Evaluarea alfabetizării media și digitale a populației în Republica Moldova: cine ar trebui să o facă

Foto: Cji.md

Republica Moldova nu dispune în prezent de un instrument de evaluare a gradului de alfabetizare informațională și media a cetățenilor la nivel național, o necesitate asupra căreia atrag atenția mai mulți specialiști în domeniu. O recomandare în acest sens este prevăzută în Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media (AIM), document elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și aprobat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturiila mijlocul anului trecut. 

În planul aprobat în luna mai 2024 sunt recomandate, pentru anul 2025, câteva acțiuni cu referire la evaluarea aptitudinilor de alfabetizare mediatică a cetățenilor. Prima se referă la „efectuarea unei analize/studiu de analiză a experienței internaționale și regionale în metodologiile de evaluare la nivel național a AIM și digitală a populației, precum și listarea unor recomandări metodologice pentru Republica Moldova”, iar a doua vizează elaborarea metodologiei în sine. Pilotarea metodologiei de evaluare este planificată pentru anul 2026. 

Cercetătoarea Angela Vacaru, care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului Interministerial privind AIM, subliniază cât de important este identificarea unui instrument de evaluare național care să măsoare periodic gradul de alfabetizare informațională și media.

„Astăzi noi existăm în proximitatea unui război hibrid, suntem zilnic bombardați de falsuri, manipulare, dezinformare și propagandă internă și externă. În acest context, mai mult ca niciodată, avem nevoie de un instrument de evaluare a gradului de alfabetizare informațională și media la nivel național. Disponibilitatea și implementarea unui instrument de evaluare reprezentativ la nivel național ar permite evaluarea periodică și regulată a gradelor și aspectelor de vulnerabilitate la dezinformare și manipulare, să vedem unde sunt cele mai mari lacune – progresăm, stăm pe loc sau regresăm la acest capitol?”, a comentat Angela Vacaru pentru Mediacritica.

CINE AR TREBUI SĂ SE OCUPE DE MĂSURAREA GRADULUI DE AIM

Cercetătoarea Angela Vacaru consideră că, deși procesul poate fi susținut de experți locali și internaționali, inițiativa și coordonarea trebuie să vină din partea statului. „Disponibilitatea unor altfel de date ar ghida și eficientiza strategiile instituțiilor relevante de stat în crearea și implementarea celor mai eficiente planuri de acțiuni la nivel național de combatere a acestor fenomene, în funcție de platformele de distribuție și de profilul diverselor categorii de populație. Deși identificarea sau crearea unei astfel de evaluări ar putea fi realizată cu suportul experților locali și internaționali, inclusiv printr-un parteneriat cu societatea civilă și cofinanțat de partenerii externi, consider că, totuși, inițiativa, coordonarea, implementarea și monitorizarea acestui proces trebuie să aparțină statului și să fie prevăzută în politicile și bugetul acestuia”, menționează Angela Vacaru.

Pe de altă parte, Ana Revenco, directoarea Centrului pentru comunicare strategică și combatere a dezinformării, consideră că evaluarea gradului de alfabetizarea media și digitală ar trebui să revină instituțiilor de cercetare independente sau celor academice. 

„Deopotrivă este util să existe și exerciții care măsoară impactul eforturilor în acest domeniu, pentru a evalua eficacitatea, ariile de îmbunătățire și pentru a perfecționa strategiile, a se asigura că resursele contribuie la consolidarea rezilienței societății împotriva dezinformării. Responsabilitatea pentru măsurarea impactului ar trebui să revină instituțiilor de cercetare independente sau instituțiilor academice. Expertiza și imparțialitatea lor asigură evaluări credibile, fără potențiale conflicte de interese”, a precizat Ana Revenco.

CONTEXT

În mai 2023, cu sprijinul International Media Support (IMS), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a prezentat proiectul Programului Național de Alfabetizare informațională și media (AIM), ce propunea o foaie de parcurs de acțiuni prioritare pe care ar fi trebuit să și le asume statul Republica Moldova în domeniului AIM și digital. Proiectul de document a fost elaborat în conformitate cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova și documentele de politici strategice naționale în domeniul educației și a securității informaționale.

În urma discuțiilor cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, s-a propus restructurarea acestui program într-un plan interministerial sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării și a Ministerului Culturii, precum și cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă. Resursele financiare pentru implementarea acestui plan vor fi alocate din bugetul de stat și sursele externe de finanțare.

Materialul este publicat în cadrul campaniei de promovare a Planului interministerial de integrare a acțiunilor de alfabetizare informațională și media, desfășurată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.