Vitalie Cojocari, despre propaganda rusă și educația media, responsabilitatea publicului și a presei

Propaganda rusă rămâne o provocare atât pentru public, cât și pentru presă și autorități, iar educația media nu este întotdeauna suficientă pentru a limita manipularea. Sunt câteva dintre opiniile exprimate de Vitalie Cojocari de la Euronews România. Originar din Republica Moldova, jurnalistul a fost invitatul ediției din luna august a Podcastului CuMINTE.

De multe ori, oamenii confundă opiniile cu informațiile, cee e, în opinia lui Vitalie Cojocari, stă la bazele analfabetismului media. „Oamenii când văd ceva pe TikTok, pe rețele sociale, un video care s-a viralizat, spun: «Ia uite ce informații ne dă această persoană, are dreptate, e bine ce zice». Păi, acelea sunt părerile lui. Și  abia când înțelegem acest lucru, putem trece la detalii, despre cum informația este pusă în context, vine de la o sursă credibilă sau nu”, a explicat jurnalistul.

El a adăugat că problema nu ține doar de capacitatea oamenilor de a face diferența dintre fapte și opinii, ci și de responsabilitatea presei și a autorităților. „E plictisitor să vorbim despre educație media, să le spunem oamenilor că acestea sunt informații, nu opinii. Mulți cred că știu deja. Unii, mai informați, chiar fac diferența, dar alții nu reușesc”, potrivit invitatului. 

Vitalie Cojocari a oferit și un exemplu legat de felul în care oamenii pot fi manipulați online. Unele pagini create de inteligența artificială distribuie mesaje banale și emoționale de tipul „Mi-am făcut un tort de ziua mea, dar nu mi-a zis nimeni «La mulți ani» și sunt tristă”, iar reacțiile nu întârzie să apară, inclusiv din partea persoanelor educate. „Există atât de mulți oameni care reacționează, inclusiv dintre cei pe care îi consideram informați”, a subliniat Cojocari.

În ceea ce privește propaganda rusă, jurnalistul a comparat experiențele Republicii Moldova și României. El a remarcat că Moldova a fost, de-a lungul timpului, o țintă constantă a acestei propagande, fapt care i-a permis să devină mai rezilientă. „Republica Moldova a rezistat la referendum, la alegerile prezidențiale și a demonstrat că poate duce până la capăt o luptă. România, în schimb, s-a trezit șocată de ce s-a putut întâmpla și a trebuit să anuleze niște alegeri”, a spus Cojocari.

În opinia lui, România ar putea învăța de la Republica Moldova modul în care aceasta a gestionat campaniile de dezinformare, dar și invers, Republica Moldova ar putea prelua lecții de la România în special în cea ce vizează colaborarea cu UE.