Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM), document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) anul trecut, conferă un rol activ universităților în dezvoltarea competențelor media și digitale ale viitorilor pedagogi. Este și cazul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău (UPSC), care organizează diverse activități menite să asigure un sistem educațional adaptat provocărilor contemporane.
În planul aprobat la sfârșitul lunii mai 2024, instituțiile de învățământ superior precum Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău figurează drept unul dintre actorii cărora li se recomandă să implementeze mai multe acțiuni de alfabetizare informațională și media. Pentru anii 2025-2026 este vorba despre „integrarea modulelor AIM și digitale în cadrul instituțiilor de învățământ cu profil pedagogic”.
De asemenea, unul dintre obiectivele Planului se referă la „crearea accesului cadrelor didactice din învățământul general și universitar la oportunități de dezvoltare a abilităților și capacităților în domeniul AIM și digital, precum și promovarea și integrarea acestora în procesul de predare”.
„Integrarea modulelor de alfabetizare media și digitală în formarea cadrelor didactice este esențială pentru a răspunde provocărilor societății contemporane, dominate de informație și tehnologie. Aceste module dezvoltă gândirea reflexivă ce se materializează în plan psihocomportamental prin capacitatea de a analiza informațiile și de a identifica dezinformarea, abilități indispensabile pentru pedagogii care pregătesc generațiile viitoare și contribuie la consolidarea securității psihologice a populației, element indispensabil în construirea unei societăți reziliente, informate și capabile să facă față provocărilor generate de manipulare și propagandă. În acest context, cadrele didactice sunt piloni ai coeziunii sociale, oferind instrumente practice și teoretice pentru combaterea influențelor negative, întărind astfel încrederea colectivă și promovând un climat de siguranță emoțională în comunități”, a declarat pentru Mediacritica doctorul în filosofie Sergiu Sanduleac, conferențiar universitar la Departamentul de Psihologie al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”.
PROIECTE INOVATOARE PENTRU O EDUCAȚIE MODERNĂ
Pe parcursul anului 2024, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” a desfășurat mai multe proiecte pentru dezvoltarea unui spirit critic și pentru identificarea dezinformării.
De exemplu, instituția a integrat cursul „Educație pentru media” la Centrul de Formare Continuă. Acest curs oferă instrumentele necesare pentru dezvoltarea unui spirit critic și pentru identificarea dezinformării. De asemenea, Centrul de Formare Continuă și Leadership (CFCL) al UPSC organizează sesiuni de instruire pentru profesori, axate pe integrarea tehnologiilor moderne în procesul educațional. „Aceste sesiuni ajută la modernizarea învățământului și la dezvoltarea unor metode de predare adaptate noilor generații de elevi”, a menționat Sergiu Sanduleac.
Conferențiarul universitar a vorbit și depsre cel mai recent proiect, MEDIA MIND, care pune accent pe dezvoltarea gândirii reflexive și a competențelor media ale cadrelor didactice, „transformându-le în lideri de opinie capabili să contracareze propaganda și dezinformarea”.
„Prin formarea lor, profesorii nu doar că își îmbunătățesc competențele profesionale, ci devin cu adevărat și lideri de opinie în comunitățile lor, contribuind la consolidarea rezilienței sociale și la promovarea unui spirit civic informat. Astfel, alfabetizarea științifică, media și digitală devine nu doar o competență, ci o responsabilitate educațională”, a precizat Sanduleac.
CONTEXT
În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.
În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.
Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.
Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.