modificări la regulamentul intern de activitate a instituțiilor de învățământ, prin care să fie restricționat accesul la telefoanele mobile, în special în timpul lecțiilor. Noile reguli ar urma să intre în vigoare începând cu noul an școlar. Despre inițiativă a vorbit ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul primei ediții din noul sezon de Podcast cuMINTE.

Peste tot în lume, părinții și specialiști sunt îngrijorați de efectele nefaste ale hiperconectivității asupra tinerilor, iar pentru a limita utilizarea telefoanelor mobile și a tabletelor, în mai multe țării au fost aprobate restricții privind utilizarea acestora în incinta instituțiilor de învățământ. Începând cu noul an școlar, și Republica Moldova ar putea să ia această decizie.  

„Există un grup de lucru la minister pe acest subiect. Indicația este să elaboreze un șir de modificări la regulamentul intern al instituțiilor, prin care să restricționăm accesul la telefoanele mobile, în mod special în timpul lecțiilor, și vom face acest lucru din septembrie-octombrie al acestui an. Vom oferi școlilor aceste reglementări, unele aspecte urmând a fi decise de sine stătător”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun la Podcastul cuMINTE.

Demnitarul a mai precizat că „cele mai complicate aspecte de reglementare țin de lucruri banale precum: ce se întâmplă dacă elevul, contrar indicațiilor, oricum utilizează telefonul mobil; poate sau nu poate fi preluat dispozitivul de către profesor; unde se păstrează telefonul mobil până este returnat elevului sau părintelui; cine poartă responsabilitatea materială pentru acest dispozitiv în cazul în care se deteriorează. Sistemul nostru are răspunsuri la aceste întrebări. Deja vreo cinci instituții de învățământ reglementează acest lucru, iar reprezentanții lor sunt parte a grupului de lucru și cumva de la ei, din practică, învățăm”. 

„Ideea de reglementare a utilizării telefoanelor mobile în școli este foarte populară, și în rândul părinților, și în rândul cadrelor didactice, poate mai puțin în rândul elevilor. Una dintre soluțiile pentru bullying, pe care o văd elevii, este inclusiv reglementarea utilizării telefoanelor mobile. Părerile în rândul elevilor sunt împărțite, mai ales când e vorba de cei de la treapta liceală”, a punctat Dan Perciun.

CUM STAU LUCRURILE ÎN ALTE ȚĂRI

De altfel, interzicerea sistematică a telefoanelor mobile în instituțiile de învățământ este o tendință în mai multe părți ale lumii. Una din patru țări a adoptat legi ce interzic utilizarea telefoanelor mobile în sălile de clasă, conform ediției din 2023 a raportului UNESCO privind educația în lume. Organizația internațională subliniază impactul negativ al utilizării excesive a telefoanelor mobile asupra capacităților de atenție și învățare ale elevilor, bazându-se pe concluziile unor anchete recente ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). 

De exemplu, Franța a interzis telefoanele mobile în școlile primare și gimnaziale încă din anul 2018. „Utilizarea telefonului mobil poate afecta grav calitatea ascultării și a concentrării necesare activităților de învățare. Folosirea acestuia este responsabilă pentru o parte importantă a comportamentelor lipsite de politețe și a perturbărilor din cadrul instituțiilor de învățământ. Telefoanele mobile pot provoca invidie, șantaj și furt între colegi”, este precizat pe site-ul Ministerului Educației din Franța.

Zinaida Soroceanu, expertă în educație și comunicare relațională, recomanda la o ediție anterioară a Podcastului cuMINTE: „Optați pentru decizia ca la școală copilul nu să nu aibă nevoie de telefon sau ca acesta să rămână în vestiar. Din punctul ăsta de vedere, probabil toți profesorii vor fi de acord cu mine. În afara școlii, oriunde are acces la Internet, este important neapărat de instalat aplicații care controlează ce se întâmplă cu copilul meu pe Internet și periodic să vizualizați unde a intrat, ce a făcut, cât timp i-a luat”. 

De asemenea, unele studii științifice au constatat că mulți copii mici care petrec prea mult timp în fața unui ecran – cum ar fi cel al televizorului, în fața jocurilor video, a tabletelor și a calculatoarelor – au simptome etichetate drept „autism”. Când părinții îndepărtează aceste ecrane pe o perioadă de câteva luni, simptomele copilului dispar. Termenul pentru acest fenomen este „autism virtual” sau autismul indus de ecranele unor dispozitive electronice și a fost inventat de un psiholog clinician român, dr. Marius Zamfir.