Republica Moldova se confruntă cu amenințări hibride, inclusiv o cultură scăzută a securității și un mediu informațional vulnerabil, marcat de dezinformare și știri false. Aceste amenințări sunt amplificate de diverse instrumente de putere, cum ar fi cele politice, militare, economice și informaționale. Elementele enumerate sunt amplificate de lipsa unității naționale și a coeziunii sociale, iar populația este confuză și dezinformată ca urmare a propagandei active, inclusiv pe fondul corupției, nepăsării sau complicității autorităților publice. Propaganda externă și dezinformarea au devenit un instrument de subminare și slăbire a securității și stabilității naționale și regionale prin utilizarea instrumentelor tradiționale (presă, radio, TV, filme) și a spațiului digital )prin diverse rețele sociale).
În acest context complex, furnizarea informațiilor corecte și la momentul potrivit este esențială pentru o guvernare democratică, pentru a obține competență și credibilitate, pentru legitimarea deciziilor guvernamentale și instituționale.
Cu părere de rău, comunicarea strategică a Republicii Moldova este deseori limitată și defensivă, concentrându-se mai mult pe contracararea narațiunilor străine decât pe promovarea propriei viziuni naționale. Acest fapt influențează capacitatea țării de a-și promova interesele naționale. Vulnerabilitatea țării este accentuată de un sistem instituțional șubrezit de influențe din afara țării, conflictul nesoluționat din raioanele de Est și imixtiuni politice în Găgăuzia și, bineînțeles, de nivelul scăzut al încrederii în instituțiile statului și o societate divizată pe criterii politice, lingvistice etc.
Republica Moldova poate face față mai eficient provocărilor actuale prin dezvoltarea rezilienței informaționale și implementarea unui mecanism de răspuns la amenințările hibride. Pentru asta este necesară consolidarea coerenței în cadrul instituțiilor și promovarea unei comunicări strategice integrate, concentrată pe coordonarea temelor și mesajelor statului.
Ce este comunicarea strategică?
Comunicarea strategică (pe scurt, StratCom) este esențială pentru a obține credibilitate, legitimitate și susținerea cetățenilor în implementarea anumitor politici si reforme. StratCom contracarează dezinformarea, promovează interesele naționale și sporește rezistența la atacurile asupra statului, fiind destinată atât publicului extern, cât și celui intern. StratCom este deseori caracterizat printr-o serie sistematică de activități susținute și coerente, desfășurate la nivel strategic, operațional și tactic, care permit înțelegerea publicului-țintă și identifică canale eficiente pentru promovarea anumitor comportamente. Noțiunea de StratCom incorect interpretată, deseori confundată cu strategia de comunicare, lupta cu propaganda și știrile false, relații publice și operațiuni informaționale, trebuie transformată într-un mecanism și proces de orchestrare a acțiunilor la nivel național.
De ce este necesară dezvoltarea comunicării strategice în Republica Moldova?
Ø Instrument: StratCom reprezintă un instrument esențial pentru contracararea dezinformării și promovarea intereselor naționale atât la nivel intern, cât și extern. Aceasta conectează valorile democratice, instituțiile publice și diversele categorii de public, fortificând rezistența publicului la dezinformare și promovând mesaje esențiale privind interesele naționale. În contextul amenințărilor hibride, comunicarea strategică contribuie la consolidarea credibilității politice și încrederii în instituțiile guvernamentale.
Ø Proces: StratCom oferă sinergie capacităților de comunicare naționale ce implică dezvoltarea și diseminarea narațiunilor statului printr-un efort comun al tuturor instituțiilor statale, acceptate și împărtășite de populație. Acest proces include diverse activități de comunicare ale statului, îndreptate către realizarea obiectivelor din multiple domenii: relații publice, marketing, comunicare financiară, sănătate, diplomație publică etc.
Ø În securitatea națională și relațiile internaționale, StratCom este folosită pentru a promova interesele naționale și a construi un mediu favorabil realizării acestora.
Comunicarea strategică este un proces de ascultare, înțelegere și implicare a publicului. Prin influențarea atitudinilor, opiniilor și comportamentului principalilor actori interesați și a audințelor-țintă, ea asigură susținerea politică necesară pentru succesul reformelor.
