Catalogările fostului premier Ion Chicu despre incidentul cu implicarea câinelui de la Președinție, fără drept la replică

Foto: Tvn.md

Știrea despre incidentul de la Președinție cu implicarea câinelui care l-a mușcat pe președintele Austriei, aflat într-o vizită la Chișinău, a făcut înconjurul lumii. Unele portaluri, pe lângă informarea despre caz, au transmis și o postare de pe rețelele sociale a fostului premier Ion Chicu, care aduce acuzații șefei statului. Contrar normelor deontologiei jurnalistice, materialele au fost publicate fără ca jurnaliștii să solicite replica instituției prezidențiale. 

De exemplu, site-ul Unimedia.info a publicat pe data de 17 noiembrie o știre cu titlul „Chicu, după ce președintele Austriei a fost mușcat de Codruț: Maia Sandu l-a supus riscului de a fi în compania unui animal folosit doar pentru fotografii”. Articolul este realizat doar în baza mesajului publicat de sursă pe Facebook și copiat cap-coadă, în care Ion Chicu insinuează că animalul ar fi fost folosit pentru ca Maia Sandu „să arate mai omenește”, o numește pe „ipocrită” și cataloghează situația drept „degradare totală”. 

Drept la replică nu au oferit nici „clona” site-ului Publika.md, care a publicat mesajul lui Chicu cu precizarea că „Preşedinţia nu a comentat, deocamdată, declaraţia lui Ion Chicu”. 

Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști rețin „principiul potrivit căruia orice persoană vizată direct într-un material are dreptul la replică pe subiectul materialului publicat. Astfel, vom oferi spaţiu pentru replică, de regulă pe aceeaşi pagină şi în dimensiuni proporţionale cu spaţiul alocat afirmaţiilor contestate”. Și Codul deontologic recomandă jurnaliștilor să „respecte principiul potrivit căruia orice persoană supusă criticii negative are dreptul la replică, prin care să precizeze informația inexactă sau să infirme informația”. 

Anterior, într-un comentariu pentru Mediacritica, Victoria Dodon remarca faptul că „postările de pe Facebook ale diferitor persoane, copiate integral cu un titlu adăugat, nu înseamnă un produs jurnalistic de calitate. (…) Pare că în redacții a dispărut obișnuința jurnaliștilor de a pune mâna pe telefon și a verifica o anumită informație, de a verifica informațiile și cu alte surse, de a pune o întrebare în plus pentru a afla mai multe detalii, de a ieși în teren ca să revină cu subiecte exclusive”.