Referendum organizat „cu încălcarea normelor legale/democratice” sau „o schemă de fraudare a alegerilor prezidențiale/act populist și ipocrit”. Sunt exemple de mesaje din mediul online care dezinformează cu privire la referendumul de aderare la Uniunea Europeană (UE), identificate de comunitatea „WatchDog.MD” și prezentate în cadrul lansării raportului „Alegeri în România și Moldova. Narative de campanie ale Kremlinului”. Evenimentul a avut loc la București, pe 25 septembrie.
Raportul a analizat narațiunile utilizând date colectate de comunitatea „WatchDog.MD” în perioada aprilie-august 2024, pe 18 canale de Telegram și o pagină de Facebook. În această perioadă au fost identificate 1.540 de postări care vizau discreditarea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană, dintre care 305 au fost focalizate în mod specific pe discreditarea referendumului constituțional.
Experții au identificat cinci narațiuni de acest fel, care au fost folosite pentru a manipula opinia publică și a reduce sprijinul pentru integrarea europeană:
● Referendumul este organizat cu încălcarea normelor legale/democratice. Narațiunea promovată subliniază existența unor nereguli în organizarea referendumului, afirmând că procesul nu respectă normele democratice și legale;
● Referendumul este o schemă de fraudare a alegerilor prezidențiale/act populist și ipocrit. Postările sugerează că referendumul nu este altceva decât o manevră politică populistă;
● „Referendumul Maiei Sandu”; un vot „pro” înseamnă un vot pentru Maia Sandu. Postările susțin că votul în favoarea referendumului ar echivala cu susținerea Maiei Sandu, prezentând-o ca fiind principalul beneficiar al acestui proces;
● Referendumul este o idee periculoasă/nu este momentul potrivit pentru desfășurarea sa. Această narațiune argumentează că organizarea unui referendum este periculoasă și inoportună, inoculând ideea că Moldova ar trebui să se concentreze pe alte priorități în loc să forțeze o schimbare constituțională ce ar putea destabiliza țara;
● Referendumul nu are putere juridică/legitimitate. Un alt fir narativ pune la îndoială valoarea juridică a referendumului, afirmând că rezultatele acestuia nu vor avea efecte legitime, fiind menit doar să manipuleze opinia publică.
Autorii raportului remarcă faptul că printre cele mai active surse de diseminare a dezinformării se numără canalele de Telegram WTF Moldova, Bogdan Țîrdea, KP.MD și Moldova Politics, care „au organizat campanii coordonate pentru a amplifica mesajele anti-referendum și anti-UE”. Un exemplu notabil este și canalul Stop EU, care a crescut rapid de la 900 la 20.000 de abonați. Canalul a fost inclus în monitorizarea din luna august, dar a început să distribuie activ conținut anti-referendum în luna septembrie
„Dezinformările lansate de propaganda prorusă de la Chișinău au jucat un rol esențial în încercarea de a manipula percepțiile publice în legătură cu referendumul din 20 octombrie 2024. Totuși, în lipsa unei coordonări eficiente între actorii opoziției și a unor strategii coerente, eforturile lor au șanse reduse să împiedice validarea referendumului. Succesul acestuia va depinde în mare măsură de mobilizarea alegătorilor și de măsurile eficiente de contracarare a dezinformării în perioada electorală”, au concluzionat autorii raportului.
Printre recomandări, experții se referă la colaborarea între organizațiile de fact-checking, autorități și mass-media, necesară pentru a identifica rapid și a combate campaniile de dezinformare.
DEZINFORMAREA ÎN PRAGUL ALEGERILOR DIN ROMÂNIA
În România, unde de asemenea în această toamnă vor avea loc alegeri prezidențiale, Expert Forum a monitorizat rețeaua socială TikTok. Experții au remarcat o creștere masivă a numărului de utilizatori pe această platformă.
„Trebuie să ne concentrăm eforturile asupra monitorizării și moderării conținutului și a dezinformării aici. Peisajul rețelelor sociale din România se află într-o transformare profundă, iar evoluția platformelor online reflectă acest lucru. TikTok a înregistrat o creștere spectaculoasă, ajungând la 8,97 milioane de utilizatori români, foarte aproape de a depăși Facebook, care numără în prezent 9,05 milioane de utilizatori, după o pierdere semnificativă de 1,3 milioane. Această platformă devine tot mai influentă, iar lipsa unor mecanisme clare de control poate facilita răspândirea narațiunilor periculoase”, afirmă autorii studiului.
Experții au identificat trei mari narațiuni de dezinformare care circulă pe această rețea:
- NATO – narațiunea războiului provocat de expansiunea NATO;
- Revizionism istoric – România Mare
- Suntem într-un război ideologic, Uniunea Europeană este o dictatură asupra căreia nu avem control.
„Dezinformarea este o problemă strategică a României, unde nu vorbim doar de o provocare tehnologică sau politică, ci de una esențială pentru protejarea integrității informaționale și democratice a societății noastre”, concluzionează autorii studiului.