Astfel, StratCom este procesul ce asigură o coordonare eficientă și transmiterea mesajelor adecvate, în conformitate cu obiectivele strategice ale statului și instituțiilor sale, contribuind la alinierea eforturilor între diversele entități naționale și la consolidarea coeziunii în diferite sectoare, în vederea contracarării dezinformării.
La nivel instituțional, comunicarea strategică este importantă pentru dezvoltarea organizațională și clarificarea obiectivelor ministerelor și agențiilor guvernamentale. De exemplu, în domeniul integrării europene, aceasta trebuie să contribuie la sincronizarea declarațiilor și acțiunilor autorităților, coordonarea eforturilor și dezvoltarea de programe care să vizeze comunicarea și implicarea publicului-țintă.
La nivel internațional, comunicarea strategică promovează imaginea pozitivă a Republicii Moldova și interesele sale, valorile naționale și consolidează suportul partenerilor pentru obiectivele politicii externe.
Ø Dezvoltarea de programe și activități ce vizează în mod deliberat comunicarea și implicarea cu publicul este esențială pentru o comunicare strategică eficientă. Acest proces bidirecțional permite transmiterea și primirea feedbackului de la diverse audiențe, care ar trebui să fie folosit pentru ajustarea periodică a politicilor și strategiilor. Într-o abordare mai ambițioasă, comunicarea strategică nu se limitează la mesaje media, ci contribuie la dezvoltarea campaniilor de comunicare ce urmăresc schimbări comportamentale sau sociale în rândul publicului.
Status-quo sau cum răspundem provocărilor asociate comunicării?
Comunicarea strategică trebuie asumată, concepută și coordonată de la nivelul cel mai înalt al guvernării statului, acolo unde este realizată și strategia de securitate, pentru a fi sincronizată cu aceasta și pentru a-i transpune în strategii narațiunile proactive, ideile și mesajele.
Drept răspuns la provocările asociate știrilor false, propagandei și campaniilor de dezinformare, în iulie 2023, în Republica Moldova a fost înființat Centrul pentru Comunicare Strategică și Combaterea Dezinformării, având ca misiune contracararea acțiunilor ce amenință interesele naționale. Este o instituție de stat, a cărei misiune este să îmbunătățească eforturile în combaterea acțiunilor ce pun în pericol interesele naționale. Realizarea acestei inițiative implică organizarea unor activități de dezvoltare a capacităților și de creare a unor instrumente atât pentru Centru, cât și pentru părțile interesate, inclusiv instituțiile guvernamentale și societatea civilă.
În plus, Parlamentul a aprobat Hotărârea privind Concepția de comunicare strategică și contracarare a dezinformării pentru anii 2024-2028. Documentul subliniază nevoia unei abordări integrate a comunicării strategice în fața amenințărilor externe și interne, în special din partea Federației Ruse. Concepția urmărește dezvoltarea capacităților instituționale pentru a comunica eficient și a combate dezinformarea, abordând teme precum integrarea europeană, coeziunea socială, reziliența economică, consolidarea sectorului de apărare și întărirea securității naționale. Strategia de securitate națională și concepția comunicării strategice sunt interconectate, completându-se reciproc în îndeplinirea obiectivelor de securitate ale Republicii Moldova.
În loc de concluzie:
Adoptarea unei abordări StratCom la toate nivelurile ca mentalitate comună va spori eficiența și transparența comunicațiilor, explicând activitățile și provocările diferitelor părți interesate și audiențelor-țintă. StratCom poate sprijini realizarea intereselor naționale prin coordonarea și sincronizarea informațiilor cu alte elemente ale puterii naționale. Totuși, StratCom nu este un panaceu care poate să înlocuiască munca eficientă sau să soluționeze discrepanțele dintre declarații și acțiuni.
Comunicarea strategică trebuie să fie esențială pentru elaborarea eficientă a politicilor și participarea publică, de la formularea viziunii, negocierea și luarea deciziilor, până la implementarea planurilor și monitorizarea impactului. Este crucial ca guvernarea și decidenții să se bazeze pe structuri și procese de comunicare ce facilitează schimbul de informații între stat și cetățeni. Asta va permite cetățenilor să monitorizeze activitățile statului, să dialogheze pe subiectele de interes și să influențeze rezultatele politice.
Elena Mârzac, expertă StratCom și Securitate
Realizarea acestui articol a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și cel britanic, prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UK. Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar viziunea UK, a USAID sau a Guvernului Statelor Unite ale Americii.