Întrebare: În campania electorală care a trecut, în contextul referendumului am tot auzit vorbinud-se despre pericolul clickbaiturilor, dar nu sunt sigur că am înțeles ce înseamnă acest termen. Ați putea să-mi explicați?
Răspuns:
Clickbait este un termen folosit pentru a descrie conținutul online care utilizează titluri, imagini sau descrieri senzaționale și înșelătoare pentru a atrage atenția utilizatorilor și a-i determina să dea clic pe un link, potrivit Wikipedia. Scopul principal al clickbaitului este de a genera trafic pe un site, adesea pentru a crește veniturile din publicitate, mai degrabă, decât pentru a oferi informații de calitate.
Astfel, dacă ați accesat știri cu titluri de genul „Incredibil, dar adevărat”, „Nu o să-ți vină să crezi”, „ȘOC! Decizie de ultimă oră” – să știți că ați căzut în plasa acestui fenomen, pe larg răspândit nu doar în Republica Moldova.
Totuși, de ce site-urile continuă să folosească această tehnică de atragere a oamenilor? Pentru că încă funcționează. Chiar dacă, după ce prind momeala, cititorii rămân dezamăgiți de informația superficială sau scoasă din context, ei continuă să fie curioși, să acceseze linkuri și să genereze mai multe vizualizări, adică mai mulți bani pentru proprietarii acestor portaluri.
Într-o ediție a Podcastului cuMINTE, explicam pe larg acest fenomen. Ne-am referit în special la faptul că există mai multe tipuri de site-uri din categoria de clickbait. Unele postează falsuri sau articole care manipulează, altele – știri cu titluri scoase din context. Se întâmplă atunci când o informație sau declarație din text este dată pe jumătate în titlu, deci sensul sau mesajul se poate schimba complet. Toate sunt la fel de periculoase.
Pentru a nu cădea în plasa clickbaiturilor vă recomandăm să citiți critic titlurile și să comparați conținutul cu alte surse, să evitați să distribuiți articole înainte de a verifica veridicitatea informațiilor, să alegeți platforme și surse de știri cunoscute pentru integritatea lor. În acest sens, vă îndemnăm să consultați platforma de monitorizare și evaluare a portalurilor media din Republica Moldova Media RADAR.